رمز دوم یک بار مصرف؛ معرفی، نحوه عملکرد و چگونگی دریافت آن

رمز دوم یک بار مصرف؛ معرفی، نحوه عملکرد و چگونگی دریافت آن

اخیرا بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای به تمامی بانک‌ها اعلام کرده است تا از ابتدای خرداد سال جاری رمز دوم یک بار مصرف را جایگزین رمز‌های دوم سابق مشتریان خود کنند.

حتما می‌دانید که سودجویان با استفاده از مشخصات کارت بانکی به‌ ویژه رمز دوم شما به راحتی می‌توانند مبالغی را از حساب شما خارج کنند. به دلیل فقدان ساختاری برای رمزهای یک بار مصرف برای کارت‌های بانکی، تا به امروز کلاهبردان توانسته‌اند مبالغ بسیاری از این طریق به دست آورند. از این رو، بانک مرکزی در راستای جلوگیری از بروز همچین مشکلاتی، دستور اجرایی شدن سیستم رمز دوم یکبار مصرف برای کارت‌های عابر را به تمامی بانک‌‌های کشور از ابتدای ماه جاری ابلاغ کرده است.

رمز دوم یک بار مصرف و تفاوت آن با رمز دوم معمولی یا ایستا

در گذشته، پس از این که کارت بانکی خود را از شعبه بانک تحویل می‌گرفتید، می‌توانستید با مراجعه به خودپرداز همان بانک برای کارت خود رمز دوم بگذارید. رمز دوم که باید حداقل 5 عدد برای آن می‌گذاشتید، جهت خریدهای اینترنتی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و تمامی پرداخت‌های اینترنتی مورد استفاده قرار می‌ گرفت. در نتیجه، در صورت دسترسی سودجویان به رمز دوم شما، حساب شما در یک چشم برهم زدن می‌توانست خالی شود.

از این رو، رمز دوم یک بار مصرف بهترین راه حل برای محافظت از اطلاعات حساب شما محسوب می‌شود. شما از این پس می‌توانید عملیات پرداخت اینترنتی خود را اعم از کارت به کارت، خرید اینترنتی، پرداخت قبوض و خرید شارژ، با استفاده از رمز دوم یک بار مصرف به‌راحتی و در امنیت کامل انجام دهید.

رمز دوم یک بار مصرف چگونه کار می‌کند؟

عملکرد رمز دوم یک بار مصرف به این صورت است که هر وقت شما از طریق پیامک یا اپلیکیشن بانکی خود درخواست رمز دوم یک بار مصرف می‌کنید، یک رمز موقت برای هر بار استفاده در اختیار شما قرار می‌گیرد که فقط 60 ثانیه قابل استفاده است. اگر در این 60 ثانیه از این رمز استفاده نکنید، این رمز دیگر معتبر نخواهد بود. در نتیجه، رمز دوم یک بار مصرف ایمنی بیشتری نسبت به رمزهای قبلی دارد و دیگر کلاهبرداران نمی‌توانند با استفاده از آن به حساب شما دسترسی داشته باشند.

تعداد رقم‌های رمز دوم یک بار مصرف حداقل 7 عدد است و تنها برای انجام یک تراکنش و عملیات بانکی می‌توان از آن استفاده کرد.

برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف فقط می‌بایست یک بار به شعب بانک خود مراجعه کنید و پس از فعالسازی این رمز توسط شعبه برای شما، از آن پس تنها از طریق پیامک یا اپلیکیشن بانکی خود به راحتی و به سرعت، رمز دوم یک بار مصرف دریافت خواهید کرد.

چگونگی دریافت رمز دوم یک بار مصرف

شاید در خبرها شنیده باشید که افراد برای دریافت رمز دوم یک بار مصرف باید فورا به شعب خود مراجعه کنند تا بتوانند عملیات پرداخت اینترنتی خود را انجام دهند، اما نیازی به عجله نیست، زیرا همچنان با رمزهای دوم سابق یا ایستا می‌ توان تراکنش‌های آنلاین بانکی انجام داد.

نکته قابل توجه این است که کار کردن با رمزهای دوم یک بار مصرف بسیار بهتر و ایمن‌تر از رمز‌های دوم ثابت یا معمولی است. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید به شعب بانک خود مراجعه و نسبت به دریافت رمز دوم یک بار مصرف برای کارت خود اقدام کنید.

برخی از بانک‌های کشور نیز اپلیکیشن‌های رمز یک بار مصرف خود را فعال کرده‌اند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید در هر زمانی که بخواهید، رمز دوم یک بار مصرف دریافت کنید.

ناگفته نماند که فرآیند دریافت رمز دوم یک بار مصرف کاملا رایگان است و بانک‌ها بابت آن هیچگونه کارمزدی از مشتریان خود دریافت نمی‌کنند. در نتیجه، فریب تبلیغاتی را که بابت فعالسازی رمز دوم یک بار مصرف از شما طلب دریافت وجه می‌کنند، نخورید.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا