پلی اتیلن پر مصرف ترین پلاستیک

پلی اتیلن پر مصرف ترین پلاستیک

از جمله رایج‌ترین پلاستیکهایی که روی زمین وجود دارد، پلی اتیلن و یا به اختصار PE است. پلی اتیلن از جمله پلیمرها است که از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن c2h4 به دست می‌آید و در واقع زنجیری از کربن‎هاست که به هر کربن آن دو اتم هیدروژن وصل شده است.

این نوع پلاستیک در انواع چگالیهای مختلف وجود دارد که هر یک از این چگالی‌ها میتوانند ویژگیها و خصوصیات مشخصی را به محصول نهایی بدهند. بنابراین با استفاده از پلی اتیلن میتوان انواع محصولات متنوع و گوناگونی را تولید کرد. چگالی‌های رایج پلی اتیلن به 4 دسته کلی تقسیم میشوند.

 

پلی اتیلن دارای چگالی بالا HDPE

 

این نوع از استحکام بالاتری برخوردار است و بسیار محکم‌تر است. زنجیرهای مولکولی در این مدل از پلیمر، فشرده هستند و همین مورد منجر شده است که دانسیته آنها افزایش یابد و مقاومت خوبی در مقابل تنش‎های شکننده محیطی داشته باشند.

از ورقه‌های آن میتوان در تولید محصولات مختلف مانند بطر‌ی‌های پلاستیکی، لوله‌هایی که برای آب و فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرند، صندلیهایی که به صورت تاشو هستند، قایق‌ها، اسباب بازی‌ها و مانند اینها استفاده میکنند.

از جمله ویژگی‎های HDPE این است که برای تولید آن هزینه کمی نیاز است، فرایند پذیری آسانی دارد و در برابر رطوبت نفوذ ناپذیری بسیار بالایی دارد و تمامی این موارد سبب شده است که از آن به صورت وسیع و گسترده ای استفاده شود.

 

پلی اتیلن‌ها دارای وزن مولکولی فوق العاده‌ و یا به اختصار UHMWPE

 

چگالی این نوع در مقایسه با پلی اتیلن هایی که دارای چگالی بالا هستند، یکسان است. تفاوتی که بین این دو نوع وجود دارد این است که در پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق العاده، طول زنجیرهای پلیمری بسیار زیاد است و همین ویژگی سبب شده است که تبدیل به یک پلاستیک بسیار مقاوم و مستحکم در مقابل سایش شود. از جمله کاربردهای این نوع به دلیل چگالی بالا و اصطکاک کمی که دارد در ساخت زره‌های نظامی و مانند اینها است.

 

پلی اتیلن کم چگالی و یا به اختصار LDPE

 

LDPE نیروی بین مولکولی ضعیفی دارد و از استحکام کششی پایینی برخوردار است. این انواع چگالی پلی اتیلن، نرم هستند و برای تولید و ساخت محصولاتی به مانند کیسه‌های مخصوص خرید، ظرفهای غذاها، بسته بندی‌هایی که به صورت یک بار مصرف هستند و مانند اینها بسیار مناسب هستند. به صورت کلی میتوان از آنها در ساخت قطعات و ظروفی استفاده کرد که باید نرم بوده و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند.

 

پلی اتیلن با چگالی متوسط و یا به اختصار MDPE

 

در این انواع بیشترین زنجیرهای پلیمری وجود دارد و در نتیجه دارای تراکم بسیار بالا و زیادی هستند. از نوع چگالی متوسط در تولید محصولاتی مانند لوله‌های گاز و مانند اینها استفاده میکنند.

 

بازیافت پلاستیکهای پلی اتیلن

 

نوع پلاستیکهای تولید شده با توجه به اعداد درج شده روی آنها مشخص میشوند. این اعداد به کیفیت پلاستیک‌ها وابسته نیستند و تنها نوع آن را مشخص میکنند. بنابراین تمامی تولید کنندگان موظف هستند که این اعداد را روی محصولات درج کنند تا به هنگام بازیافت ضایعات پلاستیک بتوان مراحل جدا سازی را راحت‌تر انجام داد. برای مثال HDPE دارای کد 2 و LDPE دارای 4 است. تمامی پلاستیکها پس از آنکه به درستی تفکیک میشوند، برای طی مراحل بازیافت و بازگردانی، وارد دستگاه بازیافت پلاستیک میشوند.

 

بیشتر بخوانید:

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا