پی وی سی (PVC) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پی وی سی (PVC) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پلی وینیل کلراید یا پی‌ وی‌ سی از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک است که در نوع سخت و انعطاف‌ پذیر تولید می‌ شود. PVC یکی از ارزشمند ترین و پرکاربرد ترین محصولات صنعت پتروشیمی محسوب می‌ شود و موارد مصرف آن نامحدود است. PVC به دلیل قیمت مناسب و کاربری آسان، در صنعت ساختمان‌ سازی کاربرد فراوانی دارد. امروزه پی‌ وی‌ سی در ساختمان‌ سازی، جایگزین مناسبی برای مواد سنتی از جمله چوب، سیمان و سفال شده است.

تاریخچه PVC

بیش از قرن بیستم، دو شیمیدان از شرکت گریشم الکترون آلمان تلاش کردند تا از پی‌ وی‌ سی در محصولات تجاری استفاده کنند، اما به دلیل بروز مشکلاتی در فرآیند تولید، سختی و شکنندگی پلیمر، تلاش‌ های آنان موفقیت‌ آمیز نبود. در سال 1926، والدو سیمون از طریق مخلوط کردن پی‌ وی‌ سی با افزودنی‌ های گوناگون توانست روشی برای نرم کردن این پلیمر پیدا کند و در نهایت به ماده انعطاف‌ پذیری رسید که مورد استفاده تجاری قرار گرفت.

کاربردهای پی‌وی‌سی چیست؟

• وینیل سایدینگ
• علامت مغناطیسی کارت‌ های هوشمند
• برش عمودی پنجره‌ ها
• صفحات گرامافون
• ساخت لوله، کانال و لوازم قابل نصب
• کیف‌ های ارزان قیمت
• پنجره‌ های بدون دید
• تولید لباس و لوازم خانگی نظیر پرده
• کف‌ سازی و ساختن سقف
• روکش سیم و کابل‌ های الکتریکی
• توپ‌ های بازی با وزن پایین
• لوله‌ کشی آب و فاضلاب

مزایای لوله‌های u-pvc یا پولیکا

لوله های pvc

مقاومت در برابر خوردگی: لوله‌ های PVC رسانای جریان الکتریکی نیستند و در برابر واکنش‌ های الکتروشیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

مقاومت شیمیایی بالا: این لوله‌ ها، مقاومت بالایی در برابر بسیاری از الکل‌ ها، روغن‌ ها، مواد نفتی غیرآروماتیک، اسیدهای غیر آلی، بازها و نمک‌ ها دارند.

انعطاف‌پذیری و خاصیت الاستیستیه بالا: لوله‌ های پی‌ وی‌ سی مقاومت بالایی در برابر شکست دارند و در جاهایی که احتمال حرکت یا لرزش خاک وجود داشته باشد، مناسب است.

استحکام کششی خوب: این ویژگی سبب می‌ شود ضخامت لوله‌ های یو پی‌ وی‌ سی کمتر و در نتیجه سبک‌ تر باشند.

وزن سبک در برابر استحکام بالا: دارا بودن وزن پایین موجب کاهش هزینه‌ های حمل و نقل و نصب این لوله‌ ها شده است.

قابلیت آب‌بندی اتصالات: لوله‌ های u-pvc، به دلیل عمق دخول بالا و سیستم‌ های اتصال اورینگی که دارند، جایگزین مناسبی برای محصولات سنتی به‌ شمار می‌آیند.

مقاومت در برابر شعله: این لوله‌ ها به سختی آتش می‌ گیرند و دمای اشتعال خودکار آن 454 درجه سانتی‌ گراد است.

زبری پایین: سطوح داخلی لوله‌ های یو‌ پی‌ وی‌ سی ضریب زبری و اصطکاک پایینی در برابر جریان‌ های سیال دارند. بعلاوه، باکتری‌ ها در لوله‌ ها، در قسمت‌های زبر و ناهموار تجمع می‌ کنند و مانع جریان آب می‌شوند و سلامت آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. در نتیجه، لوله‌های UPVC گزینه مناسبی برای انتقال آب آشامیدنی هستند.

حفظ کیفیت آب

ضربه‌ پذیری بالا

قیمت مناسب

مقاومت بالا در برابر سایش و خراش

پی‌ وی‌ سی چگونه تولید می‌شود؟

پی‌ وی‌ سی نیز مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن، از جمله پلیمرهای پرمصرف محسوب می‌ شود. این ماده به‌ راحتی می‌ تواند با افزودنی‌ ها و نرم‌ کننده‌ ها ترکیب شده و ساختارهایی با ویژگی‌ های مختلف از آن تولید شود؛ از جمله فیلم‌ های نرم و انعطاف‌ پذیر تا قطعات سخت.

پی‌ وی‌ سی قیمت مناسب و نیز فرآیند پذیری بالایی دارد، از این رو کاربرد آن در حال افزایش است. pvc را می‌ توان با روش‌های اکستروژنی (برای تولید لوله، کابل، پروفیل، گرانول‌ سازی و ..)، پوشش‌ دهی دورانی (تولید توپ)، غوطه‌ وری(تولید دستکش) و روش‌ های معمول تزریقی-فشاری (جهت تولید قطعات فنی و پیچیده) تولید کرد.

معایب pcv کدامند؟

اکثر محصولات وینیلی که پی‌ وی‌ سی از جمله آن‌ هاست، در صورتی که به‌ طور صحیح مصرف شوند، بی‌ ضرر هستند، اما نشت برخی از افزودنی‌ ها و نرم‌ کننده‌ ها، ممکن است به سلامتی انسان آسیب وارد کند. اگرچه از پی‌ وی‌ سی در تولید اسباب‌ بازی‌ های نرم استفاده می‌ شود، اما نگرانی نشت این مواد به دهان کودکان وجود دارد.

همچنین، محصولات پی‌ وی‌ سی بر اثر سوختن یا دفن شدن، می‌توانند مضر باشند. تا بحال ممنوعیت‌ هایی برای استفاده برخی از مواد افزودنی و نرم‌ کننده در تولید اسباب‌ بازی‌های کودکان اعمال شده است. در سال 2003 اتحادیه اروپا 6 نوع فتالیت نرم‌ کننده در اسباب‌ بازی‌ ها را در لیست تحریم قرار دارد و در ایالات متحده نیز بیشتر شرکت‌ها، تولید اسباب‌ بازی با استفاده از pvc را برای نوزادان متوقف کردند.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا