کدام‌یک بهترند، ماشین‌آلات تزریق هیدرولیک یا برقی؟

کدام‌یک بهترند، ماشین‌آلات تزریق هیدرولیک یا برقی؟

ماشین‌ آلات تزریق پلاستیک تاریخچه طولانی دارند و قدمت آن‌ها به دهه 30 میلادی باز می‌ گردند.

دهه 30 میلادی از پیشرفت صنعت پلاستیک با ظهور دستگاه‌ های تزریق هیدرولیکی همراه بود و از همین رو دوره بسیار ارزشمندی محسوب می‌ شود. این دستگاه‌ ها که هدف اولیه آن‌ها افزایش دقت در تزریق فراورده‌های پلاستیکی بود به سرعت میان شرکت‌ های بزرگ این صنعت محبوب شدند اما خیلی طول نکشید که جایگزین جدیدی برای این دستگاه‌ها پیدا شد.

دهه 80 میلادی با ظهور دستگاه‌ های تزریق تمام برقی؛ از محبوبیت ماشین‌ آلات تزریق هیدرولیکی کاست و از همین رو کارخانه‌ های کمتری از مدل‌ های قدیمی‌ تر استفاده می‌ کنند. اما با این‌ حال همه‌ چیز به تکنولوژی روز منتهی نمی‌ شود و گاهی اوقات یک حساب‌ کتاب ساده می‌ تواند راه‌ های مناسب‌ تری را برای هر شرکت نو پایی فراهم کند. قیمت برق و استفاده بالای این دستگاه‌ ها قطعاً یکی از دلایلی است که می‌ تواند شما را به سمت این سبک از ماشین‌ آلات و تجهیزات تزریق سوق دهد.

ماشین‌ آلات تزریق هیدرولیکی

همان‌ طور که می‌ دانید هر یک از این دستگاه‌ ها از قالبی خاص برای تزریق پلاستیک استفاده می‌ کنند. در مدل‌ های هیدرولیکی، اهرم‌ های قدرتمندی برای نگهداری قالب‌ ها در شرایط قفل وجود دارند که هنوز هم رقیبی برای آنها وجود ندارد. پس از انجام فرایند نگهداری، گرانول‌ های پلاستیک ذوب‌ شده به داخل قالب تزریق پلاستیک می‌ شوند و برای فرایند سردسازی آماده می‌ شوند تا دستگاه برای تولید قالب بعدی آماده شود.

البته نکته‌ ای که در این میان کمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد میزان نیرو خروجی دستگاه برای نگهداری قالب‌ ها در کنار یکدیگر است؛ زیرا اگر نیروی کافی به قالب‌ها اعمال نشود قطعه مورد نظر با پلیسه‌ های اضافی همراه خواهد شد. این نیرو در دستگاه‌ های هیدرولیکی باید حدوداً با 3 تا 4 تن بر اینچ مربع همراه باشد تا قطعه خروجی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. البته این میزان برای قطعات جدار نازک و عمیق مورد نیاز است و برای قطعات نازک‌ تر می‌توان بر 2 تن نیرو خروجی نیز تکیه کرد.

با این ‌وجود باید اشاره کرد که پتانسیل خروجی ماشین‌ آلات تزریق پلاستیک امروزه به بیش از 8000 تن نیز می‌ رسد که قادرند قطعاتی با وزن 40 کیلوگرم را نیز تولید کنند. این دستگاه‌ ها که اکثراً در صنایع کلان به کار گرفته می‌ شوند می‌توانند نیازهای اولیه شرکت‌ های خودروسازی در تولید قطعاتی چون سپر را برآورده کنند. البته این دستگاه‌ ها معایب و مزایای بسیاری دارند که می‌ تواند نظر شما را به استفاده از دستگاه‌ های تمام برقی تغییر دهند.

مزایا:

دستگاه‌ های هیدرولیکی به دلیل قابلیت استفاده از مایعات خود توانایی تولید نیروی بیشتری را نسبت به دستگاه‌ های تمام برقی دارند. از همین رو موارد استفاده‌ بیشتری در صنایع کلان را به خود اختصاص می‌ دهند. این موضوع نیز باعث می‌ شود تا نرخ تزریق در این دستگاه‌ ها به‌ مراتب بالاتر از مدل‌های برقی آن باشد.

نکته دیگری هم که باید به آن توجه کرد فرسایش و ساییدگی قطعات در طول تولیدات طولانی ‌مدت است که دستگاه‌ های برقی از آن رنج می‌ برند. به همین دلیل کارخانه‌ داران می‌ توانند قطعات سنگین و پرحجم را بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ به تولید انبوه برسانند. همچنین از فواید این دستگاه‌ ها می‌ توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

- توانایی پران بهتر
- قیمت پایین خریداری این دستگاه‌ها
- پشتیبانی از نصب آکومولاتور جهت کنترل سرعت گیره
- استهلاک پایین‌ تر نسبت به نسخه‌ های برقی
- در دسترس بودن قطعات اضافه و یدکی
- کم‌ هزینه بودن نگهداری در تولیدات طولانی

معایب:

دستگاه‌ های تزریق برقی معمولاً مصرف انرژی پایین‌ تری را به خود اختصاص می‌ دهند و این میزان نیز عدد قابل‌ توجهی است. برای مثال مصرف انرژی این دستگاه‌ ها به هنگام تزریق معادل 2.55 کیلووات بر ساعت است که تقریباً نیمی از نیروی استفاده ‌شده در دستگاه‌ های هیدرولیکی به‌ حساب می‌ آید. همچنین هنگام بالا بودن دمای تزریق گرانول‌ ها به زمان بیشتری برای سرد شدن آن‌ها نیازمند است که می‌ تواند مشکلات عدیده‌ ای چون نشتی روغن را به همراه داشته باشد. از همین رو، این دستگاه‌ها در محصولاتی که برای مصارف بهداشتی وارد چرخه تولید می‌ شوند گزینه مناسبی نیستند. علاوه بر همه این موارد، این دستگاه‌ ها در زمان فعالیت، صدای بسیار زیادی نیز دارند.

ماشین‌آلات تزریق برقی:

این گروه از دستگاه‌ ها که در دهه 80 میلادی و از ژاپن وارد بازار جهانی شدند یکی از پرفروش‌ ترین محصولات تولید انبوه در آمریکا به‌ حساب می‌ آیند. این ماشین‌ آلات ابتدا در انحصار ژاپن بودند اما تغییر رویکردهای اقتصادی باعث شد تا بعدها به سایر کشورها نیز ارسال‌ شوند و رنگ تازه‌ ای به صنعت تولید قطعات پلاستیکی ببخشند.

بهره بردن این دستگاه‌ها از موتورهای قدرتمند باعث می‌ شود تا سرعت تولید قطعات به‌ مراتب بالاتر از دستگاه‌ های هیدرولیکی باشد و همین موضوع تکرارپذیری تولیدات با تعداد بالا را بهبود می‌ بخشد. البته مدل‌ های برقی نیمی از سرعت و دقت خود را مدیون کنترل برنامه‌ ریزی‌ شده خود هستند که نظارت نیرو انسانی را به کمترین سطح ممکن می‌ رساند و از درصد خطای محصول نهایی نیز کاسته می‌ شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه تزریق پلاستیک چینی

شاید بتوان کاهش هزینه‌ های اضافی را یکی از مهمترین مزیت‌های دستگاه‌ های برقی دانست؛ زیرا کاهش هزینه‌ های مازاد موجب می‌شود سود نهایی یک تولید انبوه چند برابر شود. البته مدل‌ های برقی نیز همانند دستگاه‌ های هیدرولیکی مزایا و معایب بسیاری دارند و قبل از هر تصمیمی باید به آن‌ها توجه کرد:

مزایا :

  • بهداشت نهایی تولید محصولات: به علت نبود آلودگی روغن، دستگاه‌ های برقی محیطی بهداشتی‌ تر را برای کار و تولید انواع محصولات فراهم می‌ کنند. از همین رو اکثر کارخانه‌ های تولید قطعات و محصولات بهداشتی به‌ صورت پیش‌ فرض به سراغ دستگاه‌ های برقی می‌ روند.
  • دقت بالای قالب‌گیری: بهداشت تنها ویژگی این دستگاه‌ ها نیست و دقت، مهم‌ ترین دلیلی است که آن‌ها را برای تولید قطعات پزشکی ایده‌ آل می‌ سازد. محصولاتی چون سرنگ و ظروف آزمایشگاهی معمولاً از فیلتر دستگاه‌ های برقی عبور می‌ کنند و گزینه بهتری برای جایگزین کردن آن‌ها وجود ندارد.
  • خرابی کمتر: دستگاه‌های هیدرولیکی ممکن است استهلاک کمتری نسبت به دستگاه‌ های برقی داشته باشند، اما دوره‌ های طولانی‌ تری را در خرابی به سر می‌ برند. دستگاه های برقی پس از بروز مشکل به‌ سرعت عیب‌ یابی و تعمیر می‌ شوند و تولید را از سر می‌ گیرند.
  • موارد جانبی : هزینه‌ های پایین، زمان شروع به کار کمتر، کاهش مصرف هفتاد درصدی و البته نظافت

نقاط ضعف:

باوجود تمامی برتری‌ های دستگاه‌ های برقی نسبت به هیدرولیکی همچنان نمی‌ توان از بزرگ‌ ترین نقطه‌ ضعف آن‌ها چشم‌ پوشی کرد و آن‌ هم نیروی تولیدی توسط گیره‌ ها است. این موضوع هم باعث می‌ شود صنایع کلان کمتر به سراغ این دستگاه‌ ها بیایند.

قیاس در مدل‌ های مختلف می‌ توانند به نتایج بسیاری منتهی شوند اما این بار مقایسه بسیار ساده است. هر یک از دستگاه‌ های یاد شده ویژگی‌ های خاص خود را دارند و برای استفاده در صنعتی خاص طراحی‌ شده‌ اند. برای مثال کارخانه‌ های تولیدات صنایع پزشکی هیچ‌ گاه به سراغ مدل‌ های هیدرولیکی نمی‌ روند، زیرا دقت و نظافت بیشتری نیاز دارند. کارخانه‌ های خودروسازی هم برای ساخت سپرهای خود نیز به سراغ مدل‌ هایی می‌ روند که نیرو بیشتری را به قالب‌ ها اعمال می‌ کنند. از همین رو به‌ راحتی می‌ توانید با بررسی کردن نیازهای اولیه خود یکی از این دو مدل را انتخاب کنید.

ماشین آلات و تجهیزات

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا