انواع ماشین‌آلات تزریق پلاستیک

انواع ماشین‌آلات تزریق پلاستیک

صنعت تولید پلاستیک از مجموعه‌ دستگاه‌هایی استفاده می‌کند که معمولاً به‌عنوان ماشین تزریق پلاستیک از آن‌ها یاد می‌شود. دلیل این امر بهره بردن از متد تولید پلاستیک از طریق تزریق آن به داخل قالب‌هایی است که توسط گیره‌های نگه‌دارنده محافظت می‌شوند. این دستگاه‌ها در طول سالیان دراز به اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی رسیده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا بخواهیم با انواع آن‌ها آشنا شویم. در این مقاله قرار است تا به 3 طرح خاص از این دستگاه‌های تزریق بپردازیم و با ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها آشنا شویم. در این بررسی سعی می‌کنیم تا از مقایسه میان آن‌ها با مدل‌های دیگر خودداری کنیم و صرفا به کارکرد کلی دستگاه‌ها و ویژگی آن‌ها بسنده کنیم.

 

انواع دستگاه‌های تزریق پلاستیک

 

دستگاه‌های تزریق پلاستیک عمدتاً بر اساس شیوه کار و فرایند تولید دسته‌بندی می‌شوند. دسته‌بندی‌های ما در این مقاله بر اساس نام‌گذاری‌های زیر هستند:

 

دستگاه تزریق bt

دستگاه تزریق BT

این سری دستگاه‌های تزریق از پولاد و پمپ‌های هوشمند برای کنترل میزان خروجی روغن دستگاه استفاده می‌کنند. این بهره‌وری باعث می‌شود تا نسبت اتلاف انرژی پمپ‌های دبی که دائما در حال کار هستند کمتر شوند. این کاهش اتلاف انرژی مستقیماً بر روی مصرف برق و بهبود پروسه تأثیر می‌گذارد. علاوه بر سایر مزایای جانبی، این کاهش مصرف برق به ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد رسیده و باقی هزینه‌های جانبی را نیز در حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. این پمپ‌ها که معمولاً از سمت کشور ژاپن تولید و روانه شرکت‌های مونتاژ می‌شوند، یکی از بهترین و قدرتمندترین پمپ‌های موجود در بازار هستند و همین موضوع باعث می‌شود از محبوبیت بسیاری برخوردار شوند و کاملاً اقتصادی و مجهز باشند. کلیه این دستگاه‌ها مجهز به سیستم کنترل KEBA هستند که دارای مکانیسم ۳ صفحه‌ای گیره بوده و در تناژهای گوناگون از ۶۰ تن تا ۱۸۰۰ تن به‌صورت انبوه تولید می‌شوند.

 

ویژگی‌های دستگاه
  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • پمپ‌های هوشمند (دبی متغیر) در مقایسه با پمپ‌های دبی ثابت، آب کمتری بــرای خنــک کـردن روغـن نیاز دارنـد.
  • صرفه‌جویی در مصرف روغن هیدرولیک
  • با استفاده از پمپ‌های هوشمند (دبی متغیر) عمر روغن هیدرولیک مصرفی در دستگاه تا ۳ برابر افزایش ‌یافته و به ‌این ‌ترتیب، هزینه تعویض روغن هیدرولیک دستگاه، کاهش فراوانی خواهد یافت.
  • تولید بیشتر و هزینه کمتر
  • با استفاده از پمپ هوشمند (دبی متغیر) بجای پمپ دبی ثابت، می‌توانیم با ثابت نگه‌داشتن اندازه الکتروموتور دستگاه، یک سایز پمپ هوشمند بزرگ‌تر بر روی دستگاه نصب کرد و درنتیجه، تولید بیشتری را داشته باشیم.

دستگاه تزریق bs

دستگاه تزریق BS

دستگاه‌های تزریق سری  از موتور پمپ سروو (servo) جهت کنترل بسیار دقیق پمپاژ روغن به بخش‌های مورد نیاز دستگاه تزریق استفاده می‌کنند که مزیت اصلی آن کاهش مصرف برق و هزینه‌های ناشی از آن بین ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد است. این نسبت معمولاً نسبت به مدل پمپ اندازه‌گیری می‌شود و نسبت به پمپ‌های دبی ثابت و دبی متغیر است. پمپ‌های استفاده‌ شده در سری BS عموما تولید آلمان هستند و در تولیدات انبوه نیز وارد بازار می‌شوند. این دستگاه‌ها، با وجود بالاتر بودن قیمتشان، بسیار به‌صرفه‌تر هستند. این دستگاه‌ها مصرف برقی یک خط تولید را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند و از دوره بازگشت سرمایه کوتاهی برخوردار هستند. دستگاه‌های سری BS مجهز به سیستم کنترل KEBA که دارای مکانیسم ۳ صفحه‌ای گیره هستند و در تناژهای گوناگون از ۶۰ تن تا ۱۸۰۰ تن به‌صورت انبوه تولید می‌شوند.

 

ویژگی کنترل سروو

 سروو، تکنولوژی نسبتا جدیدی است که به کمک آن می‌توان در لحظاتی کـه سیسـتم هیدرولیک نیـازی بـه گردش یـا فشـار روغـن ندارد آن را خاموش کرده و مصرف انرژی را بــه صفر رساند. البته این مصرف و سطح صفر هدفی دست‌نیافتنی به‌حساب می‌آیند، اما عملکرد این موتورها همیشه مثبت بوده و می‌توان آن‌ها را وفادار به قولشان دانست. موتورهای سروو یکی از مورد استفاده‌ترین‌ها در این صنعت هستند.

 

ویژگی‌هایی دستگاه
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی: سروو پمپ‌ها در مقایسـه با پمپ‌های بـا دبـی ثابـت بین ۲۰ درصد الی ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند.
  • کاهش دمای روغن هیدرولیک: ســروو پمپ‌ها بــا کاهــش دمــای روغــن هیدرولیــک، عمــر روغــن هیدرولیــک را تــا ۵ برابــر افزایــش می‌دهند و زمــان تعویـض روغـن طولانی‌تر می‌شود. همچنین خنک کردن روغن هیدرولیک ارزان‌تر تمــام خواهــد شــد.
  • کاهش فراوان صدا: سـروو پمپ‌های مجهــز بــه پمپ دنده‌ای داخلی، صدای دستگاه را به‌صورت فراوانی کاهش می‌دهد.
  • سادگی مدار هیدرولیک: سروو پمپ‌ها دارای مدار هیدرولیک ساده‌تری هســتند؛ درنتیجه تعمیرات و نگهداری دستگاه آسان‌تر می‌شود.
  • ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی: سروو پمپ‌ها باعث دقت بیشتر در کنترل عوامل فشار و سرعت دستگاه می‌شوند؛ پـردازش بازخوردهای سرعت و فشار در یک سیکل بسته، موجب عملکـرد روان‌تر دسـتگاه و بهبود دقت وزنی و ابعادی قطعات تولید شده می‌گردد.

 

کاربردهای طرح BS

 

  • قطعاتی که زمان خنک کاری آن‌ها طولانی است.
  • قطعاتی که به فشار نگه‌دارنده برای مدت‌زمان طولانی نیاز دارند.
  • قطعات با ضخامت جداره زیاد (بیش از ۲ میلی‌متر)
  • قطعاتی که سیکل تولید طولانی دارند.
  • قطعات بزرگ (سنگین)

 

دستگاه تزریق BU

دستگاه تزریق BU

ماشین‌های تزریق BU که تحت عنوان ماشین‌های تزریق پلاستیک دو صفحه‌ای شناخته می‌شوند، حاصل تحقیقات و همکاری شرکت بورچ و تیم طراحی اروپایی است. این دو تیم موفق شدند تا با طراحی این مدل از دستگاه تزریق پلاستیک به شهرت جهانی دست پیدا کنند و در صدر تولیدکنندگان و مخترعان این گرایش از صنعت قرار گیرند.

 

برتری‌های گیره در طرح BU

در ماشین‌های تزریق BU نیروی قفل گیره توسط چهار جک مخفی شده در پشت صفحه متحرک تأمین می‌شود. موقعیت هر چهار عدد پیستون و جک‌های قفل گیره به‌صورت مستقل و جداگانه کنترل می‌شود که موجب تنظیم دقیق‌تر موقعیت قفل گیره می‌شود. پس ‌از آن، میله‌های گیره بدون این که با تجهیزات آب‌بندی داخل جک‌های قفل گیره تماس داشته باشند از داخل آن‌ها عبور می‌کنند، تا از آسیب دیدن قطعات آب‌بندی حساس جلوگیری به عمل ‌آید. در نهایت هم نصب جک‌های قفل گیره در پشت صفحه متحرک موجب خنثی شدن وزن قالب و توازن هرچه بهتر صفحه متحرک در حرکت‌های آهسته و سریع گیره باز و گیره بسته می‌شود.

معمولاً استفاده از چهار جک مستقل نصب‌ شده در پشت صفحه متحرک گیره دستگاه‌های سری BU یک طرح موفق و اثبات ‌شده در کاربری‌های گوناگون در طول زمان به ‌حساب می‌آید و موجبات توزیع یکنواخت نیروی قفل گیره بین دونیمه قالب (حتی در قالب‌های قدیمی و فرسوده) را فراهم می‌آورد.

 

ویژگی‌های دستگاه
  • انطباق بهتر با قالب‌هایی که در چهارگوشه خود ضخامت یکسان ندارند.
  • هم‌محوری بهتر در قالب‌های با طول سمبه بسیار بلند و در نتیجه تولید قطعات باضخامت یکنواخت و یکسان
  • کورس گیره نامحدود
  • قالب‌گیری بزرگ
  • افزایش عمر قالب
  • نصب چهار عدد جک گیره در انتهای میله‌های راهنما موجب توزیع نیروی قفل گیره به‌صورت کاملا مساوی بر روی هر یک از چهار عدد میله‌های راهنمای دستگاه می‌شود. بدین ترتیب از بارگذاری نامتوازن میله‌های گیره و احتمال شکست آن‌ها پیشگیری به عمل می‌آید.

 

تقسیمات واحد قدرتی واحد
  • تمامی دستگاه‌های پولاد سری BU مجهز به موتور پمپ با کنترل سروو هستند.
  • در کلیه دستگاه‌های دوصفحه‌ای پولاد، سری BU از سیستم کنترل KEBA مدل ۲۸۸۰ استفاده ‌شده است.

 

تقسیمات واحد تزریق

واحد تزریق دستگاه‌های سری BU پولاد بر روی محورهای حرکت خطی مدرن و استاندارد صنعتی نصب ‌شده است که حرکتی دقیق و روان را با اصطکاک کمتر میسر می‌سازد. در نتیجه این امر، شاسی ریخته‌گری شده یکپارچه بستری مناسب را برای نصب ریل‌های حرکت خطی و استاندارد واحد تزریق فراهم آورده است. در نهایت پوشش حفاظتی نصب ‌شده بر روی اجزاء علاوه بر تأمین ایمنی کاربران امکان دسترسی آسان به قطعات حفاظت‌ شده را نیز میسر نموده است.

 

تقسیمات سیستم کنترل
  • سیستم کنترل KEBA مدل ۲۸۸۰ از صفحه نمایشگر ۱۲ اینچ لمسی استفاده می‌کند.
  • صفحه نمایشگر لمسی کار بین اپراتور و دستگاه را بسیار آسان کرده است.
  • قابلیت اتصال به شبکه و کنترل و گزارش‌گیری از عملکرد دستگاه از راه دور از دیگر امتیازات سیستم کنترل KEBA مدل ۲۸۸۰ است.

 

بیشتر بخوانید

دستگاه تزریق پلاستیک چینی

انواع روش‌های قالب‌گیری پلاستیک

تاریخچه ماشین‌های تزریق پلاستیک

مشکلات تزریق پلاستیک

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا