مستربچ لیز کننده و آنتی بلاک

مستربچ لیز کننده و آنتی بلاک

میزان لیز بودن و یا به عبارتی دیگر میزان سر خوردگی فیلم و یا قطعه پلاستیکی از جمله فاکتورهای عملکردی در محصولات پلیمری است که با پارامتر ضریب اصطکاک رابطه معکوس دارد. این گفته بدین معناست که سطح پلیمرها دارای ضریب اصطکاک بالا COF است و به صورت ذاتی تمایل دارند که به یک دیگر و یا به سطوح فلزی بچسبند.

این خصوصیت سبب میشود که شما در حین فرآیند تولید و هنگام استفاده از پلیمرها دچار مشکلاتی شوید. این مشکلات میتواند شامل اختلال در حین رول کردن فیلم‌ها، حین بسته بندی کردن، هنگام انجام عملیات دوخت و برش و در انتها خارج کردن قطعه پلیمری از قالب شود.

برای رهایی از چنین مشکلاتی میتوان از مستربچ لیزکننده و آنتی بلاک استفاده کرد.

 

مستربچ لیز کننده

 

مزیت استفاده از این مواد که نوعی از ترکیبات آلی به حساب می‌آیند، این است که کیفیت سطح فیلم را افزایش میدهد و سبب صیقلی شدن سطح میشود. از جمله دیگر مزایای استفاده از آن این است که استهلاک ماشین آلات را کاهش میدهد و به فرایند تولید سرعت می‌بخشد زیرا ضریب اصطکاک را به حداقل می‌رساند. استفاده از این نوع در فرآیند تزریق پلاستیک نیز سبب میشود که قطعه راحت‎تر از قالب دستگاه جدا شود.

 

مستربچ لیزکننده

 

مستربچ آنتی بلاک

 

یک دسته دیگر از افزودنی‌ها که عملکردی مشابه لیز کننده‌ها دارند به آنتی بلاک antiblock مشهور هستند که در آنها ترکیبهای مختلف معدنی و آلی وجود دارد. استفاده از این مواد سبب میشود که تجمع و چسبیدگی فیلم‌ها روی یک دیگر به حداقل برسد.

ترکیبات معدنی موجود در آنها سبب ایجاد زبری در سطح فیلم میشوند که این ویژگی آنها از تماس پلیمر با پلیمر جلوگیری میکند. در مورد ترکیبات آلی موجود در آنها باید بگوییم که این مواد میتوانند میزان باز شوندگی را بهبود بخشند. برخی ترکیبات آلی خاصیت لیزکنندگی و آنتی بلاک را به صورت همزمان دارند.

 

تفاوت مستربچ آنتی بلاک و لیز کننده

 

برای کاهش نیروی برشی بین دو سطح از لیز کننده‌ها استفاده میشود که در واقع استفاده از آنها سبب میشود که دو سطح بتوانند به سادگی روی هم سر بخورند.

اما جهت کاهش نیروی عمود بر دو سطح، آنتی بلاک‌ها را مورد استفاده قرار میدهند و در واقع این امکان را فراهم میکنند که دو سطح بتوانند نسبت به یک دیگر به راحتی باز شوند.

 

بیشتر بخوانید:

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا