ماندگاری غذاهای دریایی با تکنولوژی VSP

ماندگاری غذاهای دریایی با تکنولوژی VSP

شرکت­های بسته­بندی غذای دریایی در سال 2019 به مذاق مردم خوش می­آیند

این خبری است که شرکت­های بسته­بندی غذاهای دریایی در سرتاسر دنیا می­توانند پشتش قایم شوند یا حتی برایش سینه سپر کنند، چرا که ابتکارات تازه در این بخش، ارائه محصولات را به ابعاد و سطوح جدیدی وارد کرده است.

بسته ­بندی پوستی وکیوم (VSP) و بسته ­بندی جوی اصلاح ­شده (MAP) نه ­تنها تاریخ انقضای پروتئین­های فاسدشدنی مانند غذاهای دریایی را بهبود داده­ اند، بلکه این محصولات را از مخفیگاهشان هم بیرون کشیده ­اند. به لطف این توسعه ­ها، امروزه مشتریان می­توانند دست دراز کنند و و فیله ­ها یا سالمون­ دودی­ هایی را بردارند که برای خریدنشان پشتِ قفسه­ های غذای دریایی خنک (نه منجمد) دودل مانده­ اند.

به لطف تکنیک­های نوظهوری مانند تری اند فیلم (سینی روکش­ شده)، حالا خریداران می­توانند در راهروی غذاهای منجمد قدم بزنند و با محصولات غذایی بیشتری رو در رو شوند که همراه با تمام ملزومات و ادویه ­جاتِ آماده برای طبخ ارائه می­شوند. وسوسه و عطرِ غذای خانگی حالا بدونِ دشواری‌های تمیزکاری و مراحل آماده­سازی مواد اولیه برای همگان فراهم شده است.

ترکیبِ راحتی و جذبه ذوقی، ثابت کرده است که اکسیر قدرتمندی برای مشتریِ مدرن و امروزی است و شرکت‌های بسته­ بند­ی مواد غذایی هم متوجهِ این قضیه شده­اند. به گفتۀ چارلی آهرِن، که خودش قبلا در زمینه خرده فروشی بسته­ بندی مواد غذایی مشغول بوده است: «مشتری­ها آن چیزی را می­خواهند و می­خرند که ظاهر و حس و حالش شبیه به غذاهای خانگی باشد، که علاوه بر بوی خوبی که می‌دهد، ظاهر جذابی نیز داشته باشد. آنها می­خواهند بتوانند بدون زحمت­های زمان­ بر و کثیف­ کاری­های معمول، آشپزی کنند.» حالا آهرن مدیر کلِ شرکت بسته­بندی آدواتا، یک شرکت راه­ حل­های بسته­ بندی جهانی است.

خریدن غذای دریایی از یک تراکنش پولیِ ساده به یک تجربۀ عمیق و توام با احساسات بدل شده است. به گفته آهرن: «بسته­بندیِ مشتری­ پسند که تجربۀ مشتری­ها را بهبود می­دهد، بسته‌بندی است که  مانع کثیف­کاری و بوی بد غذا در زمان طبخ می­شود، همچنین استفاده از قابل ­بازیافت­ ترین محصولاتِ دنیا (آلومینیوم)» بدون شک در سال جاری بازار را قبضه کرده بودند. او به تامین­ کنندۀ غذای دریاییِ واقع در اورگانِ پورتلند اشاره کرد که برندۀ جایزۀ فیش­پیپل هم شد، و «کیتِ غذای دریاییِ مِیر، حاوی لیمو و سبزیجات و سالمون وحشی آلاسکایی» را به عنوان یکی از نمونه­ های بارزی که ویژگی­ های ذکر شده را دارد، معرفی کرد. این کیت – برنده جایزه غذای دریایی برای "بهترین محصول خرده ­فروشی جدید" در نمایشگاه غذای دریایی امریکای شمالی در سال 2017 -  شامل یک ماهیتابه آلومینیومی می­شود که ابتکار ساختش از سوی شرکت بسته ­بندی آدوانتا بوده است.

آهرن در مورد کیت­های غذای دریایی بسته­بندی ­شده عنوان کرد: «به نظر من، تمام بسته‌بندی‌های مواد غذایی باید همین­طور باشد.»

به گفتۀ نماینده­های توسعه ­دهندۀ ماشین­ آلات و راه ­حل بسته ­بندی، هارپاک-ULMA، ابتکارات و راه­ حل­های VSP همچنان در سال جاری نوید­های خوبی برای بسته ­بند­های غذاهای دریایی دارند.

دیو ماوِرت، مدیر محصولِ سری­های TSF از شرکت هارپاک ULMA، و بلیر وانس، مدیر محصول خط موندینیِ این شرکت، عنوان کردند: « دو سال گذشته، بیشتر بسته ­بندی­های پوست وکیومی (VSP) برای ماهی تازه، روی تخته­ های فیبریِ طرح­دار بوده‌اند تا روی ورقه­ های پلاستیکیِ نازک. با VSP، ما می­توانیم تقریبا تمامِ بدن ماهی یا لایه­ های زیبای فیله را بر روی تخته­ها ببینیم. سالمون دودی را حالا می­توان روی یک قلابِ آویز در فروشگاهی دید که گرافیک­های بیلبوردی دقیق و جزئی را هم ارائه می­دهد. امروزه مصرف­کننده­ها می­توان کدهای QR را اسکن کنند تا بلافاصله دستور پختِ شامِ شبشان را ببینند.» در رویداد نمایشگاه غذاهای دریایی امسال در امریکای شمالی، شرکت هارپاک ULMA دستگاه جدیدش با نام TSF 200 MSV (MAP، پوستی و وکیوم) را ارائه خواهد کرد که به گفتۀ نماینده­ های این شرکت، «یک مدل اولیه است که انعطاف­پذیری بالایی دارد و این توانایی را دارد که بسته­های MAP و VSP را تولید کند.»

پافشاری مداومِ VSP در بخش بسته ­بندی غذاهای دریایی، به ندرت برای اسکات کوری، مدیر بازاریابیِ شرکت سیلد ایر، توسعه ­دهنده بسته­ بندی پلاستیکی سیلد ایر واقع در شالوته، کارولینای شمالی، تعجب­برانگیز جلوه می­کند.

کوری گفت: «بسته ­بندی پوستی وکیوم در سال های اخیر اثر قابل ­توجهی بر روی قالب­های بسته ­بندی غذاهای دریایی داشته است. VSP به تامین­ کننده­ ها این قدرت را داده است که تاریخ انقضای غذاهای دریایی را با بهبود دادن سطوحِ رطوبت و رنگ بیشتر کنند، که همین امر هم تجربۀ مصرفِ مشتری­ها را بهبود می­دهد. VSP در کاهشِ بسته­ هایی که نشتی می­دهند، افزایش انعطاف­ پذیریِ حمل و نقل خرده­ف ردشی، کاهش قابل ­توجه پسماند­ها و بهبودِ ظاهر و حس و حال محصول نیز نقشی کلیدی ایفا کرده است.»

تکنیک­های VSP راه را برای برنامه گسترده و جدیدِ سیلد ایر باز کرده­اند، برنامه­ای که به گفتۀ کوری در حال حاضر در حال راه ­اندازی است. وی عنوان کرد: «ما در حال معرفی برنامۀ گسترده تازه­ای هستیم که برای کاهش دادن هزینه­ ها با یک بسته­ بندیِ پایدارتر است، که در عین حال برندینگ و ارتباطات را هم افزایش و بهبود می‌دهد. این رویکرد در اروپا هم بازتاب داشته است و شبیه به سبک بسته­ بندی محبوبی است که امروزه در اینجا، در امریکا، برای سالمون دودی استفاده می­شود.»

کوری عنوان کرد: «به نظر ما این اقدام در واقع تحولی در بسته ­بندی غذاهای دریایی خواهد بود.»

اولویت­ بخشی به سیاره زمین

هرچند خودِ پروتئین در تجربۀ خریدِ غذای دریایی نقشِ ستاره را بر عهده دارد و بسته ­بندیِ آن در واقع نقش سِن را برایش ایفا می­کند، ارزش­هایی که هم محتوا و هم بسته­ بندی را تشکیل می­دهند تکامل یافته و شباهت زیادی به هم پیدا کرده­اند. برای مثال، این حقیقت را در نظر بگیرید که هم تامین­ کننده و هم بسته­ بندهای غذاهای دریایی ماموریت­های خود را کاهش داده­اند، تا فضا را برای توسعۀ جنبش جهانیِ روبه­رشدِ یکسانی فراهم کنند: جنبش پایایی (sustainability).

مفهوم غذای دریایی پایا (یا خودمانا) با اقلام خوراکی شروع و به همان ختم نمی­شود. این را تعداد زیادی از مصرف­ کننده ­ها و تامین­ کننده ­های غذاهای دریایی می­دانند و بر تعداد آنها نیز روز به روز افزوده می­شود. اصلا به همین دلیل هم بوده است که برخی تامین­ کننده ­ها برای بسته ­بند­هایی که نسبت به اقداماتِ پایا متعهد بوده است، امتیاز ویژه قائل می­شوند.

به گفتۀ کوری: «فشار زیادی روی تامین­ کننده­ها هست تا بسته­ بندی ­هایی را فراهم کنند که پایاتر هستند. با وجود این اخباری که در رسانه­ ها در مورد پلاستیک­های موجود در اقیانوس­ها و جاهای مختلف دنیا به چشم می­خورد، و زمزمه ­های ممنوع شدن پلاستیک در انواع و اقسامِ متفاوتی به گوش می­رسد، همه به دنبال چیزی هستند که اثر مضرِ کمتری بر روی محیط زیست داشته باشد.»

برای شرکت سیلد ایر، تقاضای رو به ­رشدِ جهانی برای بسته­ بندی ­های پایاتر، باعث شده است این شرکت تعهداتِ خاصی را بازبینی کند و به خلاقیت­های تازه­ای دست پیدا کند. پروژۀ بسته­ بندی جهانی اخیرا متعهد شده است که تا سال 2025 همۀ راه­حل­های بسته­ بندی ­اش به صورت 100 درصد قابل ­بازیافت باشند یا بتوان آنها را مجددا استفاده کرد. این شرکت همچنین در ژوئن سال 2018 واردِ یک توافقنامه با شرکت مورارای امریکا، یک شرکت شیمیاییِ ژاپنی شده است تا مواد اولیۀ بسته ­بندی مواد غذاییِ خاصی را ارائه بدهد که از رزین­های پایۀ گیاهیِ شرکت پلانتیک ساخته شده­اند.

زمانی که در سال گذشته این شراکت اعلام شد، رابرت آرمسترانگ، مدیر کل EVAL و پلانتیک برای شرکت کورارای امریکا عنوان کرد: «این توافق با شرکت سیلد ایر گزینه ­های ما برای بسته ­بندی مانع پایا (مبتنی بر گیاه) که هم برای مصرف­کننده، هم برای خرده ­فروش و هم برای پردازنده به یک اندازه سودمند است را گسترش خواهد داد.»

کوری اشاره کرد که برنامه ­ها برای معرفی اولین مادۀ بسته­ بندیِ تجدید­پذیرِ مبتنی بر گیاه از سوی صنعت غذاهای دریایی، که «ردپای کربنِ را در بسته‌بندی‌ها به شکل قابل ­توجهی کاهش می­دهد»، در حال تدارک برای اجرا توسط سیلد ایر در سال 2019 هستند. او پیش­بینی می­کند که مواد بسته بندی گیاهی برای غذای دریایی برای تامین ­کننده­ها و مصرف­کننده­هایی که پایایی برای آن‎ها به یک دغدغه بدل شده­ است، جذاب خواهد بود.

او اضافه کرد: «ما می­بینیم که مصرف­ کننده­ها به دنبال این گونه مواد هستند و آن‌ها را تقاضا می کنند. در آینده نزدیک نیاز به این خواهد بود که فناوری بهتریِ وارد فرایند­های بازیافت در امریکای شمالی شود. صرف نظر از این که چه زمانی چنین فناوری­ ارائه خواهد شد، علاقۀ روز افزون و مداوم مصرف­کننده­ها به راحتی و پایایی روند­های بسته ­بندی در سال 2019 و فراتر از آن را به تحریک واخواهد داشت.»

 

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا