آخرین دستاورد های صنعت پلیمر

آخرین دستاورد های صنعت پلیمر

پتروشیمی و صنعت پلیمر از آن دست شاخه‌هایی از علم هستند، که دائماً در حال تغییر و پیشرفت هستند. تعداد پروژه‌ها و دست آوردهایی که سالانه تحت این عناوین ثبت می‌شوند، خود به‌تنهایی نمایانگر این پیشرفت است. این موضوع به‌اندازه‌ای تحسین‌برانگیز است، که بعضاً اخبار مربوط به پلیمر از کنترل خارج می‌شوند و نمی‌توان از همه آن‌ها اطلاع حاصل کرد. این تولیدات معمولاً در گستره بزرگی از صنایع قرار می‌گیرند، که ممکن است هیچ کدام به یکدیگر ارتباطی نداشته باشند، اما پیشرفتشان با یک سرعت دنبال می‌شود. برای مثال در مباحث ایمنی مواردی چون جلوگیری از آتش سوزی خودروهای آسیب دیده را داریم، که خود به تنهایی اتفاقی بزرگ به شمار می‌رود. در خبر دیگری، دانشجویان یک مرکز موفق به ساخت سنسورهای فوق حساس و چندگانه شده‌اند. از همین رو، بهتر است به صورت خلاصه با مهم‌ترین این اخبار آشنا شویم.

 

دستاوردهای صنعت پلیمر

 

کاهش آتش‌سوزی در تصادفات با استفاده از پلیمر

 

وقتی یک اتومبیل با گارد ریل اتوبان تصادف می‌کند، در بیشتر مواقع به آتش سوزی و انفجار می‌انجامد. این آتش سوزی در برخی موارد می‌تواند به منبع سوخت و یا اتومبیلی دیگر نزدیک باشد و خسارت‌های جبران ناپذیری را وارد کند. از همین رو، دانشمندان و محققان زمینه پلیمر به دنبال یافتن راهی برای کاهش این آسیب‌ها با استفاده از پلیمر هستند. به گفته آن‌ها زنجیره کوچکی از پلیمر می‌تواند از این خطرات جلوگیری کند. این فرایند، توسط تیمی از محققان و بر روی ابتدا و انتهای زنجیره‌ای پلیمری انجام و موفقیت آمیز واقع شده است. در این فرایند، کربوکسیل و اسید آمینه، مگا سوپر مولکول‌هایی تشکیل می‌دهند، که به درازای ساختارهای پلیمری هستند، اما با همان معادلات نمی‌شکنند. این تحقیقات در ادامه سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

 

car crash

 

افزایش مقاومت پلی تن

 

تحقیقات صورت گرفته توسط «تان پجیس» و «پروفسور سیس بستنسین» از دانشگاه کوین لندن نشان می‌دهند، که پلی تن می‌تواند به سطح بالاتری از مقاومت برسد. در این آزمایشات هدف تیم توسعه، رسیدن به پلی تن بدون رنگ و شفاف است، که می‌تواند مانند آلومینیوم در مقابل ضربات مقاومت کند و یک دهم یک ورق کامل آلومینیوم وزن داشته باشد. این شیوه تولید پلی تن می‌تواند عرصه را برای استفاده‌هایی نظیر اسکرین های فلت باز کند، که از وزن کمی برخوردارند. با وجود چاپ مقاله‌ای بلند بالا در این زمینه، هنوز پروسه ساخت این پلیمر آشکار نشده و در حال گذر از تست‌های اولیه است.

 

پلی تن

 

 

ساخت سنسورهای فوق حساس با استفاده از پلیمر

 

از دیگر تحقیقاتی که تکنولوژی استفاده از پلیمر را در اختیار نیازهای روزمره می‌گذارد، ساخت سنسور یا حس‌گر است. البته این تحقیقات چندان جدید نیست و قبلاً هم از ساختارهای پلیمری شکننده و شفاف، سنسورهای حرارتی ساخته شده‌اند. اما با این حال، سنسورهای جدید قرار است نرم، انعطاف پذیر و شفاف باشند، که خود به تنهایی یکی از پیشرفت‌های بزرگ در صنعت ساخت حسگر به حساب می‌آید. این حسگرها که انتقال الکترون را با سرعت 100 میکرولت بر کلوین انجام می‌دهند، 10 برابر قوی‌تر از سایر سنسورها هستند. ساخت این حسگرهای گرمایی تا 6 ماه آینده به پایان می‌رسد و نمونه‌های اولیه آن وارد مراحل تست می‌شوند.

 

 

سنسور پلیمری

 

جداسازی آب از نفت

 

استفاده از واژه‌هایی که با هم ترکیب نمی‌شوند معمولاً سخت است؛ درست مثل نفت و آب. البته این گفته آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید صحیح نیست؛ چون آب و نفت در شرایط خاص با هم ترکیب می‌شوند. در این حالت هم تفکیکشان کاری بسیار سخت و بس هزینه‌بر است. حال فرض کنید در محیطی غیر صنعتی بخواهیم آب را از مقدار زیاد نفت جدا و آن را دوباره پاک و قابل استفاده کنیم. از همین رو محققان دانشگاه دانش مواد در امریکا موفق به ساخت غشاء شده‌اند، که به‌راحتی می‌تواند آب را از نفت جدا کند. بدون اینکه هیچگونه اثری از نفت بر روی غشا باقی بماند. این کار نه تنها برای مصارف صنعتی مناسب است، بلکه در پاک‌سازی حجمی بزرگ نظیر اقیانوس‌ها نیز انقلابی بزرگ خواهد بود.

 

سنسورهای سلولوزی

 

محققان موفق شده‌اند تا با ترکیب نوعی خاص از پلیمر با سلولوز اقدام به ساخت حس‌گری کنند، که دبا استفاده از آن می‌توان فشار، دما و البته رطوبت را سنجید. این بررسی‌ها که توسط سنسور و بدون هرگونه تغییری صورت می‌گیرند، بدون هر گونه تأخیر و به صورت مستقل انجام می‌شود. اینکه یک حس‌گر می‌تواند همه این کارها را به صورت هم‌زمان انجام دهد، تغییر بسیار بزرگی در این صنعت به حساب می‌آید. به این ترتیب، برنامه‌هایی که مختص بررسی خانه سالمندان، اتاق‌های بیماران، ربات‌ها و بازدیدهای درون شهری هستند، می‌توانند به این سیستم هوشمند متصل شوند. این مهم، با استفاده از روشی هوشمندانه و با قرار دادن تمامی حسگرها در یک مدار صورت گرفته است. این پروژه تحت نظر دکتر «خاویر کریسپین» در حال انجام است و به زودی به اتمام می‌رسد.

 

پیشرفت‌های اقتصادی در صنایع پتروشیمی

 

اقتصاد و سهام در زمینه پتروشیمی، مجموعه‌ای از اتفاقات و رفت و برگشت‌های مالی است، که تبدیل نفت خام به سایر محصولات را توجیه می‌کنند. از همین رو بررسی این بازار و سهامش برای هر شرکتی که در این زمینه فعالیت می‌کند اساسی است. برای مثال آسیا یکی از بزرگ‌ترین بازارهای پتروشیمی جهان است و به تنهایی تا اندازه‌ای با بازار اروپا و آمریکا برابری می‌کند. به صورت کلی، چین و هند از جمله کشورهایی هستند، که بازار تولیدات پلیمری را در این دوره به انحصار خود در آورده‌اند و پیش بینی می‌شود که تا پایان سال 2020 نیز به همین رویه ادامه دهند. این بازار که از سال 2017 شروع به رشد کرد بعدها توسط ژاپن دنبال شد و این کشور هم به لیست صاحبان این بازار اضافه شد.

طبق پیش بینی‌هایی که توسط محققین دانشکده اقتصاد ام ای تی انجام شده است، ارزش سهام صنایع پتروشیمی از XX میلیون دلار در سال 2019 به XXX میلیون دلار در سال 2025 خواهند رسید. سه رقمی شدن این سهام نیز زنگ خطری برای هر شرکتی خواهد بود که توانایی رسیدن به این صف طولانی و رقابت در این بازار را ندارد.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا