دستگاه‌های خط تولید نایلون و نایلکس

دستگاه‌های خط تولید نایلون و نایلکس


خط تولید نایلون و نایلکس شامل مجموعه‌ای از دستگاه‌ها است که برای تولید انواع نایلون و نایلکس اعم از نایلون و نایلکس دسته دار، کیسه فریزر، کیسه زباله به کار می‌رود. در ادامه این نوشته انواع دستگاه‌هایی که برای تولید انواع نایلون و نایلکس مورد استفاده قرار می‌گیرند را بررسی خواهیم کرد.


دستگاه تولید نایلون


دستگاه تولید نایلون در واقع به اکسترودری گفته می‌شود که با توجه به قالب و با استفاده از یک کمپرسور هوا بالنی و مواد اولیه نایلون، رول نایلون تولید می‌کند، موتور این دستگاه فیلم‌های نایلون با استفاده از غلتک‌ها در عرض‌های معینی تولید می‌کند، و بسته به نیاز آنها را به شکل یک لایه یا چند لایه رول می‌کند. مواد اولیه این دستگاه‌ها، گرانول نایلون است که از با توجه جنس محصول از نوع خاصی مانند پلی اتیلن سبک است. که هم از نوع بازیافتی و هم مواد اولیه پلاستیک پتروشیمی است.


دستگاه‌های تولید فیلم با توجه به ابعاد و ظرفیتی که دارند برای تولید انواع فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرند به عنوان مثال دستگاه تولید فیلم عریض دارای ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با دستگاه تولید کیسه فریزر است. معمولاً از هر دستگاه برای تولید یک نوع از محصول استفاده می‌شود.

 

تولید نایلون


دستگاه دوخت نایلون


پس از اینکه کار تولید رول‌های نایلون به پایان رسید، با استفاده از دستگاه‌هایی به نام دستگاه دوخت نایلون و نایلکس، رول‌های تولید شده را به محصولات مختلفی مانند، نایلون زباله، دسته دار و یا فریزر تبدیل می‌کنند، در حقیقت کار این دستگاه دوخت یا چسباندن نایلون و تبدیل آنها به کیسه را بر است. به این دستگاه ماشین دوخت و برش نایلون هم گفته می‌شود. و در انواع یک و یا دوطبقه در بازار به فروش می‌رسد، دستگاه‌های دوطبقه این قابلیت را دارند که به طور همزمان 4 طاقه یا رول نایلون و یا نایلکس را دوخت برش بزنند، در نتیجه سرعت کار آنها 2 برابر بیشتر از دستگاه‌های معمولی است. و می‌توان از آنها به طور همزمان در کنار چند دستگاه تولید استفاده کرد.به طور استاندارد این دستگاه برای دوخت نایلون‌های عرض 80 تا 100 سانتی‌متر ساخته می‌شود.

 

دستگاه دوخت نایلون


دستگاه پانچ نایلون


از دستگاه پانچ نایلون در خطوط تولید نایلکس و نایلون‌های دسته دار استفاده می‌شود، پس از این که رول‌ها با استفاده از دستگاه دوخت و برش تبدیل به کیسه شدند در این مرحله با استفاده از دستگاه پانچ می‌توان دسته‌های نایلون را روی آنها به وجود آورد. دستگاه پانچ نایلون به‌طور معمول به‌صورت دستی ساخته می‌شود و به دلیل قیمت پایینی که دارد، تأثیر زیادی در قیمت خطوط تولید نایلون ندارد.

دستگاه پانچ نایلون


دستگاه پرفراژ نایلون


دستگاه پرفراژ نایلون که به آن دستگاه دوخت رولی هم گفته می‌شود برای تولید نایلون‌های فریزر، سفره یک بار مصرف، کیسه‌های زباله و به طور کلی همه محصولاتی که در آنها خط پرفراژ وجود دارد استفاده می‌شود، وظیفه این دستگاه دوخت کیسه‌های زباله و فریزر به صورت رولی به یکدیگر است. دستگاه پرفراژ نایلون در دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می‌شود. دستگاه‌های نیمه اتوماتیک در مقایسه با دستگاه‌های اتوماتیک دارای سرعت بالاتری هستند اما عیب آنها نیاز به اپراتور است. به همین دلیل دستگاه‌های تمام اتوماتیک محبوبیت بیشتر دارند.

 

دستگاه پرفراژ نایلون


کمپرسور هوا فشرده


همان‌طور که گفتیم برای تولید نایلون و نایلکس به وسیله دستگاه و اکسترودر نیاز به کمپرسور باد یا همان کمپرسور هوا فشرده است، این دستگاه که تقریباً در تمامی خطوط تولید وجود دارد، وظیفه کمپرسور کردن هوا به دستگاه تولید را بر عهده دارد.
مکانیزم کاری به این صورت است که نایلون خروجی از بخش اکسترودر با استفاده از این کمپرسور باده شده و ایجاد می‌شود، به طور معمول خرید یک کمپرسور هوای 150 لیتری برای خطوط تولید کفایت می‌کند اما باز هم با توجه به مشخصات دستگاه متفاوت است.

بیشتر ببینیم:

محصولات شرکت های تولید کننده دستگاه تولید نایلون

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا