ملت بلوئینگ؛ تاریخچه، پلیمرها و کاربردها

ملت بلوئینگ؛ تاریخچه، پلیمرها و کاربردها

ملت بلوئینگ؛ تاریخچه، پلیمرها و کاربردها

ملت بلوئینگ روش سنتی تولید پارچه از میکروفایبر و الیاف نانو است که در طی این فرایند ذوب پلیمری از طریق نازل های کوچک که با گاز دمنده با سرعت بالا احاطه شده‌اند، خارج می‌شود. الیاف رسوب داده شده یک ورق غیربافته را تشکیل می‌دهند که برای فیلتراسیون، جاذب‌ها، در تولید پوشاک و سیستم‌های تحویل دارو قابل استفاده است. از مزایای قابل توجه ملت بلون می‌توان به سادگی، بهره‌وری بالا و عملکرد بدون حلال آن اشاره کرد. دانشمندان با انتخاب ترکیبی مناسب از پلیمرها با خواص رئولوژیکی و سطحی بهینه، توانسته‌اند الیاف ملت بلون را با قطر متوسط کوچک‌تر از ​​36 نانومتر تولید کنند.

فرایند تولید ملت بلون

تاریخچه ملت بلوئینگ

در طی فعالیت‌های آتشفشانی ممکن است یک ماده الیافی از طریق باد شدید خارج شده از ماگمای بازالت مذاب به نام موی پله (Pele's hair) استخراج شود. همین پدیده برای پلیمرهای ملت بلون نیز صدق می‌کند. اولین تحقیق در مورد ملت بلون، تلاش نیروی دریایی در ایالات متحده برای تولید مواد فیلتراسیون باکیفیت برای اندازه‌گیری اشعه‌ها در هواپیماهای بدون سرنشین در دهه 1950 بود. پس از آن، شرکت Exxon اولین فرآیند صنعتی را بر اساس اصول ملت بلوئینگ با سطح توان بالا ایجاد کرد. چین 40 درصد از پارچه‌های غیر بافته در جهان را تولید می‌کند که بیشترین میزان آن در استان هبی در سال 2018 تولید شده است.

پلیمرها

پلیمرهایی با رفتار ترموپلاستیک برای فرایند ملت بلوئیگ قابل استفاده هستند. انواع اصلی پلیمر که معمولاً با ملت بلون فرآوری می‌شوند عبارتند از:
• پلی‌پروپیلن
• پلی‌استایرن
• پلی‌استرها
• پلی‌اورتان
• پلی‌آمیدها (نایلون‌ها)
• پلی‌اتیلن
• پلی‌کربنات

 

 

کاربردها

کاربردهای اصلی منسوجات غیر بافته شده ملت بلون و سایر رویکردهای ابتکاری به شرح زیر است:

 

فیلتراسیون

پارچه های ملت بلون غیر بافته متخلخل هستند. در نتیجه، آنها می‌توانند مایعات و گازها را فیلتر کنند. کاربردهای آ‌ن‌ها در فرایند تصفیه آب،  تولید ماسک و فیلترهای تهویه هوا است. منسوج نبافته ملت بلون ماده اساسی برای تولید ماسک صورت است. در زمان همه‌گیری بیماری کرونا (ویروس کووید 19)، قیمت ملت بلون به صورت نجومی افزایش یافته است به طوری که قیمت هر تن آن از چندین هزار دلار به حدود 100 هزار دلار رسیده است.

جاذب‌ها
مواد غیربافته می‌توانند چندین برابر وزن خودشان، مایعات را جذب کنند. بنابراین، منسوجات غیربافته ساخته شده از پلی‌پروپیلن برای جمع‌آوری آلودگی‌های روغنی ایده‌آل هستند.

کاربرد ملت بلون در  تولید محصولات بهداشتی
خاصیت جذب بالای پارچه‌های ملت بلون باعث شده در تولید پوشک‌های یک بار مصرف و محصولات بهداشتی بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ملت بلون در تولید پوشاک

پارچه های ملت بلون دارای سه ویژگی هستند که به مفید بودن آن‌ها جهت تولید پوشاک، به ویژه در محیط‌های سخت کمک می‌کند؛ از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به خاصیت عایق حرارتی بودن، دارا بودن مقاومت نسبی در برابر رطوبت و قابلیت تنفس‌پذیری بالا آن اشاره کرد.

تحویل دارو
از طریق ملت بلون می‌توان الیاف دارویی برای کنترل تحویل دارو تولید کرد. سرعت بالای مصرف دارو (تغذیه اکستروژن)، عملکرد بدون حلال و افزایش سطح محصول باعث می‌شود که فرایند ملت بلون به یک روش و فرمول جدید و امیدوارکننده تبدیل شود. 

 

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا