هر آنچه شما باید درباه ماسک‌های صورت بدانید

هر آنچه شما باید درباه ماسک‌های صورت بدانید

هر آنچه شما باید درباه ماسک‌های صورت بدانید

  • به دلیل شیوع ویروس کووید 19، ماسک‌های صورت در سراسر جهان تقاضای زیادی پیدا کرده‌اند.
    • بیش از 50 کشور استفاده از ماسک را در مکان‌های عمومی اجباری کرده‌اند.
    • چین همچنان بیشترین تعداد ماسک را تولید کرده‌است، اما تولیدکنندگان سایر کشورها نیز در حال ورود به بازار هستند.

ماسک‌ها امروزه در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند. به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، ذخایر ماسک کاهش یافته‌اند و حتی در این میان خانه‌های مد و شرکت‌های اتومبیل‌سازی‌ها نیز اقدام به راه اندازی خط تولید ماسک کرده‌اند تا بتوانند از جان کارکنان مراکز بهداشتی محافظت کنند، چراکه محدودیت‌های حضور در اجتماع در بسیاری از کشورهای جهان کاسته و برداشته شده است.

بسیاری از دولت‌ها استفاده از ماسک را پیش شرط برداشتن محدویت‌ها اعلام کرده‌اند و به مردم اجازه می‌دهند به فروشگاه‌ها، دفاتر کار و کارخانه‌ها برگردند. به دلیل این که تولید واکسن احتمالی ویروس کرونا ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد، جهان همچنان به چندین میلیارد ماسک دیگر احتیاج دارد.

در نتیجه این موارد، قیمت‌های ماسک در حال افزایش است. ماسک‌های جراحی که تا سال گذشته قیمت آن‌ها تنها چند سنت بود، هم‌اکنون در خیلی از مناطق دنیا به قیمت 1.25 دلار خرده‌فروشی می‌شوند و قیمت ماسک‌های تنفسی N95 که عبور 95 درصد ذرات را متوقف می‌کند، بیش از 25 دلار گزارش شده است.

با توجه به شرایط پیش آمده و نیاز بازار  ، بسیاری از افراد در کارگاهی کوچک و گذاشتن دستگاه تولید ماسک ، اقدام به تولید ماسک کرده اند.

از آنجایی که ویروس  کرونا جان بسیاری از افراد را در سراسر جهان در خظر قرار داده است، در اینجا می‌توانید اطلاعاتی در مورد ماسک‌ صورت مطالعه کنید.

سازمان بهداشتی جهانی درباره ماسک صورت چه می‌گوید؟

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر شما سالم هستید، فقط در صورتی که از فرد مبتلا به کووید 19 مراقبت می‌کنید، باید ماسک بزنید. سازمان بهداشت جهانی همچنین به افراد توصیه می‌کند که در صورت داشتن علائمی مانند سرفه و عطسه از ماسک استفاده کنند و اعلام کرده است این روش‌ها فقط با شستن مکرر دست‌ها موثر خواهند بود.

توصیه‌های دولت‌ها درباره پیشگیری از ویروس کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است. به طور مثال، دولت بریتانیا زدن ماسک را در مکان‌های سرپوشیده مانند وسایل حمل و نقل عمومی که در آن‌ها فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود، توصیه کرده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نیز توصیه می‌کنند، افراد در اماکنی مانند سوپرمارکت‌ها که در آن‌ها فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود ماسک بزنند تا از میزان همه‌گیری ویروس کرونا کاسته شود. همانند بریتانیا، امریکا نیز اعلام کرده است که مردم عادی از ماسک‌های پارچه‌ای معمولی استففاده کنند و ماسک‌های جراحی توسط کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

چرا زدن ماسک اجباری است؟

گزارش شده است که بیش از 50 کشور استفاده از ماسک صورت را در مکان‌های عمومی، از جمله ونزوئلا و ویتنام، که از جمله اولین اقدام‌کنندگان بوده‌اند، اجباری کرده‌اند. جمهوری چک اولین کشور اروپایی بود که در 18 مارس استفاده از ماسک را اجباری اعلام کرد.

برخی از شرکت‌های هواپیمایی از جمله امریکن ایرلاین، لوفتانزا و یونایتد استفاده از ماسک صورت را در ترمینال‌ها و همچنین پروازها اجباری اعلام کرده‌اند. یورواستار، که خدمات ریلی بین انگلیس و فرانسه را انجام می‌دهد نیز استفاده از ماسک را برای مسافران اجباری اعلام کرده است.

بسیاری از کشورها برای افرادی که از ماسک استفاده نکنند، جریمه‌هایی در نظر گرفته‌اند و برخی از کشورها نیز به توزیع رایگان ماسک میان مردم پرداخته‌اند. در فرانسه افرادی که در وسایل حمل و نقل عمومی بدون ماسک ظاهر شوند، 145 دلار جریمه خواهند شد.

ماسک‌ها در چه کشورهایی تولید می‌شوند؟

سال گذشته کشور چین بیش از نیمی از ماسک‌های جهان را تولید کرد. امسال، انتظار می‌رود سهم چین در تولید ماسک صورت به 85 درصد افزایش پیدا کند.

ارزش بازار جهانی ماسک‌های یکبار مصرف در سه ماهه نخست سال جاری 75 میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود طی هفت سال آینده با نرخ بیش از 50 درصد رشد کند.

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌های دنیا از جمله کارخانه اتومبیل‌سازی BMW با راه اندازی خط تولید ماسک ، تولید آن را آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود این شرکت خودروسازی میلیون‌ها ماسک برای حفظ جان کارکنان خود و سایر افراد در مقابل ویروس کووید 19 تولید کرده است.

کارافرینان بسیاری در سراسر جهان شروع به راه اندازی دستگاه تولید ماسک کرده‌اند اما همه تولیدات آن‌ها مطابق با استانداردهای جهانی نبوده و فاقد کیفیت لازم هستند. امریکا، هلند، اسپانیا و ترکیه بسیاری از ماسک‌های وارداتی به کشورشان را به دلیل نداشتن کیفیت لازم برگشت داده‌اند.

جهان به چه میزان ماسک نیاز دارد؟ چی میزان ماسک در حال تولید است؟

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است تا زمانی که شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، جهان ماهانه به 89 میلیون ماسک، 79 میلیون دستکش پزشکی و 1.6 میلیون شیلد صورت و عینک محافظ نیاز دارد.

در ابتدای شیوع بیماری کرونا، مقامات آمریکایی تخمین زدند که این کشور برای مقابله با ویروس کووید 19 در سال 2020 به 300 میلیون ماسک صورت نیاز دارد. از آن زمان، شرکت آمریکایی تولیدکننده ماسک 3M که در سال 2019، 550 میلیون ماسک تولید کرده، اعلام کرده است که در سال جاری 2 میلیارد ماسک در کارخانه‌هایش در سراسر جهان تولید خواهد کرد.

در ماه فوریه، تولید روزانه انواع ماسک در چین از حدود 10 میلیون به 115 میلیون در پایان همان ماه افزایش یافت و از زمان شروع همه‌گیری، تولید آن 12 برابر شده است.

به دلیل این که برخی کشورها صادرات لوازم مورد نیاز تولید ماسک را از کشور خود ممنوع اعلام کرده‌اند، در سراسر جهان با کاهش منابع ماسک روبرو هستیم. همچنین میزان منسوجات تخصصی تولید ماسک نیز که در تولید ماسک‌های تنفسی پیشرفته‌تر کاربرد دارد، کاهش یافته و جهان با کمبود آن مواجه شده است.

چه نوع ماسک‌هایی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تولیدکنندگان ماسک سراسر جهان در حال تولید سه نوع ماسک صورت هستند از جمله آن‌ها ماسک جراحی، ماسک تنفسی و ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان نام برد.

ماسک‌های جراحی برای جلوگیری از انتقال عفونت به بیماران حین اعمال جراحی طراحی شده‌اند. به طور مثال ممکن است پزشکی در طول عمل جراحی سرفه کرده و عفونت به بیمار منتقل شود. ماسک‌های تنفسی از سویی دیگر، هوای ورودی و خروجی از ماسک را فیلتر می‌کنند.

ماسک‌های پارچه‌ای که ماسک‌های خانگی نیز جزوی از آن‌ها محسوب می‌شوند، به فردی که آن را زده کمک می‌کنند تا در صورت بیماری، از شیوع عفونت جلوگیری کند. اما ویروس کووید 19 از طریق ذرات بسیار ریز تنفسی می‌تواند از راه دهان و چشم وارد بدن فرد شود.

برای مقابله با ریز ذرات، کارمندان مراکز بهداشتی و درمانی باید از عینک‌های محافظ چشم و شیلد صورت استفاده کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شستن مکرر دست‌ها و جلوگیری از لمس صورت است. ممکن است ماسک به شما کمک کند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنید، اما رعایت بهداشت مهمترین و بهترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا