مشتریان گرانول شما چه کسانی هستند؟

مشتریان گرانول شما چه کسانی هستند؟

مشتریان گرانول شما چه کسانی هستند؟

گرانول بازیافتی پلاستیک ، در واقع  محصول نهایی در یک فرآیند بازیافت کامل  به شمار می آید . گرانول تولید شده به عنوان مواد اولیه در بخش های مختلف صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد . ما به عنوان یک تولید کننده باید بدانیم که گرانول تولید شده در کدام صنایع مصرف دارد تا بتوانیم محصول خود را به بهترین مصرف کننده بفروشیم.

در این مقاله قصد دارم موارد مصرف هر گرانول را بر اساس جنس پلاستیک ، رنگ ، کیفیت را برای شما عزیزان توضیح دهم:

پلی اتیلن

پلی اتیلن پر مصرف ترین پلاستیک در جهان میباشد. ارزان بودن ،خواص مطلوب ، فرآیندپذیدی خوب آن سبب شده است که این پلاستیک در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. این پلاستیک در گرید های مختلف با وزن های مولکولی متفاوت در بازار عرضه میشود که هر گرید برای تولید یک نوع محصول خاص مناسب است.در بازار صنعت بازیافت ، پلی اتیلن با نام های گرانول بادی ، گرانول هاش و گرانول پایپ شناخته میشود.

پلی اتیلن سنگین گرید بادی ( نام مستعار : بادی )

این نوع پلاستیک  در واقع نوعی پلی اتیلن سنگین است که بیشتر  در صنایعی که از ماشین آلات بادی  برای ساخت محصول پلاستیکی در آن استفاده میشود کاربرد دارد. نام بادی هم برگرفته از همین ویژگی این پلاستیک است. بطری شیری ، بطری های شامپو ، گالن های روغن ماشین ، دبه و ... همگی از پلی اتیلن سنگین بادی ساخته میشوند.

مشتریان این گرانول معمولا تولید کنندگانی هستند که یک محصول نهایی تولید میکنند ، بنابراین رنگ بندی در گرانول تولیدی بسیار مهم میباشد . پس اگر میخواهید وارد کار بازیافت بادی شوید در تفکیک ضایعات بر اساس رنگ حتما دقت کنید.

گرانول بازیافتی بادی ،  از فرآوری ضایعات محصولاتی که اشاره شد بدست می آید . مشتریان این گرانول میتواند شامل موارد زیر باشد:

تولید کنندگان گالن های صنعتی

تولید کنندگان بطری (به جز صنایع غذایی)

تولید کنندگان قطعات پلاستیکی

تولید کنندگان نایلون

 

 

پلی اتیلن سبک گرید فیلم ( نام مستعار : هاش )

این نوع پلی اتیلن که در واقع نوعی پلی اتیلن سبک است در صنایع تولید فیلم و نایلون پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد. گرانول بازیافتی این نوع پلاستیک از ضایعات انواع نایلون بدست می آید . . برای مصرف کنندگان این گرانول  تمیزی و نداشتن ناخالصی غیر پلیمری بسیار حائز اهمیت میباشد و این تنها با استفاده از خطوط شستشو مکانیزه و استفاده از فیلتر یا توری با مش بالا  در دستگاه گرانولساز میسر نمیشود.

مشتریان این گرانول تولید کنندگان فیلم پلی اتیلن میباشند که میتوان به دسته های زیر تقسیم بندیشان کرد:

تولید کنندگان نایلون بسته بندی شفاف : این گروه از تولید کنندگان معمولا به دنبال گرانول های هاش بی رنگ و شفاف با کیفیت بالا هستند. 

تولید کنندگان نایلون رنگی فروشگاهی : این گروه از تولید کنندگان به خاطر اینکه از مستربچ رنگی در ساخت نایلون استفاده میکنند امکان استفاده از گرانول هاش عسلی روشن را برای تولید محصولات خود دارند. کیفیت گرانول برای این گروه نیز بسیار حائز اهمیت میباشد.

تولید کنندگان کیسه زباله مشکی: این گروه به دنبال گرانول ارزان با کیفیت متوسط هستند. رنگ و شفافیت برای این گروه اهمیت چندانی ندارد ، چون در نهایت نایلون تولیدی به رنگ مشکی در می آید.

گرانول پلی اتیلن سنگین گرید لوله ( نام مستعار : گرانول گرید لوله یا نوار تیپ )

این نوع پلی اتیلن نوعی پلی اتیلن سنگین با شاخص جریان مذاب بسیار پایین  میباشد و برای تولید محصولاتی مانند لوله پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار تیپ ،و .... که با روش اکستروژن تولید میشوند به کار میرود. گرانول بازیافتی این نوع پلی اتیلن هم از بازیافت موارد ذکر شده بدست می آید .

مشتریان این گرانول میتواند شامل موارد زیر باشند:

تولید کنندگان لوله

تولید کنندگان نوار تیپ

تولید کننده گان ورق ژئو ممبران

تولید کنندگان کامپاند پلی اتیلن

 

پلی پروپیلن (پ پ )

پ پ یا پلی پروپیلن دومین پلاستیک  پر مصرف در  دنیا میباشد. پ پ نسبت به پلی اتیلن خواص مطلوب تری دارد ، و مصارف متنوع تری نسبت به پلی اتیلن دارد. اگر قصد دارید وارد کار بازیافت پ پ  شوید این نکته را باید توجه داشته باشید که این پلاستیک بیشتر مصارف صنعتی دارد و ضایعاتش در زمره ضایعات صنعتی و کشاورزی قرار میگیرد. پیدا کردن ضایعات پ پ نیازمند آشنایی کامل با صنایعی است که این پلاستیک در آن مصرف میشود.

 

پ پ در دو نوع همو پلیمر و کوپلیمر تولید میشود. 

پ پ همو پلیمر

مصرف کنندگان اصلی پ پ همو پلیمر پتروشیمی صنایع نساجی ، گونی بافی ، ورق ، سلفون ، تسمه ، تزریق ، و... هستند.

ضایعات این نوع پ پ بیشتر شامل امواع گونی ، جامبو بگ ، تسمه ، الیاف ،  و ... میباشد. 

 

مشتریان این نوع گرانول میتوانند شامل موارد زیر باشند:

کامپاندر ها

به جرات میتوان گفت کامپاندر ها یا تولید کننده آمیزه های پلیمری بزرگترین و با ارزش ترین مشتریان صنعت بازیافت هستند . یک کامپاندر با یک ظرفیت متوسط میتواند ماهانه بین 50 الی 100 تن از گرانول شما را مصرف کند.

تولید کنندگان تسمه بسته بندی

یکی دیگر از مصرف کنندگان این گرانول تولید کنندگان تسمه های بسته بندی میباشند . تمیز بودن و خالص بودن گرانول پ پ شما برای این گروه از تولید کنندگان بسیار اهمیت دارد.

تولید کنندگان ورق 

تولید کنندگان ورق های پلاستیک از دیگر مصرف کنندگان این گرانول میباشند ، این گروه بیشتر به گرانول های رنگی پ پ تمایل دارند.

تولید کنندگان قطعات پلاستیک

یکی از مزایای اصلی پ پ نسبت به پلی اتیلن خاصیت جمع شدگی (shrinkage) پایین آن میباشد. این بدان معناست که قطعه تولیدشده با پ پ پس از سرد شدن ابعادش ثابت میماند و اصطلاحا جمع نمیشود. به همین علت است که تولید کنندگان قطعات پلاستیکی که از دستگاه تزریق برای تولید قطعه استفاده میکنند بسیار از پ پ استقبال میکنند.

 

پ پ کو پلیمر 

پ پ  کوپلیمر خواص فیزیکی و مکانیکی به مراتب بالاتری نسبت به پ پ همو پلیمر دارد و البته کاردبرد تخصصی تر نسبت به همو پلیمر دارد ، قیمت آن گرانتر و ضایعات آن کمتر پیدا میشود. ضایعات این پلاستیک بیشتر شامل ضایعات باتری ماشین و ضایعات سپر خودرو است.

مصرف کنندگان این نوع پلاستیک میتواند شامل موارد زیر باشد:

کامپاندر ها 

تولید کنندگان قطعات صنعتی

 

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا