آیا ماسک‌های صورت می‌توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند؟

آیا ماسک‌های صورت می‌توانند از شما در برابر ویروس کرونا محافظت کنند؟

انواع، زمان و نحوه استفاده از ماسک صورت

در اواخر سال 2019 ویروس کرونا در چین ظهور کرد و از آن زمان، به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این ویروس کرونا ویروس جدید سارس کووید 2 نامیده می‌شود و بیماری که باعث آن می‌شود کووید 19 نام دارد. در حالی که برخی از مبتلایان به ویروس کووید 19 بیماری خفیفی دارند، برخی دیگر ممکن است دچار مشکل تنفس، ذات‌الریه و حتی اختلالات ریوی شوند. افراد مسن‌تر و همچنین افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، در معرض خطر بیشتری در مقابل این بیماری هستند و در صورت ابتلا، وضعیت حادتری نسبت به سایر افراد خواهند داشت.

شاید شما اخیرا مطالب زیادی در خصوص استفاده از ماسک صورت جهت مقابله با ابتلا به این ویروس خوانده یا شنیده باشید. بنابراین، آیا ماسک‌های صورت موثر هستند و اگر هستند آیا باید از آن‌ها استفاده کرد؟ با خواندن این مقاله پاسخ‌های سوالات خود را می‌توانید پیدا کنید.

محصول مرتبط: خط تولید ماسک

انواع ماسک صورت کدامند؟

وقتی صحبت از ماسک‌های صورت برای پیشگیری از کووید 19 به میان می‌آید، به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ماسک صورت پارچه‌ای خانگی
  • ماسک جراحی
  • ماسک تنفسی N95

در ادامه انواع آن‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

 

ماسک‌های صورت خانگی پارچه‌ای

برای پیشگیری از انتقال ویروس از افراد فاقد علائم بیماری، مراکز پیشگیری و کنترل بیماری پیشنهاد می‌کنند تا افراد از ماسک پارچه‌ای خانگی صورت استفاده کنند. پیشنهاد می‌شود شما هنگامی که در اماکن عمومی قرار می‌گیرید که در آن‌ها فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود از این نوع ماسک‌ها استفاده کنید. البته علاوه‌بر استفاده از ماسک شما می‌بایست فاصله فیزیکی با سایرین و بهداشت را رعایت کنید.

سایر توصیه‌ها:

  • در اماکن عمومی بخصوص جاهایی مانند سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها که در آن‌ها رفت و آمد افراد زیاد است، از ماسک‌های بهداشتی استفاده کنید.
  • برای کودکان زیر دو سال، افرادی که مشکلات تنفسی دارند، افراد بیهوش و افرادی که قادر به برداشتن ماسک خود به‌تنهایی نیستند، از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده نکنید.
  • به‌دلیل این که ماسک‌های جراحی و N95 بیشتر مورد نیاز کارکنان مراکز بهداشتی و افراد مرتبط با مراکز درمانی هستند، سعی کنید بیشتر از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنید.
  • کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی هنگام استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی باید احتیاط زیادی کنند. در صورت استفاده از این ماسک‌های بهتر است از شیلد صورت نیز که تمامی قسمت‌های جلو و طرفین صورت را می‌پوشاند و تا چانه یا زیر آن برسد، استفاده شود.

توجه: پس از هر بار استفاده، ماسک‌های پارچه‌ای خانگی را بشویید. هنگام درآوردن این نوع ماسک‌ها مراقب باشید تا چشمان، بینی و دهان خود را لمس نکنید. بلافاصله پس از برداشتن ماسک، دست‌های خود را بشویید.

مزایای ماسک‌های صورت خانگی

  • این ماسک‌ها را در منزل می‌توان از پارچه‌های معمولی تهیه کرد، بنابراین برای تولید این نوع ماسک منابع نامحدودی وجود دارد.
  • این نوع ماسک‌ها برای افرادی فاقد علامت بیماری، خطر انتقال ویروس را از طریق صحبت کردن، سرفه یا عطسه کاهش می‌دهد.
  • استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، بهتر از نزدن ماسک است و تاحدی از سرایت بیماری جلوگیری می‌کند، بخصوص در اماکنی که امکان رعایت فاصله فیزیکی دشوارتر است.

ریسک استفاده از ماسک صورت خانگی

  • ایجاد احساس امنیت کاذب: اگرچه ماسک‌های صورت خانگی تا حدودی از شما محافظت می‌کنند، اما محافظت بسیار کمتری نسبت به ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های تنفسی دارند. مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که ماسک‌های صورت خانگی ممکن است به اندازه نیمی از ماسک‌های جراحی و تا 50 برابر کمتر از ماسک‌های تنفسی N95 موثر باشند.
  • ماسک‌های پارچه‌ای نیاز به اقدامات حفاظتی دیگر را جایگزین نکرده یا کاهش نمی‌دهند. روش‌های بهداشتی مناسب و فاصله فیزیکی، هنوز هم بهترین روش برای حفظ ایمنی افراد هستند.

ماسک‌ جراحی

ماسک های جراحی ماسک‌های یکبار مصرف و برای صورت هستند که بینی، دهان و چانه شما را می‌پوشانند. آنها معمولاً برای موارد زیر کاربرد دارند:
• از فرد در برابر اسپری، پاشش و قطرات ذرات بزرگ محافظت می‌کند.
• از انتقال ترشحات تنفسی بالقوه عفونی از فرد استفاده‌کننده ماسک به دیگران جلوگیری می‌کند.

 

ماسک‌های جراحی می‌توانند از نظر طراحی متفاوت باشند، اما ماسک اغلب به صورت تخت و مستطیل شکل با پیلی و چین است. قسمت بالای ماسک شامل یک نوار فلزی است که می‌تواند به فرم بینی شما درآید.
نوارهای الاستیک یا بندهای آن به شما در نگه داشتن ماسک جراحی در هنگام استفاده از آن کمک می‌کنند. بند ماسک می‌تواند پشت گوش شما حلقه شود یا پشت سر شما بسته شود.

اگر به دنبال دستگاه تولید ماسک جراحی هستید روی لینک کلیک کنید

 

 

ماسک تنفسی N95

ماسک تنفسی N95 روی صورت محکم‌تر قرار می‌گیرد. علاوه بر پاشش، اسپری و قطرات بزرگ، این ماسک تنفسی می‌تواند 95 درصد ذرات بسیار کوچک را نیز فیلتر کند که شامل ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز هست.
ماسک تنفسی به طور کلی دایره‌ای یا بیضی شکل است و به گونه‌ای طراحی شده است که صورت شما را محکم می‌پوشاند. نوارهای الاستیک به محکم نگه داشتن آن روی صورت کمک می‌کنند.

بعضی از انواع ماسک تنفسی ممکن است دارای یک ضمیمه به نام دریچه بازدم باشند، که می‌تواند به تنفس و تجمع گرما و رطوبت کمک کند.

ماسک‌های N95 در یک سایز مشخص تولید نمی‌شوند و قبل از خرید باید سایز مناسب آن تهیه شود. اگر ماسک تنفسی سایز صورت شما نباشد، به‌خوبی از شما محافظت نخواهد کرد.

آیا استفاده از ماسک می‌تواند از شما در مقابل ویروس کرونا محافظت کند؟

ویروس سارس کووید 2 (کرونا) از فردی به فرد دیگر از طریق ذرات تنفسی منتقل می‌‌شود. ویروس هنگامی منتقل می‌شود که فرد مبتلا به ویروس بازدم، صحبت، سرفه یا عطسه کند. اگر هنگام خارج شدن این ذارت از فرد آلوده نفس بکشید، می‌توانید ویروس را دریافت کنید.
علاوه بر این، قطرات تنفسی حاوی ویروس می‌توانند بر روی اشیا یا سطوح مختلف بنشینند.

اگر پس از لمس یک سطح یا جسمی که ویروس دارد، دهان، بینی یا چشم خود را لمس کنید، می‌توانید به ویروس کرونا مبتلا شوید. با این حال، این‌ها تنها راه شیوع ویروس نیست.

 

روش‌های موثر دیگر برای جلوگیری از ابتلا به کویید 19

 

به خاطر داشته باشید که علاوه‌بر استفاده از ماسک، روش‌های موثر دیگری برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید 19 وجود دارد. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  • شستن مکرر دست‌ها: از آب و صابون یا ضد عفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.
  • رعایت فاصله اجتماعی. با افرادی که بیمار هستند در تماس نباشید و اگر در اطراف شما فرد مبتلا به کووید 19 وجود دارد، در خانه بمانید.
  • مراقب صورتتان باشید. صورت و دهان خود را تنها هنگامی لمس کنید که دستانتان تمیز باشد.

 

در صورت ابتلا به کرونا ویروس چگونه می‌توان از ماسک جراحی استفاده کرد؟
اگر علائم کووید 19 را دارید، باید در خانه بمانید مگر برای دریافت مراقبت‌های پزشکی. اگر با دیگران زندگی می‌کنید یا به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنید، در صورت در دسترس بودن، از ماسک جراحی استفاده کنید.
به یاد داشته باشید اگرچه ماسک‌های جراحی شما را در برابر عفونت سارس کووید 2 محافظت نمی‌کنند، اما می‌توانند در به دام انداختن ترشحات تنفسی عفونی کمک کنند. ماسک جراحی می‌تواند ابزاری حیاتی برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس به اطرفیان شما باشد.
بنابراین، چگونه می‌توان از ماسک جراحی به درستی استفاده کرد؟ موارد زیر را رعایت کنید:

 

  1. دستان خود را از طریق شستشو با آب و صابون یا با استفاده از یک ضد عفونی‌کننده دست حاوی الکل تمیز کنید.
  2. قبل از گذاشتن ماسک، آن را از نظر پارگی یا سوراخ بودن بررسی کنید.
  3. نوار فلزی که در قسمت بالای ماسک قرار دارد محکم کنید.
  4. ماسک را طوری تنظیم کنید که قسمت رنگی آن به بیرون، یا از شما دور باشد.
  5. قسمت بالای ماسک را روی پل بینی خود قرار دهید، نوار فلزی را به شکل بینی خود فرم بدهید
  6. نوارهای الاستیک را با دقت در پشت گوش خود حلقه کنید یا بندهای بلند را پشت سر خود ببندید.
  7. پایین ماسک را به پایین بکشید، اطمینان حاصل کنید که بینی، دهان و چانه شما را پوشانده است.
  8. سعی کنید از لمس ماسک هنگام استفاده از آن خودداری کنید. اگر باید ماسک خود را لمس یا تنظیم کنید، حتماً بلافاصله دستان خود را تمیز کنید.
  9. برای برداشتن ماسک، نوارها را از پشت گوش باز کنید یا گره‌ها را از پشت سر باز کنید. از لمس قسمت جلوی ماسک، که ممکن است آلوده باشد، خودداری کنید.
  10. بلافاصله ماسک را در یک سطل زباله دربسته دور بیندازید و دستان خود را کاملا تمیز کنید.



می‌توانید از داروخانه‌های مختلف یا فروشگاه‌های مواد غذایی ماسک‌های جراحی را تهیه کنید. همچنین می‌توانید ماسک جراحی را به‌صورت آنلاین سفارش دهید.

 

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا