عصر پلاستیک

عصر پلاستیک

پلاستیک

با شیوع ویروس کرونا در جهان روند تقاضای بسیاری از محصولات پلیمری و شیمیایی روبه افزایش بوده است. شاید صنعت پلاستیک در این روزها مهم‌ترین برنده این تهدید فراگیر اقتصادی باشد. آن‌هم در شرایطی که هنوز فاصله‌گذاری اجتماعی اجازه نداده تا روزهای اوج این صنعت را شاهد باشیم.

سبک زندگی  با کرونا یا همان کووید-۱۹ تغییر پیدا کرده است. شاید این تغییر، تاثیراتی به صورت دائم را به همراه داشته باشد که بصورت مستقیم بر سبد خرید خانوار و بنگاه‌ها اثرگذار خواهد بود. پیش بینی ها حاکی از آناست که پس از نقش پلاستیک‌های پزشکی و بیمارستانی، سایر بخش‌های این صنعت نیز با تغییر در حجم تقاضا روبه‌رو خواهند شد.

اگرچه صنعت و بازار پلاستیک به قدری بزرگ و گسترده است که نمیتوان آن را فقط به نایلون یا ظروف محدود نمود. اما تحرکات این بازارها قطعا اثرگذاری برجسته‌ای به همراه خواهد داشت. در بحران کرونا و حتی پس از گذر از اوج شیوه این بیماری اینطور به نظر می‌رسد که برای صنایع تولیدکننده مصنوعات پزشکی و بهداشتی، شوینده‌ها و سپس نایلون و ظروف ‌یک‌بارمصرف فرصت‌های جدید و بسیار بزرگی ایجاد شده است.  البته باید گفت این به معنی رونق در صنایع پلیمری نیست.

 

حمایت از محیط‌ زیست

کیسه‌های خرید پلاستیکی آشناترین کالای پلاستیکی برای همه ما هستند که تقریبا در تمامی فروشگاه‌ها دیده می‌شود.  مصرف این کالا در فروشگاه‌های بزرگ مدتی در نقاط محدودی از جهان ممنوع اعلام شد و علت اصلی آن حفاظت از محیط ‌زیست مطرح شده بود. از طرف خریداران کیسه‌های پارچه‌ای نیز رایج شد و البته کمپین‌هایی برای حذف این قبیل محصولات پلاستیکی به راه افتاد.

 در مرحله بعدی ظروف یک ‌بار مصرف هم در تیررس گروه‌های حمایت از محیط‌ زیست قرار گرفت.  در اصل تقریبا نهضت مبارزه با پلاستیک را شاهد بودیم ولی همه این سدها به یک‌باره در این دوران کرونا فروریخت تا مجددا استفاده حداکثری از پلاستیک‌ها نه تنها رایج بلکه توصیه شود.

نقش پلاستیک

در مبارزه با شیوع ویروس کرونا نقش پلاستیک در کنار این ویروس را به هیچ ‌عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. پلاستیک بدلیل سهولت تولید و مصرف سبب گردید به یکی از کارآترین سلاح‌های بشر در مبارزه با شیوع ویروس کرونا تبدیل شود. دو ابزار اصلی در مبارزه با این ویروس

صنایع شیمیایی با محوریت محلول‌های ضدعفونی‌کننده

صنعت پلاستیک با محوریت محصولات پزشکی

بودند، اگرچه با قاطعیت کامل می‌توان گفت که نقش پلاستیک در این مبارزه از تمامی گروه‌های کالایی برجسته‌تر است.

تجهیزات پزشکی و پلاستیک

 یادآوری می شود که در اواسط اسفندماه سال گذشته در کشورمان مشکل انتقال مایعات و محلول‌های ضدعفونی‌کننده به کمک صنایع تکمیلی پتروشیمی یا همان صنعت پلاستیک مرتفع شد. تقریبا تمامی تشکل‌ها با محوریت انجمن ملی صنایع پلیمری و رسانه‌های این صنعت تمام قد به کمک آمدند تا از این بحران عبور کنیم. اگر بخواهیم واضح تر تمامی تجهیزات پزشکی مبارزه با شیوع کرونا نام ببریم از

ماسک

گان

دستکش

سرنگ

بسته‌های سرم همگی تولیدات صنعت پلاستیک هستند. اما این موارد یک بخش از واقعیت‌هاست و به ارزیابی تغییر سبک زندگی باید مهم‌تر فکر کرد.

سبک زندگی جدید

این روزها استفاده از پلاستیک به وضوح دوباره رایج گردیده و باید منتظر شتاب جدیدی در آینده باشیم. واقعیت آن است که برای ترسیم وضعیت تقاضا در آینده اطلاعات چندانی در دست نیست. ولی رخدادهای فعلی و وضعیت زندگی افراد در کشورهایی که از اوج شیوع کرونا عبور کرده‌اند شاید بتواند برای آینده ‌پژوهی سبد تقاضا تصویری را رسم نماید. از جمله مواردی که هم‌اکنون خودنمایی محسوسی دارد و احتمال می رود که مردم به مرور زمان به این سبک زندگی عادت کنند بشرح ذیل است :

افزایش حجم تجارت اینترنتی با محوریت خرده‌فروشی

افزایش مصرف شوینده‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌کننده

توجه بیشتر به بهداشت و درمان و اهمیت ‌یافتن برجسته سلامتی

توجه به طب‌ سنتی و تغییر الگوی مصرف موادغذایی

البته استفاده از خوراک نیمه‌آماده مخصوصا در جوامع شرقی با محوریت چین

 کاهش مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری

کاهش درآمد و در نهایت کاهش هزینه‌ها و کاهش حجم خرید به‌خصوص برای کالاهایی که به‌عنوان یک ضرورت به‌شمار نمی‌رود

حضور بیشتر در منزل

مخاطرات زیست ‌محیطی

کاهش توجه به مسائل و مخاطرات زیست‌ محیطی یکی از مهم‌ترین رخدادهای این شرایط کرونازده است. یعنی رشد تقاضای پلاستیک‌ها و دورنمای افزایش بیشتر مصرف در برابر اثرات زیست ‌محیطی آن اهمیت بیشتری دارد. گویی محیط‌ زیست و بحث‌های پیرامونی آن‌ به حاشیه رفته است. در جهان در رسانه‌های معتبر این ویژگی ذهنی به وضوح بیان شده است. لذا کمتر کسی در برابر رشد استفاده از پلاستیک‌ها موضع‌گیری صریحی خواهد داشت.

صنعت پلیمر

البته کاهش بهای نفت‌ خام در کنار افت عمیق تقاضا برای سوخت مایع موجب می‌شود احتمال قیمت تمام‌ شده پلیمرها تغییر چندانی نداشته باشد اگرچه رکودی عمیق را در این حوزه شاهد هستیم. شاید در ماه‌های آینده زمانی فرابرسد که مواد اولیه گریدهای نایلونی و در گام بعدی پلی‌پروپیلن‌ها با رشد تقاضا همراه شوند که یک چهره جدید را رقم خواهد زد.

پلیمر پلاست مولایی

تامین کننده مواد اولیه پلیمری

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا