علائم بازیافت بر روی پلاستیک‌ ها چه معنایی دارند؟

علائم بازیافت بر روی پلاستیک‌ ها چه معنایی دارند؟

شاید شما هم بارها با نگاه کردن به ظروف و بطری‌ های پلاستیکی، علامت مثلث که عدد یا حرفی داخل آن است، را دیده باشید. هر یک از این علائم و اعداد معنای خاصی دارند که در این بخش به آن‌ها می‌ پردازیم.

همانطور که می‌دانید بیشتر محصولات پلاستیک بسته‌ بندی از فرآورده‌های نفتی تولید می‌ شوند، در نتیجه قابل بازگشت به طبیعت نیستند. پلاستیک‌ ها سال‌ های طولانی در طبیعت باقی می‌ مانند و همین مسئله سبب شده تا برای استفاده کمتر از آن‌ ها و کاهش آلودگی‌ های زیست محیطی، عمل بازیافت را انجام دهیم و دوباره از آن‌ها استفاده کنیم. علاوه‌ بر این، برای بازیافت ظروف پلاستیکی در مقایسه با تولید آن‌ها، به انرژی کمتری نیاز است. همچنین، سوزاندن ضایعات پلاستیک حجم عظیمی از گازهای گلخانه‌ ای را وارد جو زمین می‌ کند و زمین را در خطر گرم شدن و سوراخ شدن لایه ازن قرار می‌ دهد.

تاریخچه علائم بازیافت

علائم بازیافت برای نخستین بار در سال 1970 میلادی توسط دانشجوی امریکایی به نام گری اندرسون طراحی و در یک کنفرانس جهانی به مناسبت اولین روز جهانی زمین ارائه شدند.

جالب است بدانید سه فلش موجود در هر یک از این علائم نشان‌ دهنده یک فرآیند سه مرحله‌ ای جهت بازیافت است. مرحله اول به جمع‌ آوری مواد، تحویل آن‌ ها به غرفه‌ های بازیافت و شستشوی آن‌ها، فلش دوم به فرآیند ساخت محصولات جدید و مرحله سوم به استفاده مجدد از محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی اشاره دارد.

معرفی انواع پلاستیک و علائم اختصاری آن‌ها

PET1

از پلی اتیلن ترفتالات در ساخت بطری‌ های آب، آب‌ میوه و نوشیدنی‌ ها، ظروف سس، بطری‌ های روغن مایع، بطری‌ های دهان‌ شویه و ظرف کره بادام زمینی استفاده می‌ شود.

پی اتیلن ترفتالات و ضایعات پت پس از بازیافت، در تولید تسمه، کفش ورزشی، کیسه‌ های خرید، نخ، مبلمان، چمدان، کیسه خواب، قطعات خودرو و الیاف پلی استر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

توصیه می‌شود از بطری‌ های آب یا نوشیدنی یک‌ بار مصرف تنها یک بار استفاده شود و از ریختن مایعات داغ یا قرار دادن آن‌ها در فریزر خودداری کنید.

HDPE2

پلی اتیلن سنگین در ساخت بطری‌ های شیر، بطری آب‌ میوه، بطری روغن‌ های خوراکی، ظروف شامپو، شوینده، مایع سفید کننده، محلول‌ های ضدعفونی کننده، روغن موتور، بسته‌ بندی ماست، کره و کیسه خرید و کیسه زباله کاربرد دارد.

این پلیمر بی‌ خطر است و پس از بازیافت در تولید بطری‌ های شوینده لباس، بطری روغن، ساخت خودکار، مخازن بازیافت و زباله، کفپوش، نیمکت، میز و صندلی مسافرتی و صندوق پست کاربرد دارد.

PVC3

پلی وینیل کلراید در صنایع بسته‌ بندی و ساخت بطری‌ های شیشه پاک‌ کن، روغن‌ های خوراکی، محلول‌ های شوینده و ضدعفونی کننده، شامپو، روکش کابل و سیم، تجهیزات پزشکی، لوله، شلنگ‌ های آب و پنجره کاربرد دارد.

این پلیمر پس از بازیافت در ساخت سرعت‌ گیر، کفپوش، قاب‌ سازی، کابل، گلگیر اتومبیل، عرشه کشتی، تشک و هشداردهنده‌ های جاده‌ ای کاربرد دارد.

توصیه می‌شود این نوع پلاستیک با مواد غذایی گرم در تماس نباشد و سوزانده نیز نشود، زیرا به دلیل وجود کلرین موجود در آن، برای سلامتی مضر است.

LDPE4

پلی اتیلن سبک در تولید بطری‌ های انعطاف‌پذیر، کیسه‌ های نان، بسته‌ بندی مواد غذایی منجمد، کاور لباس، کیسه‌ های خرید، کیسه جاروبرقی، فرش و مبلمان کاربرد دارد.

این پلیمر بی‌خطر است و پس از بازیافت با استفاده از دستگاه بازیافت پلاستیک در ساخت سطل زباله، قاب‌ سازی، کفپوش و مخازن کمپوست استفاده می‌شود.

PP5

پلی پروپیلن در ساخت بطری‌ محلو‌ل‌ های غلیظ، ظروف ماست، بطری سس گوجه، درب بطری‌ه ا، نی نوشیدنی و نیز بطری شربت‌ های دارویی کاربرد دارد.

این پلیمر بی‌ خطر بوده و به ندرت بازیافت می‌ شود. پلی پروپیلن در صورت بازیافت می‌ تواند در ساخت کابل‌ های باتری، باتری اتومبیل، یخ‌ شکن، جارو دستی، برس مو، چراغ‌ های چشمک‌ زن و سطل زباله مورد استفاده قرار گیرد.

PS6

پلی استایرن در تولید شانه تخم‌ مرغ، ظروف یک‌ بار مصرف، بسته‌ بندی‌ های گوشت و مواد پروتئینی، بطری‌ های قرص و کپسول و کاور سی‌ دی کاربرد دارد.

بازیافت این پلیمر دشوار است و در صورتی که بازیافت شود، در تولید عایق حرارتی، دریچه کولر، کلید پریز، شانه تخم مرغ و خط‌ کش کاربرد دارد.

توصیه می‌شود این پلاستیک در تماس با غذای داغ قرار نگیرد زیرا موجب سمی شدن غذا می‌شود.

OTHER V

این علامت نشانه پلاستیکی است که از ترکیب انواع پلاستیک تولید شده است و در تولید بطری‌ های بزرگ آب، تجهیزات ضد گلوله، عینک آفتابی، قطعات کامپیوتر، نایلون، علائم ترافیکی و دی‌ وی‌ دی کاربرد دارد.

این پلاستیک‌ های ترکیبی پس از بازیافت، در تولید تخته‌ ها و صفحات پلاستیکی کاربرد دارند.

بازیافت پلاستیک

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا