فاکتورهای کلیدی برای موفقیت یک کسب و کار کدامند؟

فاکتورهای کلیدی برای موفقیت یک کسب و کار کدامند؟

چگونه می‌ توان حتی با سرمایه محدود و تجربه کم، یک کسب و کار موفق راه‌اندازی کرد؟ در این بخش ما به فاکتورهای کلیدی جهت ایجاد یک کسب و کار موفق اشاره می‌کنیم.

حتما شما هم شنیده‌اید که درصد زیادی از کسب و کارهای کوچک و استارت آپ‌ها در ده سال اول فعالیت خود، با شکست مواجه شده‌اند و دلیل اصلی عدم موفقیت آن‌ها عدم آمادگی کارآفرینان برای شروع کسب و کار و طرز فکر اشتباه آنان بوده است. برای داشتن یک کسب و کار موفق باید کارآفرینان و بنیان‌ گذاران آنان را ترغیب کرد. درک درست از عواملی که کسب و کار شما را به موفقیت می‌رساند، موجب دستیابی به مشتریان وفادار، سود همیشگی و احترام رقبا در صنعت شما خواهد شد. حالا، واقعا چه عواملی در موفقیت یک کسب و کار نقش دارند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کنیم.

• طرز تفکر صحیح

کسب و کار موفق قبل از این که به یک کسب و کار تبدیل شود، ایجاد می‌شود. طرز تفکر، اساس همه کسب و کارهای موفق است و دیدگاه شماست که تعیین می‌کند چگونه کسب و کارتان را هدایت کنید. طرز فکر شما ماموریت شما، چشم‌انداز کسب و کارتان، فرهنگ سازمانی و اخلاق کاری شما را مشخص می‌کند.

• چرا کسب و کار خود را آغاز کردید؟
• هدف اصلی شما از ایجاد کسب و کار چیست؟

شما باید به این دو سوال مهم پاسخ بدهید، زیرا جواب شما مشخص می‌کند که شما موفق خواهید شد یا شکست خواهید خورد.

بسیاری از افراد، کسب و کار راه‌اندازی می‌کنند به دلیل این که تصور می‌کنند راه‌ اندازی یک کسب و کار سریع‌ترین راه پول درآوردن و ثروتمند شدن است. برخی کسب و کار راه‌اندازی می‌کنند فقط برای این که ماهانه درآمد ثابتی داشته باشند. اگرچه کسب درآمد از کسب و کار خودتان ایده بدی نیست، اما نباید هرگز فراموش کنید که هدف اصلی شما از ایجاد کسب و کار باید خلق ارزش، بها دادن به مشتریان و جذب آن‌ها باشد.

به جز دلیلی که شما برای راه‌انداز کسب و کارتان دارید، شما باید بدانید که یک شبه نمی‌توانید ره صد ساله بروید و به یک کسب و کار موفق دست پیدا کنید؛ و این امر ثمره تلاش مستمر در جهت درست است. بعلاوه، باید بدانید که راه‌ اندازی کسب و کار، کار ساده‌ای نیست. شما باید برای مواجه شدن با چالش‌های پیش روی خود، آمادگی لازم را داشته باشید. عدم آمادگی لازم در کارآفرینان موجب شکست بسیاری از کسب و کارها شده است.

• داشتن ایده مناسب

مانند قطارهای تندرو و کندرو، ایده‌های کند و سریع وجود دارند. وقتی پای پول به میان می‌آید، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند سوار قطارهای کندرو شوند و از پنجره، قطارهای تندرویی را که در حال رد شدن هستند، تماشا کنند. اگر می‌خواهید سریع ثروتمند شوید، باید ایده‌های سریع در برنامه خود داشته باشید.

فاکتور دیگری که موجب موفقیت کسب و کارها می‌شود، داشتن ایده‌های کسب و کار بزرگ است. ایده‌های عالی موجب خلق محصولات عالی خواهد شد. برای موفق شدن، حتما نباید ایده شما خاص باشد، بلکه شما می‌توانید محصول یا خدمتی را که در حال حاضر وجود دارد، بهبود دهید. مهمترین مسئله این است که ایده شما باید در نهایت تقاضا داشته باشد. ایده شما می‌تواند مشکلی را حل کند، یا نیازی را برطرف کند و در نهایت بازاری برای آن ایجاد شود.

• سرمایه

برخی کارشناسان بر این باورند که کسب و کارهای آنلاین برای بقا به سرمایه نیاز ندارند. حقیقت این است که سرمایه جهت موفقیت و بقای تمام کسب و کارها ضروری است. اما نکته این جاست که سرمایه به تنهایی برای راه‌اندازی کسب و کارها کافی نیست. کسب و کارهای بسیاری بوده‌اند که با وجود داشتن سرمایه‌های کلان، شکست خورده‌اند. بنابر این فقط داشتن پول، کافی نیست، بلکه دانش چگونگی استفاده از سرمایه و داشتن تیمی که برنامه‌های شما را عملی کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

• تیم حرفه‌ای

اگر افراد درست را انتخاب کنید و به آنان فرصت اوج گرفتن بدهید، نیازی به مدیریت کردن آن‌ها نخواهید داشت. شما ممکن است کارآفرین موفقی باشید اما برای این که کسب و کار موفقی نیز داشته باشید، به یک تیم حرفه‌ای نیاز دارید. تیم خوب به معنی داشتن کارمندان معمولی نیست بلکه شما باید تیمی داشته باشید که مسیرهای راهبردی برای کسب و کارتان ارائه کنند و نیز بتوانند برنامه‌های شما را به اجرا درآورند. برای این که به نتیجه مورد نظر برسید بهتر است تیم خود را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کنید. کارمندان، قطعا بزرگترین سرمایه‌های یک سازمان هستند و فرقی نمی‌کند که محصول شرکت اتومبل باشد یا لوازم آرایشی.

تیم داخلی شما باید از افرادی تشکیل شود که بتوانند کارها و عملیات روزانه کسب و کارتان را به آسانی انجام دهند. آن‌ها شامل حسابدار، مدیر عملیات، تیم توسعه محصول و ...هستند.

تیم خارجی شما در مقابل، در کسب و کار شما حضور ندارند، اما خدمات حرفه‌ای راهبردی به شما ارائه می‌دهند و همچنین برای رشد هر چه بیشتر کسب و کارتان به شما مشاوره می‌دهند. این تیم را مشاورین، وکلا، بانکداران، کارشناسان مالیاتی و ... تشکیل می‌دهند.

• زمانبندی صحیح

هر چیزی فصلی دارد و برای رسیدن به هر هدفی زمانی باید طی شود. وقتی محصولی را پرورش می‌دهید، برای کاشت و برداشت آن زمان مشخصی وجود دارد. صبر، از سرمایه‌های اصلی یک کسب و کار است. برای برداشتن قدم‌های مختلف، باید زمان آن سر برسد.

هیچ چیزی بدتر از گرفتن تصمیم‌های احساسی و عجولانه و پذیرفتن ریسک‌های حساب‌نشده، یک کسب و کار را از پای در نمی‌آورد. برای موفق شدن در کسب و کارتان باید یک طرح استراتژیک و تیمی برای اجرای آن طرح داشته باشید.

اما مهم‌ تر از همه این‌ها، شما باید در زمان درستی این طرح را به اجرا دربیاورید. کسب و کارهای زیادی دیده‌ایم که به دلیل معرفی سریع ایده خود، شکست خورده‌ اند و باعث جلب توجه رقبای بزرگتر خود شده‌اند.

حتی اگر کسب و کارهای بزرگ با محصولات نوآورانه مانند ویندوز، آیپاد و ژیلت، را در نظر بگیریم، می‌بینیم که آن‌ها هم زمان‌بندی برایشان اهمیت زیادی داشته است. اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که منتظر شدن هم می‌تواند معایبی داشته باشد؛ زیرا ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است. بنابر این، این شما هستید که باید بدانید چه زمانی صبر کنید و چه زمانی سریع اقدام کنید.

• وفاداری مشتریان

دلیل حضور شما در کسب و کارتان، خدمت به مشتریان است و اگر کسب و کار شما نتواند به مشتریان خدمتی ارائه کند، در همان ابتدا مرده است. اما خدمت به مشتریان برای رسیدن به موفقیت نهایی و بقای آن کافی نیست. برای موفق شدن، شما باید ارتشی از مشتریان وفادار جمع کنید و برای رسیدن به این هدف باید تعهد ایجاد کنید و به این تعهد پایبند باشید.

در آخر، باید بگوییم که اگر کسب و کار شما این فاکتورها را دارد، پس هیچ چیز نمی‌تواند شما را از رسیدن به موفقیت بازدارد. اگرچه، رسیدن به تمامی این فاکتورها همزمان کار ساده‌‌ای نیست و نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی است.

امتیاز مقاله: 2

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا