بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید لیوان یک بار مصرف سبز

بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید لیوان یک بار مصرف سبز

یکی از محققان ایرانی به همراه تیم خود در دانشگاه واشنگتن ترکیبی جایگزین برای فوم پلی استایرن معرفی کرده است؛ در این تحقیق ماده‌ای سازگار با محیط زیست با ریشه گیاهی ارائه شده است.

بر اساس این تحقیق، فوم گیاهی با کمک نانوبلور سلولز ساخته شده است که با استفاده از آن می‌توان ظروف یک بار مصرف دوست‌دار محیط زیست و با دوام تولید کرد. ظروفی که با این شیوه تولید شوند، می‌توانند تا 200 برابر وزن خود را تحمل کنند و به راحتی در طبیعت تجزیه شوند. این ظروف نسبت به ظروف پلیمری معمولی عملکرد بالایی دارند و در اثر سوختن، خاکستر یا گاز سمی تولید نخواهند کرد.

فوم پلی استایرن که در تولید بیشتر ظروف یک بار مصرف از جمله لیوان به کار می‌رود، ماده‌ای استخراج شده از ترکیبات نفتی است. اجزای تشکیل دهنده این ماده بسیار سمی هستند و تجزیه آن‌ها باید به صورت مصنوعی صورت بگیرد زیرا در طبیعت قابل تجزیه نیستند. همچنین، هنگام سوزاندن فوم پلی استایرن گازهای سمی تولید می‌شود.

امیرعاملی، محقق این پروژه به همراه همکاران خود در دانشگاه ایالتی واشنگتن، ترکیبی جایگزین با ریشه گیاهی برای فوم پلی استایرن ارائه کرده است. ماده اصلی فوم جدید، نانوبلورهای سلولز هستند؛ همانطور که می‌دانید سلولز فراوان‌ترین ماده موجود در گیاهان است. در این روش، از آب به جای حلال‌ها و مواد شیمیایی در تولید فوم استفاده شده است تا فرآیند تولید فوم، سازگار با محیط زیست باشد.

در گذشته، محصولات مشابه گیاهی و سلولزی برای جایگزین شدن با فوم پلی استایرن تولید شده بود، اما آن‌ها کارایی لازم را نداشتند.

در این تحقیق ماده‌ای به کار گرفته شده که 75 درصد آن نانوبلورهای سلولزی هستند که از پالت چوب ساخته می‌شوند. این مواد با اضافه شدن به پلی وینیل الکل، به فوم مورد نظر تبدیل می‌شوند. پلی وینیل الکل از جمله پلیمرهایی است که به نانوبلورهای سلولز متصل می‌شود.

فوم تولید شده توسط این گروه تحقیقاتی، ساختار سلولی یکنواختی دارد و عایق نیز هست. این نخستین باری است که فوم گیاهی ساخته می‌شود که عملکرد بهتری نسبت به فوم پلی استایرن دارد. فوم گیاهی تازه تولید شده بسیار سبک است و می‌تواند بدون این که تغییر شکل بدهد، تا 200 برابر وزن خود را تحمل کند. همچنین، فوم تولید شده در طبیعت به راحتی تجزیه‌پذیر است و هیچ نوع خاکستر یا گاز آلاینده‌ای در اثر سوختن تولید نمی‌کند.
به باور محققین این پروژه، محصول تولید شده یکی از پتانسیل‌های کاربردی نانوبلورهای سلولز محسوب می‌شود و می‌توان کاربردهای صنعتی گوناگونی از نانوبلورهای سلولز انتظار داشت.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا