آسیاب پلاستیک، دستگاهی که مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد

آسیاب پلاستیک، دستگاهی که مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد

آسیاب پلاستیک یکی از مهم‌ترین سامانه‌ها و بخش‌ها در فرآیند بازیافت پلاستیک است. طی این فرایند محصولات پلاستیکی همچون بطری، جعبه, فیلم‌های پلاستیکی و قطعات تزریقی به قطعات کوچک‌تر و یکنواختی خرد می‌شوند که معمولاً به آن‌ها پرک می‌گویند.. پرک‌ها به ‌اندازه‌ای برای این پروسه مهم هستند که به ‌عبارت‌ دیگر کارایی این سامانه را می‌توان خرد کردن پلاستیک‌ها به قطعات کوچک‌تر و یکنواخت دانست. از همین رو، این اهمیت ما را به استفاده از دستگاه‌هایی سوق می‌دهد که این کار را به نحو احسن انجام می‌دهند. از همین رو دستگاه بازیافت پلاستیک مهم‌ترین دستگاه‌ها در رسیدن به این مهم به‌حساب می‌آید. داشتن دانش کافی راجع به فرایند تولید پرک می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب بهترین آسیاب ممکن بسته به نوع پرک
  • کاهش هزینه‌های اضافی در تولید یک نوع پرک به ‌نوعی دیگر
  • کاهش دورریزهای پلاستیکی
  • کاهش هزینه‌های نیروی انسانی
  • کاهش مصرف برق با انتخاب دستگاه‌های به‌صرفه‌تر

 

نرخ تولید پرک در دستگاه های آسیاب

 

سرعت کارایی و عملکرد دستگاه آسیاب و همچنین نرخ تولید پرک‌های پلاستیکی از ضایعات پلاستیک وابسته به پارامترهای بسیار زیادی است که برخی از آن‌ها را به ‌صورت خلاصه می‌توانید در بخش زیر بخوانید:

 

  • نوع ماده و پلاستیک ورودی به آسیاب
  • ابعاد محفظه برش و نوع طراحی تیغه‌ها
  • جنس تیغه‌ها
  • تعداد و کمیت تیغه‌ها
  • سرعت موتور الکتریکی دستگاه
  • ابعاد توری
  • نوع ماده

 

خواص ذاتی خوراک دستگاه بازیافت(پلاستیک‌های ورودی)، بر روی موارد بسیار زیادی تأثیرگذار خواهد بود. میزان انرژی مصرفی دستگاه آسیاب پلاستیک، سرعت دستگاه و در نهایت نرخ تولید پرک‌ها تنها بخشی از مجهول‌های این معادله هستند که با بررسی دقیق‌تر، قابلیت اندازه‌گیری دقیق را خواهند داشت. به ‌عنوان ‌مثال، تهیه پرک از پلاستیک‌های نرمی همچون پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن به‌صورت فیلم و سلفون و گونی سخت‌تر از قطعات تزریقی است. علت این امر نیز ایجاد اصطکاک پلاستیک‌های نرم با تیغه‌های آسیاب است که به ‌مراتب نیاز به‌ صرف انرژی بیشتری دارد و دستگاه متفاوتی را هم برای تکمیل پروسه نیاز خواهد داشت. آسیاب شمشیری برای انجام این کار مناسب‌تر است و از همین رو برش به‌صورت قیچی‌وار انجام می‌شود تا پرک با نیازهای اولیه بازیافتی همخوانی داشته باشد. آن ‌هم در حالی است که سرعت تولید دستگاه تزریق پلاستیک برای انواع پلاستیک‌های از نوع تزریقی بالاتر است و آسیاب چکشی برای آن‌ها مناسب‌تر است. البته مواردی دیگری هم وجود دارند که به‌صورت خلاصه به دودسته زیر تقسیم می‌شوند:

 

  • پلاستیک‌های مهندسی نظیر پلی کربنات و ای بی اس نیز به دلیل سختی ذاتی بالای آن‌ها نسبت به سایر پلاستیک‌ها سخت‌تر است.
  • اگر  پلاستیک به شکل به‌اصطلاح قلمبه باشد ضایعاتی که در دستگاه تزریق باقی ماده است و سخت شده است نیاز به آسیاب قلبمه خردکن دارد.

 

پرک پلاستیک

 

ابعاد محفظه / ابعاد تیغ‌ها / سطح برش دستگاه های آسیاب

 

طراحی محفظه برش با کارایی مناسب نیازمند فاکتورهای بسیار مهم خواهد بود که می‌توان آن‌ها را به شرح زیر دانست:

  • انتخاب موتور کارآمد
  • تأمین‌کننده انرژی مورد نیاز برش
  • افزایش ظرفیت تولید
  • کیفیت و یا جنس تیغه
  • تیز شدن تیغه‌ها

 

جنس تیغه های دستگاه آسیاب

 

تیغه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های این عملیات به‌حساب می‌آیند و جنس آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در خروجی محصولات خواهد داشت. تیغه‌ها معمولاً از جنس فلز و آلیاژهای زیر هستند:

 

  • اسپیکا: ساختار فولادش طوری است که ضد سایش است و برای برش دادن مناسب است. اما تیغه اسپیکا در صورت رفتن کوچک‌ترین فلز در داخل آسیاب می‌شکند.
  • فولاد فنر: جنسش نرم بوده، شکننده نیست و تحملش در قبال ضربه فلز بیشتر است ولی زود کند می‌شود.
  • فولاد TW5: توامان سختی و تنش پذیری بالایی دارند، همچنین ضد سایش بوده و عمر بیشتری نسبت به سایر تیغه‌ها دارد.

 

البته مواردی هم وجود دارند که در آن‌ها نیازی به تیز کردن تیغه‌ها وجود ندارد، اما در نظر داشته باشید که اکثر این تیغه‌ها از جنس الماس هستند. آسیاب‌هایی مجهز به تیغه الماسه قیمتی چند برابر آسیاب‌های معمولی دارند و مشکل دیگر آن‌ها نیز هزینه نگه‌داری آن‌هاست. اگر به هر دلیلی فلز و قطعه مهلک در میان مواد وجود داشته باشد، تیغه‌ها شکسته و امکان  تعمیر آن‌ها نیز وجود نخواهد داشت.

 

تعداد تیغه‌های دستگاه آسیاب پلاستیک

 

اکثر آسیاب‌ها دارای ۳ تا ۶ تیغه متحرک و بین ۲ تا ۴ تیغه ثابت هستند. افزایش حجم محفظه برش و نوع چیدمان تیغه‌ها بر روی افزایش نرخ کارایی و تولید آسیاب و نهایتا راندمان دستگاه مؤثر است. البته آسیاب‌هایی هم هستند که حدود ۳۰ عدد تیغه دارند و برای موارد خواص استفاده می‌شوند.

 

موتور الکتریکی آسیاب

 

سیستم‌های آسیاب، مجهز به موتورهای الکتریکی هستند که انرژی لازم برای برش را تأمین می‌کنند. قدرت موتورهای مورد استفاده برای آسیاب معمولاً بین ۳۰ HP تا ۷۵ HP است. به ‌این ‌ترتیب، هر چه قدرت موتور بالاتر باشد امکان زیر بار ماندن آسیاب کاهش‌ یافته و ظرفیت بالاتر می‌رود.

 

ابعاد توری دستگاه 

 

در کفه محفظه برش آسیاب، توری فلزی تعبیه ‌شده است که پلاستیک‌های ورودی، پس از برش و خرد شدن از آن عبور میکنند. به‌ عبارت‌ دیگر، اگر هدف تولید پرک ریز است، باید از توری‌های ریزتری استفاده کرد تا مواد، مدت طولانی‌تری داخل محفظه برش باقی بماند و توسط تیغه‌ها خردتر شوند. این عملیات به ‌اندازه‌ای ادامه پیدا می‌کند که مواد به سطح کیفی مناسب رسیده باشند و در انتها فرایند آسیاب به اتمام می‌رسد. به ‌طور معمول، اندازه قطر سوراخ‌های توری بین ۸ و یا ۲۵ میلی‌متر است و برای فیلم‌های پلی‌اتیلنی و گونی‌ها، قطر سوراخ‌ها بزرگ‌تر است. البته معمولاً مش توری را برای پلاستیک‌های سخت کمتر از ۱۲ در نظر نمی‌گیرند، زیرا سرعت خرد شدن کمتر می‌شود و این موضوع نیز تبعات بسیاری به همراه دارد.

 

سازگاری با آب

 

در این سیستم‌ها آب همچون یک روان‌ساز بین روتور و تیغه‌ها عمل می‌کند و از اصطکاک میان این قطعات جلوگیری به عمل می‌آورد. در ادامه، انرژی گرمایی تولید شده از اصطکاک کاهش پیدا می‌کند و نقش آب در این پروسه خنک ‌سازی است. آب مانع از گرمایش بیش ‌از حد تیغه‌ها می‌شود و این هم در حالی است که سیستم‌های خشک به دلیل وجود اصطکاک پس از مدت ‌زمان طولانی بسیار گرم شده و بعضا موجب ذوب پلاستیک می‌شوند. به ‌این ‌ترتیب، دستگاه‌های خشک کارایی کمتری دارند و معمولاً پروسه تولید را مختل می‌کنند.. به‌غیر از این، تیغه‌های آغشته به پلاستیک معمولاً چسبنده هستند و پاک کردن آن‌ها به نسبت زمان بسیار زیادی را خواهد برد. به همین دلیل استفاده از سیستم‌های آسیاب با آب امکان کند شدن حین استفاده از سیستم‌های آسیاب خشک را کاهش می‌دهد و نهایتا استفاده از چنین سیستم‌هایی مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود. شایان ‌ذکر است که کاهش اصطکاک میان تیغه‌ها و روتور، به‌ واسطه حضور آب، امکان سایش و کندی تیغه‌ها را کاهش می‌دهد که مسئله‌ای مهم بر میزان کارایی و راندمان تولید دستگاه است. در ضمن، شست و شوی اضافه‌ای در همین حین بر روی مواد صورت می‌گیرد که به پاک‌سازی هر چه بیشتر آن‌ها کمک می‌کند. البته آسیاب‌ها می‌توانند خشک کار کنند، اما مزیت چندانی ندارند و خیلی نمی‌توان به آن‌ها اتکا کرد.

 

نکات مهم در استفاده از آسیاب‌ پلاستیک

 

  • چند دقیقه قبل از خوراک‌گیری، آسیاب را روشن کنید.
  • بیش از ظرفیت تعریف ‌شده و مجاز برای آسیاب، خوراک‌گیری انجام نشود.
  • بررسی منظم تیغه‌ها ازلحاظ تیزی و تمیزی و حصول اطمینان از کارایی مناسب آن‌ها، تعویض در صورت نیاز.
  • از محکم بودن تیغه‌های ثابت و متحرک مطمئن شوید. چون در صورت محکم نبودن باعث شکستن تیغه‌ها در اثر اصابت به یکدیگر شده و به شفت فشار آورده و موجب آسیب می‌شود.
  • حتماً یک مأمور آسیاب داشته باشید تا مرتب آسیاب را شارژ کند و مواد زنده را به داخل هدایت کند (این کار در افزایش ظرفیت آسیاب تأثیر به سزایی دارد) و تیز کردن تیغه‌ها، رگلاژ آن‌ها و آچارکشی و بازرسی دستگاه را انجام دهد.
  • بازدید توری و تعویض آن در صورت انسداد سوراخ‌های توری (به دلیل وجود ناخالصی) باهدف افزایش راندمان.
  • توصیه می‌شود که برای جلوگیری از انسداد سوراخ‌های توری، به‌طور منظم توری شسته و یا تکان داده شود تا ناخالصی‌های موجود، در صورت امکان تخلیه شوند.
  • اطمینان از خارج‌سازی کلیه مواد موجود در آسیاب، پیش از خاموش کردن دستگاه.
  • بهتر است بر روی تسمه‌نقاله ورودی آسیاب آهن‌ربایی تعبیه شود، تا مانع از ورود اشیاء فلزی به آسیاب شود و عمر تیغه‌ها افزایش یابد.

 

همیشه آسیاب نو بخرید

 

تصور غلطی که در میان عوام وجود دارد شروع به استفاده از آسیاب‌ها با دستگاه‌ بازیافت پلاستیک دست ‌دوم و کارکرده است. این پیشنهاد شاید برای یادگیری رانندگی مناسب باشد اما آسیاب اصلاً قابل ‌مقایسه با یک خودروی سواری نیست.. خرید آسیاب دست‌دوم ریسک مالی و جانی بالایی بسیار بالایی دارد که تحت هیچ شرایطی به تجربه آن‌ها نمی‌ارزد. بیشترین میزان مصرف انرژی، بیشترین فشار و یا عملیات بازیافت پلاستیک بر روی این دستگاه صورت می‌گیرد و ساعت‌های متوالی نیز کار می‌کند. از همین رو، معمولاً آسیاب دست ‌دوم نیاز به تعمیرات اساسی دارد که هزینه‌بر است. مشکل دیگر این آسیاب‌ها کاهش جدی ظرفیت تولید آن‌هاست و درنتیجه، سناریوهایی را رقم می‌زنند که در آن‌ها برق بسیار زیادی مصرف می‌شود، اما ظرفیت خروجی آن،‌ چنان ‌که باید تحسین ‌برانگیز نیست. از معایب دیگر این دستگاه‌ها، مشکل ایمنی بسیار پایین آن‌هاست و ممکن است در سرعت‌های بالا تیغه‌های را به بیرون پرتاب کنند. خیلی از این دستگاه‌ها پس از دوره‌ای دقیقا به همین دلیل از چرخه تولید خارج می‌شوند تا آسیب جدی به نیرو انسانی خود وارد نکنند. از همین رو اگر قصد خرید دستگاه‌های بازیافت رادارید آن‌ها را نو خریداری کنید.

 

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا