کاربرد پلاستیک در صنعت خودروسازی

کاربرد پلاستیک در صنعت خودروسازی

همانطور که می‌ دانید این روزها پلیمرها کاربردهای فراوانی در صنعت خودروسازی دارند. در کشورهای اروپایی و نیز امریکا، 10 تا 15 درصد وزن خودرو را پلاستیک‌ ها تشکیل می‌ دهند. استفاده از پلاستیک در خودرو علاوه‌ بر این که موجب کاهش وزن خودرو و بالا رفتن سرعت آن می‌ شود، قطعات تولید شده با پلاستیک دارای استحکام بالا و مقرون بصرفه‌ هستند، از این رو پلاستیک‌ ها امروزه به کمک صنعت خوروسازی آمده‌ اند.

استفاده از پلاستیک در داخل خودرو

کاربرد گسترده پلاستیک در صنعت خودورسازی موجب ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در جهت تولید قطعات داخلی اتومبیل شده است. از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ ترین پلاستیک‌ ها در ساخت قطعات داخلی اتومبیل می‌توان به پلاستیک ABS اشاره کرد. ناگفته نماند آلیاژ‌های PC/ABS نیز کاربرد بسیاری در ساخت قطعاتی مانند داشبورد و قاب آینه داخلی اتومبیل دارند. به دلیل رنگ‌ پذیر بودن این آلیاژ‌ها به‌ وسیله مستربچ‌ های رنگی، امروزه کاربردهای گسترده‌ ای در ساخت قطعات داخلی خودرو پیدا کرده‌اند.

علاوه‌بر این، فوم‌ های پلی اتیلن و پلی پروپیلن به دلیل دارا بودن مقاومت شیمیایی و حرارتی بالا، کاربردهای فراوانی در تولید پشتی صنعتی، پشتی سر در صندلی و در سایر قطعات ضربه‌ پذیر دارند.

همچنین، در تولید قطعات داخلی خودرو، پلیمر PP نیز کاربردهای فراوانی دارد. از مزیت‌های PP می‌توان به فرآیند پذیری آسان و استفاده مجدد از ضایعات آن اشاره کرد. پلیمر PP در قطعاتی که به پایداری حرارتی بالایی نیاز دارند، کاربرد دارد.

استفاده از پلاستیک در بیرون خودرو

پلاستیک‌ ها به دلیل قابلیت شکل‌ پذیری بالایی که دارند، در تولید قطعات بیرونی خودرو و همچنین طراحی و زیبایی اتومبیل تولید شده، نقش مهمی دارند. پلیمرهای جدید تولید شده جهت قطعات بیرونی خودرو خواصی چون پایداری ابعاد، مقاومت ضربه‌ای بالا، مقاومت در برابر روغن‌ها، بنزین و سختی را دارند.

شرکت جنرال الکتریک، در سال ۱۹۸۵ دو پلیمر نوریل GTX و PPO/Nylon را جهت استفاده در قطعات بیرونی خودرو تولید کرد. نوریل GTX به دلیل دارا بودن خواصی همچون رنگ‌ پذیری، مقاومت حراراتی و ثبات ابعادی بالا، می‌تواند به‌ راحتی در دمای بالای کوره‌ های پخت رنگ بدنه اتوبیل مقاومت کند. همچنین از گریدهای تقویت‌ شده این ماده به دلیل داشتن مقاومت حرارتی بالا، در ساخت قطعات داخلی موتور نیز استفاده می‌ شود. PPO دارای خواص جذب آب پایین و نایلون نیز مقاومت شیمیایی بالایی دارد. از این رو، این دو پلیمر کاربردهای بسیاری در تولید قطعات بیرونی خودرو دارند.

در میان شرکت‌ های اروپایی، فورد برای نخستین بار در اتومبیل‌ های خود از سپر تمام پلاستیک استفاده کرد. شرکت جی‌ای نیز برای ساخت سپر، از آلیاژ خاصی استفاده کرد که از ترکیب پلی کربنات و PBT (پلی بوتیلن ترفتالات) تشکیل شده بود. پلی‌ کربنات، مقاومت ضربه‌ای بالا و PBT مقاومت بالایی در برابر بنزین و روغن و نیز فرآیندپذیری آسانی دارد؛ از این رو این آلیاژ در ساخت سپر کاربرد فروانی دارد.

علاوه‌ بر این‌ها، ترموپلاستیک الاستومر از جمله پرمصرف‌ ترین کامپاندهای PP در تولید سپر محسوب می‌ شود. استفاده از این گرید علاوه‌ بر مقاومت ضربه‌ ای بالا، موجب کاهش قیمت و وزن سپرهای تولیدی در مقایسه با سپرهای فلزی شد.

اخیرا شرکت تویوتا نیز گریدی از TPO را معرفی کرده که شامل پلی پروپیلن پخش شده در مارتریس لاستیک است. این ماده در مقایسه با TOPهای رایج، دارای مقاومت در برابر خراش و نیز قالب‌ پذیری بهتری است.

استفاده از پلاستیک در داخل موتور

این روزها استفاده از پلاستیک در قطعات داخلی موتور خودرو افزایش چشمگیری داشته است. پلیمرهایی نظیر PP تقویت شده با الیاف شیشه و تالک و نیز پلی آمیدهای تقویت شده با الیاف شیشه در ساخت قطعات داخلی موتور خودرو کاربردهای بسیاری دارند.

پلی اتر اترکتون تقویت شده با الیاف به دلیل مقاومت حراراتی بالایی که دارد، در هنیفولد موتور ماشین‌ های مسابقه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. فلوئر و پلاستیک‌ ها نیز کاربردهای فراوانی در ساخت رینگ‌ های آب‌ بندی اتومبیل دارند. همچنین، آلیاژهای تفلون در تولید قطعات داخلی موتور خودرو نظیر واشرها و رینگ‌های پیستون کاربرد دارند. PBT و PET نیز به دلیل دارا بودن خواصی همچون مقاومت حرارتی و ثبات ابعادی بالا، در ساخت سیستم‌ های الکتریکی داخل موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

آینده پلاستیک‌ ها در خودروسازی

همانطور که اشاره کردیم، در صنعت خودروسازی از پلاستیک‌ های مختلفی استفاده می‌شود. از مزیت این پلاستیک‌ ها می‌توان به امکان استفاده مجدد از آن‌ها اشاره کرد. به طور کلی، خودروسازان از چهار پلیمر اصلی پلی‌الفین‌ها، پلی آمیدها، پلی یورتان‌ها و پلیمرهای بر پایه استایرن در ساخت خودرو استفاده می‌کنند.

همچنین، انواع مختلف پلی پروپلین تقویت شده با الیاف و تالک نیز از پرمصرف‌ترین پلاستیک‌ ها در صنعت خودروسازی محسوب می‌ شود. TOPها نیز به دلیل دارا بودن ویژگی‌ هایی مانند وزن و قیمت پایین، قابلیت استفاده مجدد و رنگ‌پذیری، از پرمصرف‌ ترین پلاستیک‌ ها در صنعت خودروسازی امریکا و اروپا هستند.

پلاستیک در صنعت خودروسازی

پیش‌بینی می‌شود در آینده کاربرد کامپندهای PP به دلیل قابلیت تولید مجدد و قیمت پایین تولید، افزایش چشمگیری در صنعت ساخت خودرو پیدا کند.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا