معرفی ایده‌های کسب و کار سبز برای کارآفرینان سبز (بخش اول)

معرفی ایده‌های کسب و کار سبز برای کارآفرینان سبز (بخش اول)

اگر شما هم یک متخصص محیط زیست و یک کارآفرین هستید، راه های زیادی وجود دارد که می‌توانید این دو حوزه را در قالب یک کسب وکار سازگار با محیط زیست ترکیب کنید. حتی برخی فرصت‌های کسب وکار سبز وجود دارند که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست را به مشتریان خود عرضه کنید. در این بخش، ایده‌های گوناگون کسب وکار سبز برای کارآفرینان دوستدار محیط زیست را به شما معرفی می‌کنیم.

ایده‌های کسب و کار‌های سبز

• مصالح ساختمانی سبز

بسیاری از مالکان خانه‌ ها به دنبال راه‌هایی برای مستحکم شدن خانه‌های خود هستند. بنابراین شما می‌توانید یک کسب وکار برای آن ها ایجاد کنید و مواد ساختمانی سبز مانند سقف‌های شیروانی با قابلیت جذب و ذخیره انرژی خورشیدی و عایق‌ بندی‌های بهینه را تامین کنید.

• بازیافت زباله

با وجود این همه زباله قابل بازیافت در اطراف ما، از جمله کاغذ، پلاستیک، مقوا و آلومینیوم، فرصت‌های زیادی برای جمع‌آوری این مواد از مصرف‌کنندگان، بازیافت و تبدیل آن‌ها به مواد قابل استفاده وجود دارد.

• جمع‌آوری زباله

شما همچنین می‌توانید با ارائه خدمات به مصرف‌ کنندگان نهایی کمک کنید، تا زباله‌ های بزرگ را جمع‌ آوری کرده و آن‌ها را به شکل درستی مصرف کنند.

• فروش مواد غذایی دوستدار محیط زیست

فروش محصولات و مواد خوراکی محلی، ذاتا دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود، زیرا برای حمل و نقل این مواد غذایی نیازی به طی کردن مسافت‌های طولانی بعد از فرآیند تولید نیست. بنابر این اگر شما مواد خوراکی یا غذا تولید می‌کنید، می‌توانید آن را در بازارهای کشاورزان محلی به فروش برسانید تا نیاز بازار را تامین کنید.

• استند مواد غذایی ارگانیک

شما همچنین می‌توانید در استند‌های فروش مواد غذایی، اسنک و میان وعده‌های ارگانیک تولید کنید و در مکان‌های مختلف از جمله مراکز خرید به مشتریان عرضه کنید.

• کترینگ غذای ارگانیک

اگر می‌خواهید در مقیاس بزرگ‌ تر مواد غذایی ارگانیک عرضه کنید، می‌توانید یک کار تولیدی آغاز کنید که در زمینه عرضه غذاهای ارگانیک و دوستدار محیط زیست فعالیت داشته باشد.

• بلاگر دوستدار محیط زیست

کارآفرینانی که به نوشتن تسلط دارند می‌ توانند وبلاگی بسازند و در مورد موضوعات محیط زیستی مقاله‌نویسی کنند و از طریق گرفتن تبلیغات یا فروش محصولات دوستدار محیط زیست در وبلاگشان کسب درآمد نیز بکنند.

• متخصص طراحی داخلی ساختمان

اگر تخصصی در مورد طراحی داخلی دارید، می‌توانید خدمات خود را به مشتریانی عرضه کنید که علاقمند هستند تا برای خانه‌های خود سیستم‌های کارامد طراحی داخلی و دوستدار محیط زیست نصب کنند؛ مثلا می‌توانید سیستم‌های طراحی ساختمانی به آن‌ها پیشنهاد کنید که از هدر رفتن آب و سایر منابع انرژی جلوگیری می‌کند.

• مد و لباس دوستدار محیط زیست

طراحان مد یا خرده‌ فروشان می‌توانند فروشگاه لباس یا خط تولید لباس‌هایی را ایجاد کنند که در پوشاک تولیدی در آن‌ها، از مواد بازیافتی یا سبز (دوستدار محیط زیست) استفاده شده باشد.

• دفترهای کار دوستدار محیط زیست

برای انواع کسب و کارها شما می‌توانید فضای کار خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که دوستدار محیط زیست باشد. حتی شما می‌توانید کسب و کار سبز خود را داخل دفتری آغاز کنید که از محصولات بازیافتی ساخته شده باشد.

• اختراعات از مواد بازیافتی

هنگامی که سخن از اختراعاتی می‌آید که می‌تواند زمینمان را نجات دهد، ایده‌‌های بسیاری در ذهن ایجاد می‌شود. شما می‌توانید به کمک فناوری‌های روز، محصولات یا تجهیزاتی تولید کنید که به افراد در جهت بازیافت زباله یا انجام فعالیت‌های دوستدار محیط زیست کمک کند.

• سالن‌های زیبایی حامی محیط زیست

محصولات آرایشی و بهداشتی اغلب با استفاده از مواد شیمیایی و دیگر مواد زیان‌ بار تولید می‌شوند. اما شما می‌‌توانید سالن زیبایی تاسیس کنید که در آن از محصولات طبیعی بیشتر استفاده شود و مشتریانی را که نگران محیط زیست خود هستند، هدف قرار دهید.

• مبلمان بازیافتی

مبلمان از جمله محصولاتی محسوب می‌شود که برای تولید آن به مواد اولیه زیادی احتیاج است. اما شما بعنوان فروشنده مبلمان می‌توانید با استفاده از قطعات قدیمی و بازیافت سایر مواد در فرآیند تولید، به محیط زیست خود کمک کنید.

• برنامه‌ نویسی اپلیکیشن‌های سبز

اپلیکیشن‌های موبایل، امروزه کاربردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف دارند. بنابراین شما می‌توانید اپ‌هایی طراحی کنید که به کمک محیط زیست ما بیایند؛ مثلا می‌توانید اپ‌هایی ایجاد کنید که مراکز بازیافت زباله را پیدا می‌کند و یا آموزش‌هایی درباره فعالیت‌های زیست‌محیطی سازمان‌های مختلف بدهد.

• خدمات نظافتی سبز

مواد شوینده و نظافت معمولا دوستدار محیط زیست نیستند. اما شما می‌توانید مواد طبیعی و روش‌هایی جدید را جایگزین آن‌ها کنید و با ایجاد شرکت خدمات نظافتی سبز، طیف گسترده‌ای از مشتریان را هدف قرار دهید.

• برگزارکننده مراسم و تشریفات حامی محیط زیست

در برگزاری رویدادها و مراسم مختلف می‌توانید نقش خود را در حفظ محیط زیست ایفا کنید. شما می‌توانید خدمات برگزاری مراسم و تشریفات به سازمان‌های زیست‌محیطی و سایر گروه‌ها ارائه کنید و حتی سعی کنید دکوراسیون و غذاهای این مراسم نیز دوستدار محیط زیست باشند.

• خدمات تعمیرات دوچرخه

همانطور که می‌دانید استفاده از دوچرخه به جای خودرو نقش به‌سزایی در کمک به محیط زیستمان دارد. بنابر این شما می‌توانید از طریق ارائه خدمات تعمیر دوچرخه در محل مشتریان، افراد را به استفاده از دوچرخه تشویق کنید.

• مشاور کسب و کارهای حامی محیط زیست

شما می‌توانید به سایر کسب و کارها کمک کنید تا آن‌ها هم دوستدار محیط زیست شوند و به آن‌ها مشاوره بدهید تا کسب و کارهای سبز راه‌اندازی کنند.

• فروش کتاب‌ های دست‌ دوم

در فرایند تولید کتاب از کاغذ و منابع بسیاری استفاده می‌شود. شما می‌توانید فروشگاه‌های کتابی ایجاد کنید که در آن به فروش و عرضه کتاب‌های دست دوم بپردازید، در این صورت، هم به محیط زیست کمک فروانی کرده‌اید، هم به کتاب‌های قدیمی جان تازه‌ای می‌بخشید.

• فروش محصولات روشنایی حامی محیط زیست

روشنایی به انرژی زیادی احتیاج دارد. اما شما می‌توانید کسب و کاری راه‌اندازی کنید که در آن، لامپ‌ها و سایر تجهیزات روشنایی کم‌صرف و بهینه را به فروش برسانید.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با سایر کسب‌ و کارهای دوستدار محیط زیست آشنا کنیم.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا