چگونه دیگران را متقاعد کنیم و به خواسته‌های شغلی خود برسیم؟

چگونه دیگران را متقاعد کنیم و به خواسته‌های شغلی خود برسیم؟

همه ما از دوران کودکی تا بزرگسالی از هنر متقاعد کردن دیگران و تلاش برای رسیدن به خواسته‌ هایمان استفاده کرده‌ایم. زمان‌هایی بوده که تلاش ما برای جلب موافقت و متقاعد کردن دیگران با شکست مواجه شده باشد. متقاعد کردن دیگران در محل کار کمی سخت‌تر به‌نظر می‌رسد و هنر متقاعد کردن، یکی از مهمترین مهارت‌ های حرفه‌ ای است، که شما در محل کارتان در برار رئیس، مشتری یا کارمندان خود باید داشته باشید. در بخش فروش نیز متقاعد کردن آخرین برگ برنده شماست، همچنین داشتن این مهارت در مصاحبه‌ های شغلی نیز جهت متقاعد کردن مصاحبه‌کننده و انتخاب شدن برای یک موقعیت شغلی، به کمک شما خواهد آمد.

اگر نمی‌دانید چطور باید دیگران را در محل کار خود متقاعد کنید، راه‌کارهایی را که در این بخش ارائه کرده‌ایم، به‌دقت مطالعه کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

• بدانید چه می‌خواهید.

وقتی یک وکیل وارد دادگاهی می‌شود، آماده جنگ است، بحث خود را از قبل آماده کرده و می‌ داند دقیقا به چه منظوری می‌ خواهد بحث کند. اگر سعی دارید رئیس خود را متقاعد کنید به شما ترفیع بدهد و یا خود را برای یک مصاحبه شغلی آماده می‌ کنید؛ باید بدانید خواسته شما چیست و به چه چیزی می‌ خواهید دست پیدا کنید.

اهداف و خواسته‌های خود را به طور شفاف مشخص کنید. چرا لایق گرفتن ترفیع هستید؟ چرا شرکتی باید شما را از میان گزینه‌های بسیار انتخاب کند؟

بدانید به دنبال چه هستید، برای بحث آماده شوید و مهارت‌های متقاعد کردن را در خود تقویت کنید تا از همه جواب مثبت بگیرید.

• به آنچه می‌خواهید باور داشته باشید.

اگر به هدف یا پیام خود باور نداشته باشید، دیگران هم آن‌ها را باور نمی‌کنند. در مورد متقاعد کردن دیگران نیز باید اعتماد بنفس از خود نشان دهید. قرار است در مخاطب خود حس اعتماد و اعتبار ایجاد کنید، بنابراین باید به آنچه می‌خواهید برسید، باور و ایمان داشته باشید.

به طور مثال، اگر می‌ خواهید پیشرفت شغلی داشته باشید و ترفیع بگیرید، باید باور داشته باشید که شایسته آن هستید و این را نشان دهید. هنگامی که محصولی را به مشتری معرفی می‌کنید، به آنچه که ارائه می‌کنید علاقه داشته باشید. در هر زمینه‌ ای، در مورد مسائل مختلف با اطمینان و اعتماد بنفس صحبت کنید، زیرا باعث ایجاد اعتماد در فرد مقابل می‌شود.

• کلامتان مثبت باشد.

در زمان استدلال کردن، جایی برای نگرش‌های منفی باقی نگذارید. در فرآیند متقاعد کردن دیگران، صحبت‌های مثبت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می‌خواهید رئیستان را در مورد یک استراتژی جدید متقاعد کنید، نتایج مثبت آن را شرح دهید تا آن‌ها به‌درستی اهداف شما را متصور شوند. یا وقتی محصولی را می‌فروشید، از عبارات و کلمات مثبت و احساسی استفاده کنید.

متقاعد کردن یکی از مهارت اصلی در تبلیغات است و حرفه‌ای‌های حوزه بازاریابی، از این مهارت برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. شما هم مثل تبلیغات، بهتر است از صفت‌هایی مثل "انقلابی"، "باورنکردنی"، "شگفت‌انگیز" استفاده کنید.

اگر کسی علیه شما صحبت می‌ کند، به حرف‌ها یش گوش بدهید و سعی کنید یک نکته مثبت که به‌ نفع شماست، در حرف‌ها یش پیدا کنید. اگر با یک همکار بحث می‌کنید، از مهارت‌ های درون‌ فردی استفاده کنید و هیچگاه با آن‌ها بحث نکنید یا با نظراتشان مخالفت نکنید.

• شواهد ارائه کنید.

زمان‌هایی که سعی دارید دیگران را متقاعد کنید، حرف خود را با ارائه شواهد ثابت کنید. برای دلایل خود مدرک بیاورید و مستند حرف بزنید. بعنوان مثال، در مصاحبه شغلی برای اثبات مهارت‌های خود، می‌توانید گواهی‌نامه آن مهارت یا نامه رضایت شغلی ارائه کنید. همچنین، هنگامی که می‌خواهید همکارتان را متقاعد کنید که شیوه کاری او موثر نیست، از طریق ارائه گزارش و آمار، ادعای خود را ثابت کنید.

مهارت‌های فروش خود را از طریق ارائه نمونه‌ هایی در زندگی واقعی تقویت کنید. اگر دلایل و شواهد کافی در دست داشته باشید، قدرت متقاعد کردن دیگران را بدون کمترین زحمت به دست خواهید آورد.

• به بازخورد دیگران توجه کنید.

اگر می‌ خواهید فردی را متقاعد کنید که با شما هم‌ نظر شود، هنگام صحبت با آن‌ها به عکس‌العمل‌ هایشان توجه کنید. اگر دیدید که لبخند می‌ زنند، سر تکان می‌ دهند و به شما خیره شده‌اند، نشان‌دهنده این است که علاقمند به بحث شما هستند. هنگامی که نشانه‌ هایی از اشتیاق در شنونده خود دیدید، روی همان نکات تاکید و تمرکز کنید. اگر رئیستان به پروژه‌ ای که ارائه کردید؛ علاقه نشان داد، سعی کنید بر روی مزیت‌ های آن تاکید کنید. اگر مصاحبه‌کننده به تجربه کاری شما در شرکتی خاص توجه بیشتری کرد، بیشتر راجع به همان حرف بزنید. در مورد آنچه دیگران دوست دارند بشوند، بیشتر حرف بزنید.

• بهترین‌ها را برای آخر نگذارید.

هنگامی که می‌خواهید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید، به یاد داشته باشید که مهمترین و موثرترین موارد را در ابتدا بیان کنید. اگر ابتدای بحث، واقعیت‌های مهمی را ارائه کنید، شنوده خسته نخواهد شد و از ابتدا آن‌ها را آماده پذیرش نظر خود کرده‌اید.

مهمترین قسمت‌های بحث را برای آخر نگه ندارید. به طور مثال، در یک مصاحبه شغلی، در ابتدا بر روی مهارت‌های مرتبط با عنوان شغلی تمرکز کنید و بعد از آن به معرفی توانایی‌های دیگر خود بپردازید. اگر می‌خواهید خدماتی ارائه کنید، در ابتدا درباره مزیت‌های آن صحبت کنید.

توجه داشته باشید که همه چیز را هم در ابتدای بحث مطرح نکنید و یک یا دو مورد مهم را نیز برای ادامه بحث نگه دارید.

• دیدگاه دیگران را نیز مد نظر قرار دهید.

هنگام متقاعد کردن دیگران برای انجام کاری، خود را جای آن‌ها بگذارید. آیا امکان اضافه حقوق واقعا برای آن‌ها وجود دارد؟ بازخورد مدیرتان چه خواهد بود؟ فردی را که می‌خواهید متقاعد کنید، درک کنید؛ چه چیزی آن‌ها را عصبانی می‌کند؟ آیا آن‌ها نسبت به موضوعاتی خاص، حساس هستند؟ به چیزهایی علاقه دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟

همدلی با شنونده موجب می‌شود در طولانی مدت شما بتوانید آن‌ها را بهتر متقاعد کنید.

• به زبان بدن خود اهمیت بدهید.

زبان بدن درست، علاوه بر تقویت مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های متقاعد کردن را نیز تقویت می‌کند. چشمان، دستان و طریقه ایستادن شما تاثیر فراوانی در باورپذیر بودن حرف‌های شما دارد. پس وقتی می‌خواهید بیشترین تاثیر را روی دیگران بگذارید، برای نشان دادن اعتماد بنفس خود، تمام قد بایستید. از طریق برقراری ارتباط چشمی و ایجاد اعتماد، دیگران را متقاعد کنید و برای تاکید روی نکاتی خاص، از حرکات دست استفاده کنید.

هنگام صحبت کردن همواره لبخند بزنید اما از روی استرس این کار را انجام ندهید؛ زیرا نباید زمانی که می‌خواهید رئیستان را متقاعد کنید تا به شما یک پست مدیریتی بدهد، پوزخند بزنید.

مهارت‌های متقاعد کردن و تحت تاثیر قرار دادن دیگران، از جمله ابزارهای لازم در شغل شما هستند و با استفاده از راه‌کارهای ارائه شده در این بخش می‌توانید در مسیر رسیدن به اهداف و خواسته‌یتان گام بردارید.

شما قبلا چگونه دیگران را متقاعد می‌کردید؟ آیا از تکنیک‌های خاصی برای برنده شدن در بحث‌ها استفاده می‌کردید؟ در قسمت دیدگاه، نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا