راه‌کارهایی مفید برای بهبود عملکرد در محل کار

راه‌کارهایی مفید برای بهبود عملکرد در محل کار

به محل کار خود می‌رسید، پشت میزتان مینشینید، هشت ساعت کاری را کامل می‌کنید و به خانه برمی‌گردید. شاید از خودتان پرسیده باشید چطور در شغل خود دچار روزمرگی نشویم؟ اگر احساس روزمرگی در محل کار می‌کنید و همه‌چیز برایتان عادی و روتین شده است، وقت آن رسیده که برنامه‌ ریزی درستی انجام دهید.

برای همه کسانی که در جایی شاغل هستند، حتما پیش آمده که احساس روزمرگی در محل کار خود کنند. در تمام زمینه‌های زندگی نیز ممکن است این اتفاق بیفتد؛ اگر کاری را برای چندین سال مدام تکرار کنیم، بعد از چند وقت به‌ دنبال تغییر می‌گردیم. اما تغییر مخصوصا در محل کار معمولا باید با نتایج مثبت همراه باشد. خوبی تغییر این است که می‌تواند به‌سرعت اتفاق بیفتد و نیازی نیست مدت طولانی انتظار بکشید.

چطور می‌توانیم در شغل خود ترفیع یا افزایش حقوق بگیریم و پله‌های ترقی را طی کنیم؟ در این بخش به راه‌کارهایی برای بهبود عملکرد شغلی می‌پردازیم، از همین فردا می‌توانید این روش‌ها را در محل کار خود به کار بگیرید.

• ایجاد فهرست کارها

چند بار در روز برای شما اتفاق افتاده که انجام کارهای مهم را فراموش کرده باشید؟ بهتر است بگوییم، چقدر کار عقب‌ افتاده به خاطر فراموش کردن آن‌ها داشته‌اید؟ بیایید صادق باشیم: همه ما مشغولیت‌ های ذهنی و کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، پس کاملا قابل درک است که بعضی کارها را نتوانیم انجام دهیم. بنابراین، این یک مشکل همه‌ گیر است و باید به آن بپردازیم.

راه‌حل این مسئله چیست؟ شاید درست کردن فهرست کارها، سنتی و منسوخ به‌ نظر برسد، اما بهترین ابزاری است که می‌توانیم برای بالابردن عملکرد کاری خود از آن استفاده کنیم. با استفاده از فهرست کاری در محل کار، می‌توانید تمام کارهایی را که هر روز باید انجام شود یادداشت کنید و مطمئن شوید که چیزی از قلم نمی‌افتد.

قبل از پایان هر روز کاری می‌توانید کارهای روز بعد از آن را نیز یادداشت کنید یا هر روز اول وقت، کارهای همان روز را لیست کنید. در هر صورت، وقتی عملکرد شما بهبود پیدا کند، سرپرست‌ها و مدیران شما نظر مثبتی راجع به نحوه کار شما خواهند داشت.

• صبح خود را خوب شروع کنید.

صبح شما روزتان را می‌سازد. اگر دیر از خواب بیدار شوید، با عجله از خانه خارج خواهید شد، وقتی برای صرف صبحانه ندارید، در مسیر ممکن است عصبانی شوید و عملکرد مناسبی هم در محل کار نداشته باشید.

برای بهبود عملکرد شغلی، یکی از مهمترین کارها، بهبود عادت‌های هنگام صبح شماست. در این بخش به مواردی که نیازمند تغییر و بهبود هستند، اشاره می‌کنیم:

• شب‌ها زود بخوابید و صبح‌ها زود بیدار بشوید، حتی در روزهای آخر هفته و تعطیلات
• یک دوش آب گرم 5 دقیقه‌ای بگیرید.
• یک صبحانه کامل، سالم و حاوی پروتئین بخورید که تا وقت ناهار انرژی کافی داشته باشید.
• از منزل زودتر خارج بشوید تا زمان کافی برای رسیدن به محل کارتان داشته باشید.
• چه با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارتان می‌روید چه با خودروی شخصی، برای رسیدن به محل کارتان عجله نکنید.
• در آخرین روز کاری هفته با یک صبحانه ویژه یا قهوه از خودتان پذیرایی کنید.

این موراد، روش‌های درست شروع یک صبح کاری هستند. بعد از گذشت یک تا دو هفته، می‌توانید صبح‌های قبل از این را به‌ یاد بیاورید و تفاوت را احساس کنید.

• هر کاری را چندین بار چک کنید.

برای انجام هر پروژه یا کاری باید زمان و انرژی زیادی صرف کنیم. به دلیل این که برای انجام هر کاری به منابع زیادی احتیاج داریم و پس از آن باید سراغ کار بعدی برویم، از چک کردن و بررسی مجدد کارها خودداری می‌ کنیم. قابل درک است، چون می‌خواهیم برای کارهای مهمتر وقت بیشتری بگذاریم.

به‌ عبارتی دیگر، ما باید آنقدر کار چک کردن را ادامه بدهیم تا مطمئن شویم خطایی در کارمان نیست. تمامی اسناد و ایمیل‌ های مرتبط با پروژه را باید چندین بار بررسی کنید تا نقصی نداشته باشند. حتی با وجود ابزارهای خودکار مثل AutoCorrect یا Spellcheck (ابزارهای تصحیح نوشتار خودکار)، هم باید سه بار کار خود را چک کنید، زیرا آن‌ ها هم قطعا عاری از خطا نیستند.

• محیط کارتان را از نظر ظاهری بهتر کنید.

بعضی اوقات ظاهر محیط کار از نوع کاری که انجام می‌ دهیم، از اهمیت بیشتری برخوردار است. کار کردن در یک جا، با یک منظره، محیط و همکاران ثابت می‌تواند برای 5 روز کاری در هر هفته بسیار خسته‌ کننده شود. پس، از فردا که به محل کار خود رسیدید، سعی کنید تغییراتی در فضای کاریتان ایجاد کنید. مثلا می‌ توانید میزتان را مرتب کنید و زباله‌ها را دور بریزید، فضای دورتان را تمیز کنید، میز کارتان را با عکس، گل یا ماگ تزئین کنید و در صورتی که امکان دارد، میزتان را به جای دیگری منتقل کنید. تغییر در محیط کار هر چقدر هم که کوچک باشد، می‌ تواند به طور شگفت‌انگیزی در پیشرفت شغلی شما موثر باشد.

• تا اطلاع ثانوی چند کار را همزمان انجام ندهید.

همیشه این تصور وجود داشته که اگر قابلیت انجام چندین کار همزمان را داشته باشیم، عملکرد فوق‌ العاده‌ای خواهیم داشت. شاید شما فکر کنید که توانایی انجام چندین کار در یک زمان را دارید، اما در واقعیت اینطور نیست، چون نمی‌توانید بر روی هر کار کامل تمرکز کنید. مثلا تصور کنید مشغول کار با گوشی موبایل خود هستید و همزمان دارید با همسر، دوست یا همکارتان صحبت می‌کنید، در این صورت به حرف‌های طرف مقابلتان نمی‌توانید کاملا توجه کنید چون گوشی موبایل حواستان را پرت می‌ کند و تمرکزتان را از بین می‌برد.

برای پیشرفت شغلی باید از انجام چندین کار همزمان اجتناب کنید، زیرا برای سلامت جسمی و روانی شما مضر است. به جای آن، در یک زمان فقط باید روی یک کار خاص تمرکز کنید، نه این که هشت کار را با هم انجام دهید. بعد از گذشت چند روز، تفاوت را در کیفیت انجام کارها خواهید دید. به یاد داشته باشید که کیفیت انجام کارها از کمیت آن مهم‌تر است.

• از دیگران یاد بگیرید.

در بین افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید، حتما فرد یا افرادی هستند که همیشه موثر، راضی و پرانرژی باشند. اگر شما از آن دست افرادی هستید که مدام در حال شکایت کردن هستید یا پشت میز کار، خوابتان می‌ برد، به اینطور افراد نگاه کنید و از آن‌ها الگوبرداری کنید. راز موفقیت این افراد چیست؟

از یاد گرفتن از همکاران هیچ‌ گاه خجالت نکشید. یکی از بهترین راه‌های پیشرفت شغلی، یاد گرفتن از افرادی است که در محیط کارتان وجود دارند و چگونگی مقابله با استرس، انجام بموقع کارها، بموقع رسیدن و تلاش مضاعف برای انجام کارهای کوچک و بزرگ را از آن‌ها بیاموزید.

• آب زیاد بنوشید.

بر اساس مطالعات انجام شده، اکثر افراد، آب کافی در طول روز نمی‌نوشند و خیلی از ما فقط یک لیوان آب روزانه مصرف می‌کنیم که بسیار کمتر از میزان لازم است. همه ما باید روزانه هشت لیوان آب بنوشیم و در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه مصرف چای، قهوه و نوشابه جای آب را نمی‌گیرند. شاید نوشیدنی‌های کافئین‌دار خستگی روزانه شما را بعد از 8 ساعت کار برطرف کنند، اما در طولانی مدت بر روی سلامتی شما اثر می‌گذارند.

نوشیدن آب کافی در طول روز شما را سرحال، سالم و پرانرژی نگه می‌دارد و به بدن آبرسانی می‌کند. نوشیدن قهوه، یک تا دو ساعت به شما انرژی می‌دهد اما مصرف آب کافی کل روز، شما را شاداب می‌کند.

• به ذهن خود استراحت بدهید.

خیلی از ما به‌دلیل این که مسئولیت‌ها و کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، از استراحت کردن خودداری می‌کنیم. نشستن مداوم روی صندلی و خیره شدن به مانیتور کامپیوتر به مدت چندین ساعت، برای سلامتی مضر است. حتما در خلال کار باید استراحت کنید و آن را به زمان ناهار موکول نکنید. هر یک تا دو ساعت یک‌بار پنج دقیقه به بدن و ذهن خود استراحت بدهید و نفس عمیق بکشید. مهم نیست که چقدر به کارتان علاقه دارید، باید استراحت کافی هم داشته باشید. علاوه‌بر این‌ها، می‌ توانید در این فاصله، مکالمه کوتاهی با همکارتان داشته باشید، تا هم چیزهای جدید یاد بگیرید و کمی از کارتان فاصله بگیرید.

• به مرخصی بروید.

نیمی از کارمندان از مرخصی‌های خود استفاده نمی‌ کنند. طبق مطالعات انجام شده، دلیل مرخصی نرفتن برخی افراد این است که نمی‌ خواهند پس از بازگشت از تعطیلات با حجم زیادی از کار مواجه شوند. شما نباید به کارفرما یا مدیرتان اجازه بدهید تا مرخصی‌ها را نیز از شما بگیرند. به تعطیلات و سفر رفتن، برای پیشرفت شغلی شما مفید است. دو هفته تعطیلات در طول سال برای استراحت دادن به ذهن، بدن و روح ضروری است. با این کار، شما دچار روزمرگی نخواهید شد، انگیزه لازم برای انجام کارها به دست می‌آورید و با عدم حضورتان، اهمیت وجودتان برای شرکت و همکارانتان مشخص خواهد شد.

با استفاده از این روش‌ها و راه‌ کارها، می‌توانید تحولی در نحوه عملکرد شغلی خود ایجاد کنید. تغییراتی در فضای کاری، عادات صبح‌ گاه و ایجاد لیست کارها موجب بهبود شیوه کاری شما خواهد شد. هیچ وقت درجا نزنید، فقط پیشرفت کنید.

شما چه کارهای دیگری برای بهبود عملکرد خود در محل کار انجام می‌دهید؟ در بخش دیدگاه، نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا