9 عادت غلط که شما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد

9 عادت غلط که شما را از رسیدن به موفقیت باز می‌دارد

بیشتر افراد تصور می‌کنند موفقیت یک عامل بیرونی است و بر این باورند که افراد موفق برای دستیابی به موفقیت فقط سخت کار کرده‌اند، اما این فقط نیمی از واقعیت است. نیم دیگر داستان این است که رمز موفقیت افراد موفق فقط صرف زمان‌های طولانی در دفتر کارشان نیست، بلکه پرهیز از عاداتی است که مانع رسیدن آن‌ها به موفقیت می‌شود. رمز موفقیت، سخت‌کوشی بیرونی و درونی است.

سخت‌کوشی درونی یعنی از خود سوال کنیم : آیا من هم عادات یک فرد موفق را دارم؟

اگر یک کارآفرین موفق پیدا کردید که روزش را دقیقا همانند شما سپری می‌کند، می‌توان گفت که شما هم در مسیر رسیدن به موفقیت قرار گرفته‌اید. اگر نتوانید، ریشه مشکل را پیدا کرده‌اید.

گاهی شما بدون این که از درون، فردی موفق باشید، به دنبال رسیدن به موفقیت هستید. افراد موفق فقط حرف نمی‌ زنند، فست‌فود نمی‌خورند و به خاطر شکست‌ هایشان دیگران را سرزنش نمی‌کنند.

برای دستیابی به موفقیت، از 9 عادت زیر اجتناب کنید.

  • دادن قول‌های توخالی

فرض کنید شما نماینده شرکتی هستید که در آن مشغول به کارید. اگر به قول‌های خود عمل نکنید، وجهه خود و شرکتتان را زیر سوال برده‌اید. هنگامی که شخصی به شما قول انجام کاری را بدهد، اما آن را عملی نکند، آیا شما دوباره آن کار را از او می‌خواهید؟ مسلما نه. و این قضیه در مورد شما هم صدق می‌کند.

از دادن قول‌های توخالی پرهیز کنید و تقویم کاریتان را جدی بگیرید. هر زمان که قول انجام کاری را دادید، در تقویم خود ثبت کنید تا انجام آن کار را فراموش نکنید. هنگامی که متعهد به انجام کاری در تاریخ معینی می‌شوید، آن را سر وقت انجام دهید.

  • سرزنش کردن دیگران

هنگامی که کارها با مشکل مواجه می‌شود، دوستان، همکاران یا خانواده شما مقصر نیستند. زمانی که ما دیگران را بخاطر شکست‌ها یا مشکلاتمان سرزنش می‌کنیم، انتظار داریم دیگران دلیل موفقیت ما باشند. موفقیت درونی است، این انتخاب ماست که عادات افراد موفق را در زندگی خود به کار بگیریم و انتخاب ماست که مانند آن‌ها نباشیم. به جای این که دیگران را سرزنش کنیم و مدام از خود سوال کنیم که چرا فلانی این کار را با من کرد، می‌توانیم از خود بپرسیم، "چطور از تکرار این اتفاق جلوگیری کنم؟"

  • انتظار برای رسیدن زمان مناسب

عبارت "هنوز آمادگی‌اش را ندارم" تله‌ای است که افراد ناموفق در دام آن می‌افتند. این‌طور افراد به جای ایجاد نشانه‌ی موفقیت، همواره به دنبال آن می‌ گردند. این که همیشه بگوییم روزی آمادگی لازم را پیدا خواهیم کرد اما در حال حاضر آمادگی‌اش را نداریم، مانند سراب است؛ شما تصور می‌کنید که در حال نزدیک شدن به موفقیت هستید، اما در واقع از آن دور شده‌اید. اگر در انتظار فرارسیدن بهترین زمان هستید، موقعیت‌ها را از دست خواهید داد.

این احساس که هنوز آمادگی نداریم، حس راحتی و امنیت به ما می‌دهد و به ما می‌گوید که در این حباب بمانیم تا هیچ اتفاق بدی نیفتد. اگر از پیله راحتی خودمان بیرون بیاییم و موانع را از سر راهمان کنار بزنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما سرزمینی جدید با فرصت‌ها و ارزش‌های جدید کشف خواهیم کرد؛ اینجا همان جایی است که افراد غیرموفق به آن نمی‌رسند. زمانی که نگران اجرایی کردن خواسته‌هایتان هستید، از خود سوال کنید: "آیا دچار ترس شده‌ام؟"

  • حرف زدن در مورد اهداف به جای هدف‌گذاری

آیا تابحال شده که به شخص دیگری بگویید قصد انجام کاری را دارید و چند ماه بعد که دوباره او را دیدید، هنوز آن کار را انجام نداده باشید؟ آن شخص ممکن است از شما درباره برنامه‌تان بپرسد و شما حرفی برای گفتن نداشته باشید. این اتفاق دقیقا زمانی می‌افتد که به جای تعیین هدف، فقط راجع به آن صحبت کنیم. برای تعیین اهداف، باید از ابتدا تا انتهای راه را مشخص کنید. اگر می‌خواهید صد میلیون تومان امسال درآمد داشته باشید، برای رسیدن به این هدف باید ماهانه چقدر درآمدسازی کنید؟ برای رسیدن به این هدف چقدر باید مراجعه‌کننده یا مشتری داشته باشید؟

هدفگذاری، بخصوص هدف‌های هوشمندانه مانند یک معادله ریاضی است و برای تبدیل هدف به واقعیت باید تلاش و اقداماتی مستمر و روزانه داشته باشید.

  • تردید درباره خود

این که چگونه با تردید خود مقابله می‌کنید شما را به موفقیت می‌رساند یا از رسیدن به آن دور می‌کند. اگر هنوز فرد موفقی نشده‌اید، قطعا دارید به جای خودباوری، زمان خود را صرف تردید به خود می‌کنید. تردید موجب ایجاد ترس می‌شود و ترس هم ما را از حرکت بازمی‌دارد. برای جلوگیری از متوقف شدن، باید به بزرگترین حامی خودتان تبدیل شوید. شما باید فردی شوید که از همه بیشتر خودتان را باور دارد. هنگامی که به خودباوری برسید، ریسک‌پذیر می‌شوید، رو به جلو حرکت می‌کنید و طعم موفقیت‌های تازه را خواهید چشید. تمام افراد موفق خودشان را بیش از هر فرد دیگری در زندگی‌شان باور دارند.

  • مقایسه خود با دیگران

مشکل مقایسه خود با دیگران این است که فصل 1 کتاب زندگی خودتان را با فصل 20 کتاب زندگی فرد دیگر مقایسه می‌کنید. اگر برایتان این سوال مطرح می‌شود که چرا مانند بسیاری از افراد، موفق نیستید، به این دلیل است که شما هنوز در ابتدای راه هستید و آن فرد موفق، سال‌هاست برای رسیدن به آن موفقیت تلاش کرده است.

ما فقط اوج داستان زندگی افراد موفق را می‌بینیم و تنها به سخنرانی‌های معروف، مراسم اهدای جوایز و جلد مجلات نگاه می‌کنیم و زمان‌هایی که افراد موفق مشغول تلاش شبانه‌روزی بوده‌اند و قدم‌های کوچکی که برای رسیدن به موفقیت برمی‌داشتند، را نمی‌بینیم. به یاد داشته باشید که همه از یک جایی شروع کرده‌اند.

  • تسلیم شدن در برابر شکست‌ها

موفقیت یک شبه، یک افسانه است و تمامی موفقیت‌ها حاصل سال‌ها تلاش و سخت‌کوشی است که حالا به ثمر نشسته‌اند. اگر می‌خواهید به موفقیت دست پیدا کنید، باید ماه‌ها و حتی سال‌ها در جستجوی آن باشید و برایش تلاش کنید. برای رسیدن به موفقیت پافشاری کنید و بگویید "این را می‌خواهم و این کار را برای رسیدن به آن انجام خواهم داد." در اینصورت، قدم به قدم به هدف نهایی خود که رسیدن به موفقیت است، نزدیک خواهید شد. 

  • مراقب سلامتی خود نبودن

افراد موفق قدر سلامتی‌شان را می‌دانند، زیرا سلامتی موجب می‌شود بتوانند تمرکز کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند. اگر خوب غدا نخورید تا به بدنتان سوخت‌رسانی کنید، نمی‌توانید کارهایتان را انجام دهید و برای مدت طولانی تمرکز کنید.

به همان اندازه که به درآمدتان اهمیت می‌دهید، به رژیم غذایی‌تان هم توجه کنید. همانطور که برای پرداخت قبض‌هایتان نیاز به پول دارید، برای رسیدن به اهدافتان هم بدن شما نیاز به سوخت دارد.

بدن شما قرار است از حالا تا جایی که می‌خواهید، شما را همراهی کند، پس اطمینان حاصل کنید که با آن درست رفتار می‌کنید تا سفر راحتی در مسیر رسیدن به موفقیت داشته باشید.

  • اهمیت ندادن به یادگیری مستمر

حتی در سن 99 سالگی هم هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانید. ممکن است در سنین بالا نسبت به یک جوان بیست ساله از درک تجاری و اقتصادی بیشتری برخوردار باشید، اما خیلی چیزها هست که هنوز نیاموخته‌اید.

افراد موفق می‌دانند که موفقیتشان با تحصیلاتشان ارتباط مستقیمی دارد. این لزوما به معنای گرفتن مدارک دانشگاهی و دکترا نیست. بلکه افراد موفق بسیار اهل مطالعه هستند، کتاب می‌خوانند، در کنفرانس‌های مختلف شرکت می‌کنند و به دنبال راه‌هایی هستند تا خود را در حوزه فعالیت‌ شان ارتقا دهند. 

اگر در انتظار رسیدن به موفقیت هستید، پیروزی دقیقا در مقابل شما قرار گرفته است. موفقیت در جهت مخالف عادات غلط قرار دارد و صبورانه منتظر است تا شما خود را تغییر دهید و برای رسیدن به آنچه شایسته‌اید، گام بردارید. 

کدام یک از عادت‌هایتان را می‌توانید امروز تغییر دهید تا فردایتان را متحول کنید؟

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا