10 مزیت کار گروهی در شرکت‌ها

10 مزیت کار گروهی در شرکت‌ها

همه ما در فیلم‌ ها، کتاب‌ ها و قصه‌ ها از اهمیت کار گروهی داستان‌ های زیادی دیده و شنیده‌ ایم. برخی کارها را نمی‌ توان تنها به‌ سادگی انجام داد و نیاز به کار گروهی و همکاران قابل اعتماد در محیط کار برای انجام به‌ موقع و درست کارها حس می‌ شود. در این بخش به دلایل اهمیت کار گروهی در شرکت‌ ها می‌ پردازیم.

• کار گروهی موجب افزایش بهره‌ وری می‌ شود.

اول از همه، کار کردن در یک تیم باعث می شود که حجم کار به طور مساوی بین اعضای گروه تقسیم شود و وظایف با توجه به مهارت ها و نقاط قوت هر یک از اعضا تقسیم شود. هنگامی که برای انجام کاری تعداد افراد بیشتری حضور داشته باشند، کارها با سرعت بیشتر و بهتر پیش می‌ روند و در نتیجه موجب افزایش بهره‌ وری شرکت خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر یک کارمند مجبور شود ظرف 24 ساعت گزارش مهمی ارائه دهد اما دارای کار عقب مانده از 72 ساعت کاری قبل است، نتیجه نهایی به احتمال زیاد در حد انتظار نخواهد بود. بدتر از این، او حتی ممکن است اصلاً نتواند آن کار را تمام کند. با این حال، اگر او با شخص دیگری همکاری کند، احتمال این که گزارش را بموقع برساند بسیار زیاد خواهد بود.

• کار گروهی موجب ایجاد یک شبکه پشتیبان خواهد شد.

محیط کاری با روحیه کار گروهی برای موفقیت هر شرکتی لازم است، به‌ ویژه در مواقع دشوار و چالش‌ برانگیز. در چنین محیطی، اعضای تیم می‌ توانند به یکدیگر کمک کنند و به راهنمایی و حمایت یکدیگر تکیه کنند. کار گروهی به اعضای تیم کمک می‌ کند تا روی هدف خود تمرکز کنند و پروژه‌ ها را با کارایی بیشتری به اتمام برسانند. برعکس، فردی که بخاطر حجم بیش از حد کارها دچار استرس زیادی است و باید تمامی وظایف را به‌ تنهایی انجام دهد، در معرض تصمیم‌ گیری‌ های نادرست و پرهزینه قرار خواهد گرفت.

• کار گروهی موجب پیدایش نوآوری خواهد شد.

همیشه دو فکر بهتر از یک فکر عمل می‌ کنند و این مسئله در محیط‌ های کاری نیز صدق می‌ کند. اعضای تیم‌ ها در مقایسه با افرادی که به تنهایی کار کنند، می‌ توانند راه حل‌ های خلاقانه‌ تر، نوآورانه‌ تر و عملی‌ تر برای مشکلات ارائه دهند. در جلسات طوفان فکری، افرادی که در تیم کار می‌ کنند، می‌ توانند راحت‌ تر و با اعتماد بنفس بیشتری ایده‌های خلاقانه و منحصر بفرد بدهند. برعکس، فردی که به‌ تنهایی کار می‌ کند، معمولا امن‌ ترین گزینه ممکن را به مدیرش ارائه می‌ کند.

• کار گروهی روحیه را بهبود می‌ بخشد.

در صورتی که حجم کارها تقسیم شود و اعضای گروه با یکدیگر همکاری داشته باشند، هنگامی که کاری به پایان می‌ رسد، افراد احساس موفقیت بیشتری می‌ کنند تا این که کاری را به تنهایی انجام دهند. این احساس موفقیت با احساس تعلق، قدردانی و شناخت همراه می‌ شود و موجب تقویت روحیه و اعتماد بنفس کارمندان خواهد شد. در نتیجه، هنگامی که کارمندان در کار خود احساس شادی و خشنودی داشته باشند و استرس کمتری را تجربه کنند، شرکت‌ ها با رشد بسیاری روبرو خواهند شد.

• کار گروهی موجب جذب استعدادها خواهد شد.

پیش‌بینی می‌ شود تا 10 سال آینده، تمامی نیروهای کار را نسل جدید تشکیل دهند. با توجه به اهمیتی که نسل جدید برای همکاری قائل است و رقابت را چندان مهم نمی‌ داند، شرکت‌ ها بهتر است به خواسته کارکنان آینده خود احترام بگذارند و شرکتی با فرهنگ سازمانی مورد نظر آن‌ ها ایجاد کنند. با این کار، شرکت‌ ها می‌توانند استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنند.

• کار گروهی موجب برقراری روابط پایدار خواهد شد.

از دیگر مزیت‌ های مهم کار گروهی ایجاد و توسعه روابط پایدار میان همکاران است. از طریق انجام کارهای گروهی، اعضای تیم، آزادانه می‌ توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و همچنین یکدیگر را تشویق کنند و به هم انگیزه بدهند. در نهایت، تکیه بر استعدادها و نقاط قوت اعضای تیم، کلید موفقیت هر سازمانی محسوب می‌ شود.

به‌ طور کلی، عضویت در یک تیم این امکان را به اعضای آن می‌ دهد تا به یکدیگر اعتماد کرده و پیوند محکمی با یکدیگر برقرار کنند؛ در نتیجه این کار، محیطی ایجاد می‌ شود که کارمندان در آن احساس راحتی می‌ کنند و می‌ توانند روش‌ های جدید انجام کارها را در گروه بیاموزند. همچنین، در گروه، افراد به‌ راحتی می‌ توانند در مورد آن‌ چه نمی‌ دانند سوال کنند. بدون حس اعتماد، تیم شکست می‌ خورد و در نهایت از هم می‌ پاشد.

• کار گروهی موجب بهبود خدمات می‌ شود.

اهمیت کار گروهی تنها به محل کار محدود نمی‌ شود، بلکه روی خدماتی نیز که به مشتریان ارائه می‌ شود، تاثیرگذار است. به طور کلی، افراد از شرکت‌ هایی که کارکنان شادی ندارند فاصله می‌ گیرند و همکاری با سازمان‌ هایی را ترجیح می‌ دهند که کارکنان آن‌ ها دارای روحیه کار گروهی و اخلاق کاری باشند. بنابراین، تیم‌ هایی که کار گروهی انجام می‌ دهند در بهبود خدمات شرکت‌ ها و رضایت‌ مندی مشتریان موثر هستند.

• کار گروهی موجب انعطاف‌ پذیری می‌ شود.

کار گروهی از مزیت‌ های برنامه کاری منعطف است، کار گروهی در صورتی میسر خواهد شد که اعضای تیم طوری آموزش داده شوند تا بتوانند مهارت‌ ها و نقاط قوت یکدیگر را پوشش دهند. در واقع، از این طریق کارمندان می‌ توانند کارهای شخصی خود نظیر مراقبت از فرزند، وقت دکتر و مسائلی از این قبیل را برنامه‌ ریزی کنند و همزمان پروژه‌ های کاری را در زمان معین و بدون وقفه به اتمام برسانند. شایان ذکر است که برنامه کاری منعطف موجب افزایش بهره‌ وری می‌ شود و تعادل بیشتری بین کار و زندگی کارمندان برقرار خواهد شد.

• کار گروهی مهارت‌ های حل مسئله را در افراد تقویت می‌ کند.

هیچ دو کارمندی شبیه به هم نیستند و شخصیت‌ هایی که در دو قطب مخالف قرار بگیرند، در محیط کار با یکدیگر مشکل خواهند داشت. کارمندان ممکن است عادات و سبک‌ های کاری متفاوتی با یکدیگر داشته باشند و این مسئله آن‌ها را آزار دهد. در صورتی که افراد به صورت گروهی کار کنند، علاوه‌ بر این که هدف آن‌ ها یکی خواهد بود، یاد می‌ گیرند و تلاش می‌ کنند تا بخاطر انجام پروژه و موفقیت تیم خود، اختلافات را حل کنند.

• کار گروهی موجب پیشرفت شغلی و حرفه‌ ای شما خواهد شد.

کار کردن بعنوان عضوی از تیم موجب می‌ شود تا در حرفه خود پیشرفت کنید. از طریق همکاری کردن با دیگران در محیط کار، شما با مهارت‌ های افراد دیگر آشنا می‌ شوید، می‌ توانید از آن‌ ها یاد بگیرید و مهارت‌ های خودتان را ارتقا دهید. علاوه‌ بر این، ارتباط با افراد گروه موجب ایجاد یک شبکه کاری با همکاران حرفه‌ ای می‌ شود و در آینده می‌ تواند به موفقیت شغلی شما کمک کند.

کار گروهی

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا