چوب پلاستیک چیست و چگونه تولید میشود؟

چوب پلاستیک چیست و چگونه تولید میشود؟

چوب پلاستیک چیست و چگونه تولید میشود؟

 

صنعت چوپ پلاستیک یکی از پویاترین بخش های صنعت پلیمر میباشد و فرآیند تولید آن بسیار مشابه فرآیند تولید دیگر پلاستیک هاست.

البته متغییر های مختلفی وجود دارد که تولیدکنندگان چوب پلاستیک باید از آن آگاهی داشته باشند.به طور مثال ترکیب درصد های مختلف اثرات متفاوتی بر روی فرآیند تولید و محصول نهایی میگذارد، بنابراین استفاده از ترکیب درصد مناسب میتواند فرآیند تولید روان و محصول نهایی با کیفیت مناسب را به ما بدهد.

به طور کلی چوب پلاستیک از دو فاز چوب (معمولا ضایعات چوبی پودر شده مانند خاک اره) و ضایعات پلاستیک (مانند PVC و پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ) تشکیل شده است.بخش پلاستیکی میتواند از مواد نو یا مواد بازیافتی باشد.

فرمول چوب پلاستیک

نسبت چوب به پلاستیک در فرمول کامپوزیت میتواند اثر مستقیم بر روی شاخص جریان مذاب (MFI) داشته باشد.به طور کلی هر چه قدر میزان فاز چوبی در کامپوزیت بیشتر باشد ، شاخص جریان مذاب کمتری خواهیم داشت.

درصد چوب به کار رفته میتواند بر روی خواصی مانند : سختی و چقرمگی محصول نهایی تاثیر بگذارد.به طورکلی درصد چوب بیشتر معادل است با سختی بیشتر.

درصد چوب به کار رفته در کامپوزیت چوب پلاستیک تا 70 درصد نیز میتواند افزایش یابد اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که با اینکه درصد چوب بیشتر سختی را افزایش میدهد، احتمال شکننده بودن کامپوزیت نیز افزایش پیدا میکند.

نکته ی جالب توجه در کامپوزیت چوب پلاستیک این است که پروسه سرد شدن در آن نسبت به پلاستیکهای خالص بسیار سریع تر است .

فرآیند تولید چوب پلاستیک

فرآیند میکس کردن کامپوزیت چوب پلاستیک یک فرآیند دو مرحله ای است .ابتدا مواد اولیه پلاستیک با پودر چوب را در داخل یک میکسر توربو میریزند و همزمان به آن گرما میدهند. در مرحله ی بعد مواد میکس شده را در داخل اکسترودر دو مارپیچ میریزند تا ذرات چوب کاملا در میان مذاب پلاستیک مخلوط شوند.هرچه قدر اندازه ذرات چوب کوچکتر باشد(معمولا مش بین 20-60 مناسب است) اختلاط بهتر صورت میگیرد در نتیجه محصول نهایی با کیفیت تر خواهد بود.

علاوه بر چوب عوامل روان کننده ، جفت کننده ، پایدار کننده حرارتی ، رنگ و ... نیز اضافه میکنند تا خواص مطلوب برای کاربردهای خاص به دست آید.علاوه بر موارد ذکر شده روغن نیز جهت براقی سطح اضافه میشود.

چوب پلاستیک را به دو روش اکستروژن و قالبگیری تزریقی با استفاده از دستگاه تزریق پلاستیک میتوان تولید کرد.در روش اکستروژن مذاب کامپوزیت پس از عبور از دای ، شکل دای را به خود گرفته و پس خنک شدن در ابعاد مورد نظر برش داده میشود. در روش قالبگیری تزریقی نیز مذاب پس از تزریق به داخل قالب شکل قالب را به خود گرفته و پس از خنک شدن توسط گیره ها از قالب خارج میشود.همان طور که گفته شد کامپوزیت را به هر دو روش میتوان تولید کرد ولی روش اکستروژن روشی فراگیر تر و کاربردی تر نسبت به تزریق است. البته برای تولید ورق های چوب پلاست با دستگاه تزریق ، ابتدت باید پلاستیک و چوب را به وسیله ی دستگاه گرانولساز به گرانول تبدیل کرد.

معایب و مزیت های چوب پلاستیک

شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت چوب پلاستیک سازگار بودن با محیط زیست است .زیرا هر دو فاز چوبی و پلاستیکی را میتوان از چوب های زاید و پلاستیک های بازیافتی با استفاده از دستگاه بازیافت پلاستیک بدست آورد، و همین امر سبب میشود تا درختان کمتری قطع شده و پلاستیک های کمتری در طبیعت دور ریخته شوند.

گرچه هزینه ی تولید چوب پلاستیک نسبت به چوب معمولی چیزی در حدود 15 % بیشتر است اما هزینه ی نگهداری آن بسیار کمتر از چوب معمولی میباشد و عمر طولانی تری نیز دارد.مقاومت در برابر حشرات موذی از جمله مزیت های دیگری است که میتوان به آن اشاره کرد.

گرچه چوب پلاستیک نسبت به رطوبت مقاوم نمیباشد اما فرآیند تخریب آن نسبت به چوب بسیار کندتر میباشد.

چگالی بالا ، وزن سنگین ، انبساط در اثر حرارت و رنگ آمیزی دشوار از جمله معایب این کامپوزیت میباشد.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا