نکات حیاتی قبل از ورود به صنعت بازیافت پلاستیک

نکات حیاتی قبل از ورود به صنعت بازیافت پلاستیک

نکات طلایی بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک صنعتی است که به صنعت طلای کثیف شهرت دارد . شما میتوانید در بازیافت ضایعات پلاستیک کیمیا گری کنید یعنی ضایعات پلاستیک بی مصرف را با قیمت ارزان خریداری کنید و پس از انجام مراحل مختلف یک کالای قابل مصرف با ارزش افزوده بالا ارایه کنید.

اما همه ی اینها شعری بیش نیست...

بازیافت پلاستیک در ایران هیچ شباهتی به کشور های اروپایی و شاید هیچ کشور دیگری در این کره ی خاکی ندارد. عدم استفاده از ماشین آلات با تکنولوژی روز (به خصوص در بحث جداسازی پسماند) ، تفکیک نکردن در مبدا ، وابستگی زیاد به نیروی انسانی ، نیاز به نقدینگی بالا، و الا ماشالا... همه دست به دست هم داده که این صنعت رو ، بر خلاف چیزی که بعضی ها تصور میکنند ، به یک دریای خروشان و طوفانی و صد البته خطرناک تبدیل کند.

 اگر می خواهید ناخدای خوبی برای کشتی خود باشید باید دریا را بشناسید...

 

این صنعت پیچیدگی های خاص خود را دارد که در صورت عدم داشتن تجربه میتواند منجر به شکست شما و از بین رفتن سرمایه شما گردد.

بنده شاهین معینی در این مقاله من سعی دارم بخشی از تجربه خودم را از چندین سال کار کردن و سرمایه گذاری  در این صنعت رو به شما ارایه کنم و نکاتی را که به سود آوری بیشتر منجر میشود را بیان کنم.

دوستان عزیز توجه داشته باشید بازیافت پلاستیک کار آسونی نیست ، فوق العاده نیاز به تجربه داره و در صورت نداشتن تجربه میتونه به کابوس شما تبدیل بشه!!!

اما اگر بتونید محصولی با کیفیت تولید کنید ، به جرات میتونم بگم کاری هست که سود فوق العاده ای داره. اگر چه سود بازیافت پلاستیک میتونه خیلی متغیر باشه ولی بعضا تا 150  درصد (در موارد خاص) هم میتونه برسه!!! البته این میزان سود برای ضایعات و پلاستیک هایی است که هر کسی نمیتونه بازیافتشون کنه و نیاز به تجربه بالا و ماشین آلات مخصوص داره.

البته سود کردن از بازیافت پلاستیک صرفا مختص تولید کننده نیست و بحث تفکیک و جدا سازی و  خرید و فروش هم بازار داغی دارد.

در ضمن اگر وارد این کار شدید آماده ی استشمام انواع بو های مختلف باشید!!

 

قدم اول

 

از تجربه ی دیگران استفاده کنید ، از افراد مختلف مشاوره بگیرید ،گوش شنوا برای شنیدن  نظرات موافق و مخالف داشته باشید ، هزینه کنید برای کسب تجربیات دیگران و این را بدانید که شما دارید زمان وعمر خود رو میخرید.

تجربه ی دیگران ، تنها فانوس در این دنیای نا شناخته است.

شما سرمایه گذار هستید ، باید برای سرمایه خود برنامه ریزی کنید.

 

در صنعت بازیافت پلاستیک روی چهار موضوع سرمایه گذاری بیشتری داشته باشید:

دانش و اطلاعات 

شامل دانش فنی ماشین آلات، اطلاعات فروشندگان و خریداران، منابع بار ، دانش تولید

ماشین آلات با کیفیت

اگر به دنبال دستگاه ارزان هستید ، و فکر میکنید با این کار دارید صرفه جویی میکنید پیشنهاد میکنم  وارد بخش تولید نشید ، شما ذاتا سرمایه گذار نیستید!! دستگاه خوب ، گرونه...  هر چه قدر پول بدید همون قدر هم آش میخورید.

نیروی انسانی متخصص

استفاده از نیروی متخصص و کار آزموده به خصوص در بخش گرانول و تفکیک ، میتواند ظرفیت تولید شما رو به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مواد اولیه

تو بازار ضایعات ، هر کی دست به نقد تر باشد ، برنده است. تا جایی که سرمایه تون اجازه میدهد ضایعات بخرید و آماده تو انبار داشته باشید.

 

جهت دریافت مشاوره و طرح سوال  به شماره 09126481952 ازطریق فقط و فقط از طریق اس ام اس یا واتساپ پیغام دهید، در اسرع وقت به شما پاسخ خواهد داده شد.

 

 

 

 

حتما ببینید:

حتما مطالعه کنید:

چه کسانی در کار بازیافت شکست میخورند؟

 

منبع خرید ضایعات

مهمترین نکته ای که قبل از ورود به کسب وکار بازیافت پلاستیک وجود دارد اینست که ما باید مشخص کنیم که از کجا میخواهیم ضایعات را خریداری کنیم و ضایعات خریداری شده از چه نوع پلاستیکی است.نزدیک بودن کارگاه یا کارخانه بازیافت به منبع خرید بسیار حائز اهمیت است چرا که شما ضایعات را بر مبنای وزن خریداری میکنید و از طرفی ضایعات پلاستیک (پرس و عدل بندی نشده) بسیار پر حجم بوده و شما باید هزینه ی زیادی برای جابجایی آن دهید.به طور مثال یک خاور میتواند نزدیک به 5 تن بار را حمل کند اما اگر همین خاور با ضایعات فیلم پلی اتیلن پرس نشده پر شود شاید فقط بتواند 1 تن فیلم را در خود جای دهد.بنابراین هزینه ی  جابجایی به ازای هر کیلوگرم ضایعات ،مبلغ قابل توجهی میشود که از سود شما می کاهد.

دوستان عزیز ، توجه کنید که پیدا کردن منابع خرید ضایعات بر خلاف چیزی که دوستان دستگاه ساز می گویند ، به هیچ وجه راحت نیست ، و یکی از دلایلی که این کار سود بالایی دارد همین قضیه است . بنابراین پیشنهاد میکنم قبل از اینکه دستگاه های مورد نیاز را تهیه کنید ، منابع تامین ضایعات خود را جستجو کنید .

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کرد اینست که شما قصد بازیافت چه نوع پلاستیکی را دارید ، بیشتر از 15 نوع پلاستیک وجود دارد و که هرکدام در فرآیند بازیافت رفتار متفاوتی از خود نشان میدهند . هنر کیمیاگری در بازیافت در همین است که بتوان ضایعاتی که از یک نوع پلاستیک نیستن را به قیمت پایین خریداری کنیم و پلاستیک ها را به وسیله دستگاههای اتوماتیک بازیافت از هم تفکیک کنیم و در نهایت محصولی با خلوص بالا به مشتری ارائه دهیم . هر چه قدر محصول نهایی(گرانول، پرک،...)  خواص نزدیکتری به محصولات پتروشیمی داشته باشد ، بر ارزش آن افزوده میشود.

اما با این حال اگر بتوانید ضایعات پلاستیک  را از یک جنس (مثلا :پلی اتیلن، پلی پروپیلن،...) و از یک یا چند منبع مشخص در تناژ بالا خریداری کنید ، سود قابل توجهی نصیبتان میشود. 

دوستان توجه داشته باشید که هر پلاستیک گرید های(grade) متفاوتی دارد و هر گرید کاربرد مختلفی دارد به طور مثال لوله ی پلی اتیلن همانطور که از اسمش پیداست از جنس پلی اتیلن است ولی پلی اتیلن سنگین (HDPE) ! از طرفی کیسه و نایلون هایی هم که مصرف میکنیم از پلی اتیلن سبک (LDPE) ساخته میشوند.

داشتن نقدینگی لازم 

یک مثال بین فعالان صنعت بازیافت هست که می گوید " اگر 4 هزار تومان سرمایه داشته باشی ، باید هزار تومان اش رو دستگاه بخری 3 هزار تومان رو یرای خرید ضایعات کنار بذاری" . دوستان توجه داشته باشید بیشتر ضایعاتی که در کشور ما بازیافت میشود ، ضایعات صنعتی هست و ضایعاتی که در صنعت تولید میشود به طور مستقیم با ظرفیت تولید کارخانجات در ارتباط است.متاسفانه با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور ظرفیت تولید کارخانه ها رو به کاهش است و در نتیجه ضایعات صنعتی کمتری پیدا میشود. یک قانونی در اقتصاد هست که میگوید " که اگرعرضه کالایی کم باشد و تقاضا برای آن زیاد، قیمت آن کالا رشد خواهد کرد، و فروشنده دست بالا را دارد". بنابراین اکثر کارخانجات و بنگاه های جمع آوری ضایعات ، جنس شان را نقد میفروشند. شما باید ضایعات پلاستیک خود را برای حداقل 3 ماه تهیه کرده باشید.به طور مثال اگر ظرفیت تولید ماهیانه شما 30 تن است شما باید برای 3 ماه (یعنی 90 تن) ضایعات در انبار خود آماده داشته باشید.

 

از ارزش محصول خود آگاهی داشته باشید

در یک فرآیند بازیافت کامل ، محصول نهایی شما گرانول پلاستیک خواهد بود. گرانول به دانه های ریز پلاستیک میگویند که برای مصارف مختلف در صنعت به عنوان ماده اولیه مورد مصرف قرار میگیرد.عوامل مختلفی بر قیمت گرانول تولیدی تاثیر دارد . شما باید از ارزش محصول خود آگاه باشید تا بتوانید آن را به بالاترین قیمت و به مناسب ترین مصرف کننده بفروشید تا در دام دلال ها نیفتید.

پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه نمایید: کدام عوامل بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر دارند؟

 

گرانول پلاستیک

 

 تا چه مرحله ای میخواهیم ضایعات را بازیافت کنیم؟

بازیافت پلاستیک به طور کلی مراحل زیر را  دارد که البته بستگی به نوع ضایعات میتواند شامل برخی از این موارد نباشد.

 

تفکیک

اولین مرحله ی بازیافت پلاستیک تفکیک ضایعات است.این مرحله معمولا برای ضایعات شهری و توسط پیمانکاران شهرداری انجام میشود.در این مرحله ضایعات یک جنس از هم تفکیک میشوند و پس از آن پرس و آماده ی بارگیری میشوند. به طور مثال بطری های آب معدنی و نوشابه از جنس PET (پلی اتیلن ترفتالات) هستند اما درب و لیبل آنها از جنس PP (پلی پروپیلن) هست. این جداسازی میتواند توسط نیروی انسانی یا ماشین آلات پیشرفته صورت بگیرد(در ایران بیشتر به صورت دستی تفکیک میشود).

بازیافت پلاستیک

 

آسیاب کردن:

ورودی این مرحله ضایعات اصطلاحا زنده بار است .و خروجی آن پرک پلاستیک.در این مرحله شما ضایعات پلاستیک را توسط یک دستگاه آسیاب  خرد میکنید. به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع ضایعاتی آسیاب خاص خودش را دارد . به طور مثال : برای انواع فیلم و گونی های کوچک از آسیاب پلاستیک شمشیری استفاده میشود . برای ضایعات چگال تر مانند بطری شیر و درب بطری از آسیاب پلاستیک چکشی استفاده میشود.  اگر شما قصد دارید صرفا در این مرحله فعالیت داشته باشید باشد به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • این مرحله ارزش افزوده چندانی ندارد و برای رسیدن به سوددهی باید خروجی دستگاه آسیاب شما بالا باشد.
  • منبع خرید حتی الامکان نزدیک باشد.ضایعاتی که نیاز به آسیاب دارند پر حجم هستند و همانطور که گفته شد هزینه ی حمل ونقل برای شما بالا می افتاد.
  • بهترین هدف شما میتواند سبد های میوه باشد.چون تولید کننده های سبد از پرک های آسیاب شده مجدادا برای تولید سبد استفاده میکنند
  • تا جایی که میتوانید پلاستیک ها را بر اساس رنگ تفکیک کنید. رنگ های تیره نسبت به رنگ های روشن معمولا کم ارزش تر هستند
  • آسیاب کردن پروسه ی پر استهلاکی است ولی خیلی زود دستگاه شما رو مستهلک میکند. سعی کنید آسیاب دست دوم خریداری نکنید وگرنه همون پولی که بابت نخریدن دستگاه نو هزینه نکردید را ممکن است چند برابرش رو صرف تعمیرات آسیاب دست دوم خود کنید.

آُسیاب پلاستیک

شستشو و خشک کردن پرک:

در این مرحله شما پرک آسیاب شده توسط دستگاه یا نیروی انسانی شستشو کرده و سپس خشک میکنید.توصیه میشود برای این مرحله از دستگاه شستشو استفاده کنید و حداقل استفاده را از نیروی انسانی داشته باشید.خروجی در این مرحله ((پرک شستشو شده)) است . خریداران پرک شستشو شده معمولا گرانول پلاستیک سازها و تولید کنندگان قطعات پلاستیکی (که از دستگاه تزریق پلاستیک استفاده میکنند)هستند. در این مرحله باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پلاستیک ها بر اساس چگالی اشان به دو دسته رو آبی و زیر آبی تقسیم بندی میشوند.آن دسته که روی سطح آب شناور میمانند روآبی و آن دسته که به زیر میروند زیر آبی میگویند.پلی اتیلن ، پلی پروپیلن، پی وی سی از جمله پلاستیک های رو آبی هستند و pet ، پلی آمید و هایمپک در دسته پلاستیک های زیر آبی قرار میگیرند. از همین خاصیت پلاستیک ها میتوان برای جداسازی آن ها استفاده کرد.
  • قلب تپنده ی خط شستشو ی شما قسمت خشک کن شماست.عملکرد این بخش،تاثیر مسنقیم بر میزان تولید شما دارد .توجه داشته باشید پرک شستشو شده باید کاملا خشک شود.خشک کردن در تناژ بالا یکی از چالش های اصلی برای فعالان صنعت بازیافت است.
  • حتما از ساتریفیوژ برای آبگیری استفاده کنید . سانتریفیوژ علاوه بر اینکه فرآیند خشک کردن را تسریع میکند تاثیر بسزایی روی شفافیت و تمیزی محصول نهایی دارد.

خط شستشو پلاستیک

کندر پلاستیک

این مرحله اختصاصا برای پرک های انواع فیلم و گونی است . این مرحله برای چگال تر کردن پرک ، جهت خوراک دهی به اکسترودر است . دقت کنید پرک های شستشو شده باید کاملا خشک باشند.دستگاه این فرآیند دستگاه " کندر " است.کندر در واقع همان (compactor) به معنای فشرده کننده است.

 

کندر

گرانول کردن

هدف اصلی این مرحله تبدیل پرک یا کندر پلاستیک به قطعات ریز یکدست عدسی(گرانول) شکل است.

دستگاه مورد استفاده در این مرحله اکسترودر نام دارد

در اکسترودر مواد ذوب شده و مانند رشته های ماکارونی از قالب (دای) بیرون می آیند .رشته های خارج شده پس خنک شدن در وان آب توسط کاتر خرد میشوند و به گرانول تبدیل میشوند.

  • توجه داشته باشید که اکسترودر خط بازیافت پلاستیک شما حتما گازگیر داشته باشد . با این که پلاستیک قبل از ورود به دستگاه اکسترودر کاملا خشک شده اما همیشه مقداری رطوبت را در خود نگه میدارد.وقتی که پلاستیک در داخل دستگاه ذوب میشود رطوبت محبوس شده به صورت گاز خارج شده ، گارگیر این گاز محبوس شده را از داخل سیلندر خارج میکند .
  • قسمت اصلی اکسترودر مارپیچ آن میباشد.وظیفه ی مارپیچ (ماردون) انتقال مذاب پلاستیک در داخل سیلندر به سمت جلو است .اگرچه در ظاهر ساده به نظر میرسد اما باید بدانید که هر پلاستیک در حالت مذاب رفتار خاصی از خودش نشان میدهد بنابراین طراحی ماردون بر اساس نوع پلاستیک مصرفی صورت میگیرد. قیل از خرید دستگاه گرانولساز حتما به سازنده نوع پلاستیکی را که میخواهید گرانول کنید را بگویید.
  • علاوه بر طراحی ماردون ، جنس آلیاژ بکار رفته در ساختش هم بسیار هایز اهمیت است.اگر جنس آلیاژ نا مرغوب باشد در طولانی مدت مادرون دچار خردگی شده ودر داخل سیلندر لق میزند.

حالا باید ببینید با توجه به سرمایه تان تا کدام مرحله میتوانید پیش بروید .

 

دستگاه گرانول ساز

آب

اگر شما قصد دارید که فرآیند شستشو را بر روی  ضایعات انجام دهید قطعا نیاز به مقدار زیادی آب دارید .بنابراین از  پر آب بودن منطقه ای که میخواهید کار بازیافت را انجام دهید اطمینان حاصل کنید

بازار فروش

اگر محصول نهایی شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد پیدا کردن مشتری برای آن کار سختی نیست ، اما نکته اصلی این است که از ارزش واقعی محصول خود آگاه باشیم. به طور مثال : فرض کنید محصول نهایی شما گرانول pp (پلی پروپیلن) استpp  را در طیف وسیعی از صنعت پلاستیک میتوان استفاده کرد ( نساجی-تزریق پلاستیک- تولید ورق – آلیاژ سازی و...) .ممکن است  یک تولید کننده (مثلا تزریق پلاستیک) محصول شما را ۳۰۰۰ تومان خریداری کند اما تولید کننده دیگر حاضر باشد پول بیشتری برای محصول شما بپردازد. برای اینکه از ارزش واقعی محصول خود آگاه باشیم بهترین راه اینست که دیتا شیت ( Data sheet ) محصول را داشته باشیم. منظور از دیتا شیت ، همان اطلاعات فنی پلاستیک است. از جمله اطلاعات مهم میتوان به : میزان Ash   (خاکستر) , MFI   (شاخص جریان مذاب) , ضربه پذیری ( impact)  ,... اشاره کرد(در مقالات بعدی در مورد این موارد توضیح کامل را ارائه خواهم کرد.)

علاوه بر موارد ذکر شده ، رنگ گرانول هم تاثیر بر روی قیمت آن دارد، هر چه گرانول شفاف تر و رنگ پذیر تر باشد ارزش آن بیشتر است در حالی که رنگ های تیره از ارزش کمتری برخوردارند.

همچنین توصیه میشود که محصول خود را مستقیما به تولید کننده بفروشید و از فروش به دلالان خودداری کنید به دو دلیل : اول آنکه محصولتان را به قیمت بالاتری میتوانید بفروشید ، و دلیل دوم اینکه طیف مصرفی محصول خود را بهتر خواهید شناخت .

 

 

خرید دستگاه

کار بازیافت پلاستیک بسیار به دستگاه فشار می آورد بنابراین سازندگان باید از بهترین متریال برای ساخت دستگاه استفاده کنند و طراحی دستگاه متناسب با پلاستیک مورد نظر صورت گرفته باشد تا دستگاه حداکثر طول عمر و ظرفیت خروجی را داشته باشد.

دوستان توجه داشته باشید برگ برنده پیشتازان این صنعت دستگاه خوب است. دستگاه خوب به قدری با اهمیت است که هیچ شرکتی به افراد غریبه اجازه ورود به سالن تولید را نمیدهد و کارگران حق ندارند موبایل دوربین دار به محل کار بیاورند.

مهمترین نکته ای در هنگام خرید دستگاه باید به آن دقت داشته باشید میزان خروجی آن است. سازنده ی دستگاه باید ظرفیت توافق شده را به تحویل دهد. دقت کنید ظرفیت دستگاه شما باید با مواد ی که میخواهید استفاده کنید سنجیده شود.مثلا:

شما میخواهید گرانول pp از ضایعات گونی تولید کنید و سازنده قول ظرفیت 200 کیلو بر ساعت برای دستگاهش به شما میدهد . هنگام تست دستگاه برای تعیین ظرفیت ، ممکن است سازنده از پرک درب بطری )که از همان جنس pp است) استفاده کند و ظرفیت 200 کیلو و حتی بیشتر را به شما تحویل دهد ، ولی هنگامی که شما pp  گونی به عنوان خوراک به دستگاه بدهید ظرفیت دستگاه کمتر از 100 کیلو باشد!!

خدمات پس از فروش : بازیافت پلاستیک فرآیند پر اصطحلاکی برای دستگاه شماست ، و از آنجایی که اکثر دستگاه سازهای ایرانی برای سود آوری بیشتر از قطعات بیکیفیت استفاده میکنند خرابی دستگاه در همان یکی دو ماه اول روی میدهد. بنابراین حتما در قرار داد خرید ،تقاضای خدمات پس از فروش حداقل به مدت یک سال را داشته باشید.

 

 

آموزش و مشاوره در زمینه ی تولید گرانول و بازیافت پلاستیک

بنده شاهین معینی مدیر مسئول و بنیان گذار سایت (( پلیمرمال )) هستم.من به مدت 8 سال است که در زمینه ی بازیافت پلاستیک فعالیت می کنم . من با پوست و استخوان کار بازیافت پلاستیک را تجربه کردم ، چه در زمینه ی تولید ، چه در زمینه ی فروش گرانول و خرید ضایعات بارها در این کار شکست خوردم و تجریه های ارزشمندی را کسب کردم.

من برخلاف کسانی که در زمینه ی آموزش تولید گرانول و بازیافت پلاستیک فعالیت میکنند ، سازنده دستگاه نیستم و قصد ندارم شما را ترغیب کنم که وارد کار بازیافت شوید و در باغ سبز را به شما نشان دهم.

اگر تمایل داشتید میتوانید جهت دریافت مشاوره میتوانید با شماره 09126481952 تماس بگیرید.

بیشتر در این زمینه بخوانید:

نگاهی به گرانول و شیوه های تولید آن

بیشتر ببینید:

محصولات مرتبط با بازیافت پلاستیک

محصولات شرکت های تولید کننده دستگاه گرانولساز(اکسترودر)

 
 
امتیاز مقاله: 3

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا