رشد قیمت‌های داخلی پلیمرها بر خلاف بازارهای جهانی

رشد قیمت‌های داخلی پلیمرها بر خلاف بازارهای جهانی

به گزارش پلیمرمال به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت حجم عرضه پلیمرها رشد جدی نداشت و از میزان مورد انتظار کمتر نیز بود. انتظار می‌رود بورس کالا، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های عرضه‌کننده به این موضوعات دقیق‌تر بپردازند و با شفافیت بیشتری پیگیری کنند.

در هفته‌ای که گذشت، قیمت پلیمرها در بالاترین سطح خود در تاریخ فعالیت بورس قرار گرفت. در همین زمان، قیمت دلار نیمایی نیز با وجود عدم رشد معاملات پلیمرها، افزایش یافت و این موضوعات در روزهای آینده اثر قابل توجهی بر بازارها خواهد گذاشت.

در این میان، کمبود عرضه نیز در بورس کالا همچنان محسوس است و تا زمانی که در تابلوی معاملات بورس عرضه کافی درج نشود، نمی‌توان موضوع حمایت از تولید ملی یا تولید مستمر را مطرح کرد. کم‌توجهی به حجم عرضه‌ها ضربه محکمی به تمامی بخش‌های این صنعت وارد خواهد کرد.

در شرایطی شاهد رشد قیمت‌های پلیمرها در بازار داخلی هستیم که قیمت‌ها در بازارهای جهانی روند کاهشی پیدا کرده‌اند. وجود تناقض در نوسان قیمت دلار نیمایی و آزاد و نیز دوگانگی در مسیر نوسان نرخ  بازارهای داخلی و بین‌المللی، سبب می‌شود فشار وارده بر واحد‌های تولیدی در بازارهای داخلی و صادراتی افزایش یابد.

در این شرایط، ساختار نرخ‌ گذاری دلار نیمایی نیز می‌بایست اصلاح شود، زیرا مشکلات موجود در این زمینه، در بازار پتروشیمی‌ها نیز تاثیر خود را گذاشته است.

قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد

شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد در هفته گذشته به 11 هزار و 580 تومان رسید، که این رقم نسبت به هفته قبل رشد 6.9 درصدی را تجربه کرده است. از اوایل بهمن سال 97 تاکنون این میزان رشد بالاترین افزایش این شاخص قیمت بوده است؛ این قیمت برای شاخص، بالاترین حد خود در تاریخ بورس کالا محسوب می‌شود. این موضوعات سبب شده تا منتظر تغییرات جدی و اساسی در بازار باشیم. میانگین قیمتی دلار نیمایی در بورس کالا 10 هزار و 778 تومان بوده که در مقایسه با هفته قبل با رشد 5.95 درصدی مواجه شده است.

افزایش نرخ دلار نیمایی همچنان ادامه دارد و هنوز متوقف نشده است و انتظار می‌رود در اثر این افزایش قیمت، قیمت‌های نرخ‌های پایه در بورس کالا نیز رشد کنند؛ این در حالی است که قیمت‌های جهانی در این صنعت رو به کاهش قرار گرفته‌اند.

 

تاثیر رونق تولید بر قیمت‌ها

حمایت از تولید از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در نرخ‌گذاری و تعیین جهت دستوری بازارها به شمار می‌رود. مسئولین می‌بایست تلاش کنند تا میزان تولید در کشور کاهش نداشته باشد و ظرفیت‌های نصب شده خالی نیز مجددا فعالیت خود را از سر بگیرند.

یکی از هدف‌های اصلی در مدیریت بازارها، به‌ویژه بازار پتروشیمی، تولید و تجارت روان است. آنچه موجب رونق تولید در این صنعت می‌شود توزیع ارزان مواد اولیه نیست، بلکه در کنار تامین کافی مواد اولیه، بازار مصرفی جذاب نیز باید وجود داشته باشد.

هدف از رونق تولید و تجارت، عدم کاهش حجم تولید، پایداری اشتغال، مبارزه با بزه‌کاری، کاهش ظرفیت خالی تولید و مبارزه با رکود است. در شرایطی که تمرکز اصلی بر روی افزایش حجم تولید باشد، بحث قیمتی نادیده گرفته می‌شود یا در اولویت قرار نخواهد داشت.


آیا بازی با عرضه‌ها صحت دارد؟

در هفته گذشته بر خلاف انتظار شاهد کاهش میزان حجم عرضه‌ها بودیم. این در حالی است که با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، بازار از رکود خارج خواهد شد و انتظار می‌رود تقاضا با رشد مواجه شود. همانطور که اشاره کردیم، قیمت‌ها در بازارهای داخلی رو به افزایش است و این مسئله، نشان‌دهنده برتری میزان تقاضا بر حجم عرضه است. علاوه‌‌بر این‌ها، پس از تعطیلات عید فطر نیز فعالیت‌های تجاری در کشورهای همسایه از سر گرفته خواهد شد و صادرات به این کشورها نیز افزایش می‌یابد.

تمامی موارد بالا به معنای افزایش تقاضا برای مواد اولیه در صنایع تکمیلی است. این در حالی است که موجودی انبار کارخانه‌های تولیدی و نیز بازار داخلی رو به کاهش است، زیرا به دلیل پایین بودن حجم معاملات در بورس کالا و ضعف تقاضا در بازار داخلی، بسیاری از واحدهای تولیدی از موجودی انبارهای خود در این مدت استفاده کرده‌اند.

از طرف دیگر، قیمت‌ها در بورس کالا مدام در حال افزایش است و در صورت بی‌توجهی به حجم عرضه‌ها، شاهد رشد ناگهانی و بی‌سابقه قیمت‌ها خواهیم بود.

با توجه به مواردی که مطرح شد، پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده، تقاضا برای محصولات نهایی در بازار داخلی و صادرات افزایش پیدا کند و اگر رشد تقاضا با حجم عرضه‌ها تناسب نداشته باشد، شاهد افزایش شدید قیمت‌ها خواهیم بود. عدم درج عرضه در بورس کالا به طور مستقیم بر حجم تولید در صنایع تکمیلی اثرگذار خواهد بود و موجب شکست احتمالی بازار و رشد قیمت‌ها در بازار داخلی خواهد شد. این در شرایطی است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی رو به کاهش است و همچنین، شاهد افت قیمت دلار آزاد در این روزها بوده‌ایم.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا