کدام عوامل بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر گذارند؟

کدام عوامل  بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر گذارند؟

کدام عوامل بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر گذارند؟

بازیافت پلاستیک به معنای جداسازی ضایعات پلاستیک ها از هم و ایجاد مواد اولیه پلاستیک ای است که قابلیت جایگزینی با مواد پتروشیمی را داشته باشند.به جز صنایع غذایی تقریبا در تمام صنایعی که از مواد پتروشیمی استفاده میکنند برای کاهش هزینه از انواع بازیافتی پلاستیک استفاده میکنند.هر چه قدر محصول تولیدی خواصی شبیه تر به مواد پتروشیمی داشته باشد ، ارزش این بیشتر است.
در این مقاله به بررسی عواملی که بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر گذار هستند میپردازیم.

در ضمن در لینک های زیر میتوانید محصولات تولید کنندگان گرانول پلاستیک را مشاهده کنید

تولید کننده گرانول پلاستیک

فروشنده ضایعات پلاستیک

انوع پلاستیک:

۱۵ نوع پلاستیک پر مصرف وجود دارد که در زندگی روزمره و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.بسیاری از این پلاستیک ها در پتروشیمی های داخل تولید میشوند .اما برخی پلاستیک ها مانند پلی آمید واردات ی هستند.
به طور کلی پلاستیک های مهندسی مانند پلی امید، ای بی اس، پلی کربنات و... از قیمت بالاتری نسبت به پلاستیک های عمومی مانند پلی اتیلن ، پلی پروپیلن و... برخوردارند.این اختلاف قیمت در ضایعات پلاستیک ها نیز مشهود است و ضایعات پلاستیک های مهندسی از قیمت بالاتری برخوردار بوده.
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینست که اگرچه پلاستیک هایی مانند پلی امید از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما میزان تولید و موارد مصرف انها به مراتب کمتر از پلاستیک های عمومی تر است.مثلا میزان تولید پلی پروپیلن در سال ۲۰۱۸ در جهان ۶۸ میلیون تن بوده این در حالیست که میزان تولید پلی امید در همان سال چیزی در حدود ۸ میلیون تن بوده است.

رنگ:

از دیگر عواملی که بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر میگذارد رنگ آن است .انواع های بی رنگ با ارزش ترین ها در نوع خودشان هستند.دلیل آن هم اینست که که انواع بی رنگ قابلیت رنگ پذیری دارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای مواد پتروشیمی باشند.برای اینکه گرانول از شفافیت بیشتری برخوردار باشد استفاده از خطوط مکانیزه بازیافت علی الخصوص سانتریفیوژ توصیه میشود.در رده بعدی های رنگی با رنگ های روشن قرار میگیرند.رنگ هایی مانند : زرد ، قرمز ، ابی .
و در نهایت انواع های تیره رنگ هستند که از قیمت پایین تری برخوردارند .که معمولا در نهایت به رنگ مشکی تبدیل میشوند.البته اگر شما مقداری مستربچ سفید (بین ۱ الی ۲ درصد ) در هنگام فرایند اکسترودر به مواد تیره اضافه کنید به رنگ طوسی مطلوبی برسید. این نکته از این جهت حائز اهمیت است که اگر شما بتوانید محصولی با رنگ یکدست به طور مداوم تولید کنید تقاضا برای محصول شما بالاتر میرود و هم میتوانید محصول خود را به قیمت بالاتری بفروشید .چون دیگر مصرف کننده نیازی به اضافه کردن مستربچ طوسی( که قیمت بالاتری نسبت به مستربچ سفید دارد ) ندارد.

خلوص :


خلوص گرانول از جمله عواملی است که تاثیر بسزایی در قیمت آن دارد.هرچه قدر خلوص بیشتر باشد ارزش آن بیشتر است. برای تشخیص میزان ناخالصی باید بر روی آن حداقل دو آزمایش صورت گیرد:
۱. تست Ash یا خاکستر: این آزمایش برای تشخیص میزان ناخالصی های غیر پلیمر ی(مانند پودر کربنات ، تالک ، و آلودگی های باقی مانده بعد از شستشو) انجام میشود.ناخالص غیر پلیمری موجب شکنندگی در قطعات پلاستیکی می‌شود.

۲. تست DST: این آزمایش برای تشخیص میزان ناخالصی پلیمری انجام میشود .
توصیه میشود هنگام فروش محصول دیتا شیت (Data Sheet) تن را نیز ارایه کنید.


شاخص جریان مذاب یا MFI:

شاخص جریان مذاب بیانگر میزان روندگی مذاب پلاستیک است.هر چه قدر عدد MFI کمتر باشد میزان روندگی مذاب کمتر است و بالعکس.بالا یا پایین بودن MFI پلاستیک نوع فرایند مورد استفاده آن را مشخص میکند.اگرچه میزان MFI در قیمت مواد نو تاثیری ندارد اما در مورد گرانول های بازیافتی این قضیه کاملا فرق میکند!!
حرفه ای ها میدانند که هر پلاستیک بعد از هر بار ذوب شدن، MFI آن بین ۱ تا ۲ واحد بالا می‌رود بنابراین با بررسی MFI می‌توانند تشخیص دهند که پلاستیک چند بار ذوب شده است.
این نکته را در نظر داشته باشید که هر پلاستیک پس از هر بار ذوب شدن زنجیره های طویل مولکولیش به زنجیره های کوتاه تری تبدیل می‌شود و در نتیجه برخی از خواص خود را از دست میدهد.

بیشتر ببینید:

شرکت های تولید کننده دستگاه تست شاخص جریان مذاب

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا