دلایل تغییرات در ابعاد ورق هنگام تولید

دلایل تغییرات در ابعاد ورق هنگام تولید

ضخامت غیر یکنواخت در ورق اکسترود شده یک مشکل جدی است. همچنین در هنگامی که صحبت از تولید ورقهای نازک میشود حساسیت به گونه ای بالا میرود که برای اندازه گیری یکنواختی ضخامت از دستگاه ضخامت سنج استفاده میکنند.تغییرات در سایز ورق چه در جهت طولی و چه در جهت عرضی ممکن است به عوامل متعددی من جمله دستگاه مواد اولیه و فرآیند نا مناسب وابسته باشد.

علل مربوط به تجهیزات

تغییرات ضخامت ورق می تواند از پیچ و یا طراحی نامناسب، تنظیمات دمایی نامناسب،یا در اثر ساییدگی بین مارپیچ و سیلندر باشد.اپراتور دستگاه با توجه به سابقه تعمیر سیلندر و مارپیچ مشکلات در این زمینه را تشخیص دهد.

ان دسته از تغییرات طولی/عرضی که  به مارپیچ مربوط میشود موجب موج دار شدن ورق میشود و به چون به صورت ممتد ادامه پیدا میکند قابل تشخیص میباشد. پمپ ذوب می تواند به کاهش تغییرات ناشی از طراحی نادرست یا آبکاری نامناسب مارپیچ کمک کند.البته دمای نامناسب سیلندر هم میتواند یکی از علل مواج بودن ورق تولید شده باشد (اما یک پمپ ذوب این مشکل را حل نخواهد کرد) که موجب تغییرات در ویسکوزیته ی مذاب پلیمر و سبب تغییرات در اندازه ورق میشود.تنظیمات دمایی باید بر اساس مشخصات ماده اولیه ،قطر پوسته سیلندر و طراحی مار پیچ صورت گیرد.

کانال های جریانی که برای دای برای شرایط عملیاتی خاصی طراحی شدند،اگر شرایط برای پردازش  پلیمر با طرح قالب ودای  سازگار نباشد.احتمال وجود نابرابری در ابعاد ورق وجود دارد.

علل مرتبط با مواد

تغییرات درابعاد می تواند ناشی از تغییرات دمای ذوب خوراک دهی یا اختلاط نامناسب باشد. ثابت نگه داشتن دما، در جریان ذوب مهم ترین عامل در حفظ ابعاد ورق است. دمای ذوب به طور مستقیم بر ویسکوزیته مذاب تاثیر می گذارد. حتی کوچکترین تغییرات در ویسکوزیته ،توزیع جریان مذاب در قالب را تغییر می دهد و بنابراین مشخصات ابعادی ورق را تغییر می دهد. تغییر در ترکیب مواد اولیه، می تواند موجب تغییرات در درجه حرارت ذوب و / یا ویسکوزیته شود.

درهنگام استفاده از میکسر توجه داشته باشیم که تغییرات دایمی در ترکیب درصد مواد اولیه میتواند سبب تغییرات در ابعاد شود. به طور مثال  اگر ترکیب درصد ما 80% پلاستیک و 20% کربنات کلسیم باشد، این ترکیب درصد باید درهر بچ  ثابت بشد.بنابراین مطمعن شدن از عملکرد صحیح میکسر منطقی به نظر میرسد.

علل مربوط به فرآیند

سرعت نامناسب دستگاه ،تغییر اپراتور در هر شیفت وتغییرات محیطی در سالن از دیگر عللی هستند که می تواند در تغییرات ابعاد ورق تاثیر گذار باشد.

  • سرعت مارپیچ به طورمستقیم بر روی ضخامت ورق تاثیر میگذارد.حتی کوچکترین تغییرات در سرعت میتواند تغییرات ابعادی درجهت طول را به همراه داشته باشد. تغییرات در سرعت همچنین توزیع جریان را تحت تاثیر قرار می دهد که موجب تغییرات در جهت عرض نیز میشود.
  • تغییر پارامترهای دستگاه توسط اپراتور میتواند تغییرات ابعادی را به همراه داشته باشد.اپراتور ها معمولا ترجیح میدهند دستگاه را به سبک خودشان تنطیم کنند که از این کار باید جلوگیری به عمل آید.

تغییرات مربوط به  اپراتور را می توان با اضافه کردن سیستم کنترل اتوماتیک دستگاه کاهش داد،که البته میتوان میزان دخالت اپراتور را در آن مشخص کرد. 

  • تغییرات در محیط سوله از دیگر عواملی است که میتواند سبب تغییرات در ابعاد شود . تغییرفصل که  تغییرات در دما و رطوبت را با خود به همراه دارد موجب تغییرات در ضخامت ورق میشود .تغییرات دمای محیط نباید سبب ایجاد تغییرات در دمای آب (که برای خنک کردن استفاده میشود) و رول های خنک کننده شود.دمای وان آب همواره باید در دمای مشخصی ثابت بماند که میتوان با استفاده از برج های خنک کننده به این مهم دست یافت.

سیستم های کنترل اتوماتیک

درصد قابل توجهی از دستگاه های تولید ورق، دارای سیستم کنترل ضخامت است.شما میتوانید ضخامت ورق یا پروفیل رابا تغییر در سرعت اکسترودر و رول های کشنده تنظیم کنید. در سیستم های کنترل پیشرفته دستگاه به گونه ای تنظیم میشود که با تغییر در یک پارامتر، پارامتر های دیگر به صورت اتوماتیک به گونه ای تغییر میکنند که  ضخامت تنظیم شده ی ورق ثابت بماند.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا