بازارهای پتروشیمی آسیا نگران جنگ تجاری چین و آمریکا

بازارهای پتروشیمی آسیا نگران جنگ تجاری چین و آمریکا

در پی بالا گرفتن تقابل تجاری چین و ایالات متحده، احتمال کاهش تقاضای چین برای خرید محصولات پتروشیمی وجود دارد و همین امر موجب ایجاد نگرانی برای معامله‌گران آسیایی در حوزه پتروشیمی شده است، زیرا چین یکی از واردکنندگان اصلی محصولات پتروشیمی در بازار آسیا محسوب می‌شود.

به گزارش پلیمرمال، به نقل از ایپنا، در تاریخ دهم می برابر با بیستم اردیبهشت ماه، امریکا اعلام کرد که نرخ تعرفه‌های اعمالی بر کالاهای چینی را اعم از محصولات صنایع پتروشیمی، شیمیایی و پلاستیک، تا 25 درصد افزایش خواهد داد. به موجب تهدید ایالات متحده، فعالان بازار پتروشیمی آسیا برای تطبیق با شرایط جدید و پیامدهای احتمالی این تهدید، به دنبال راهکارهای تازه‌ای هستند. بعلاوه، دولت چین نیز اعلام کرده است که با این تهدید ایالات متحده مقابله خواهد کرد.

در صورت بالا گرفتن جنگ تجاری میان این دو قدرت اقتصادی، این نگرانی وجود دارد که چین، واردات محصولات پتروشیمی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین، این تنش‌ها سبب سقوط قیمت‌ها در بازارهای مختلف حوزه پتروشیمی شده است. به طور مثال، در بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن، قیمت‌های اسپات برخی برندها، به زیر هزار و 500 دلار در هر تن سقوط کرده است؛ در حالی که برندهای دیگر با قیمت متوسط هزار و 500 دلار برای هر تن معامله می‌شوند. با بالا گرفتن این جنگ تجاری، بازار پلی کربنات نیز که این روزها با مسئله مازاد عرضه روبرو است، شاهد روند نزولی قیمت‌ها بوده است.

شایان ذکر است، تعرفه‌های جدید اعمال شده بر روی کالاهای ساخت چین، تاثیر مستقیمی در میزان تقاضا برای آکریلونیتریل بوتادین استایرن خواهد گذاشت. آکریلونیتریل بوتادین استایرن در تولید لوازم خانگی، ساخت خودرو، تولید لوازم الکترونیکی و ... کاربرد گسترده‌ای دارد.

     به دلیل بروز نگرانی‌ها، معاملات در بازار محصولاتی مانند بوتادین، الیاف پلی استر استیپل و پلی اتیلن سبک خطی متالوسن متوقف شده‌اند. همچنین، به گفته تولیدکنندگان استایرن بوتادین رابر در چین، تهدید امریکا و عدم صادرات این محصول به ایالات متحده، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر این بازار خواهد گذاشت.

اگرچه ایالات متحده و چین طی چندین ماه گذشته، گفتگوهایی داشته‌اند، اما به‌نظر می‌رسد همچنان این مذاکرات بی‌نتیجه مانده‌اند و دستاورد مثبتی حاصل نشده است. در تازه‌ترین دور مذاکرات، در تاریخ 19 اردیبهشت ماه، هیئتی از مقامات عالی رتبه چینی برای رسیدن به توافق احتمالی، با امریکا دیداری داشتند، که همچنان بی‌نتیجه مانده است.

به گفته تحلیل‌گران چینی، هدف امریکا این است تا با تحت فشار قرار دادن چین، رویکرد چین را در مورد موضوعاتی مانند یارانه‌ها و مالکیت فکری تغییر دهد و به دلیل این که چین از موضع خود در این زمینه‌ها کناره‌گیری نمی‌کند و بر حفظ آن‌ها اصرار دارد، مذاکرات حاصلی نداشته‌اند. ناگفته نماند، طبق اعلام امریکا، افزایش تعرفه اعمالی بر 200 میلیارد کالای چینی به 25 درصد، قرار بود از ابتدای سال 2019 اجرایی شود، اما به دلیل انجام مذاکرات فشرده میان دو کشور، اجرای آن به تعویق افتاد.

ترامپ در تاریخ 5 می در پیامی توئیتری اعلام کرد که به‌زودی تعرفه‌ها بر روی محصولات ساخت چین افزایش خواهند یافت و علاوه بر کالاهای اعلام شده قبلی، گروه جدیدی از کالاهای چینی که ارزش 325 میلیارد دلاری دارند نیز شامل این افزایش تعرفه خواهند شد؛ همین مسئله خبرساز شد و نگرانی‌های عمومی و معامله‌گران بازار را افزایش داد.

صادرات چین به امریکا 13.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و واردات نیز از ایالات متحده با کاهش 25 درصدی روبرو شده است.

کارشناس بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد چین، دومین قدرت اقتصادی دنیا پس از از امریکا، در سال جاری تضعیف شود و رشد تولید ناخالص داخلی آن به 6.5 درصد برسد. این رقم پایین‌ترین میزان نرخ رشد در 28 سال اخیر خواهد بود.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا