کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش اپوکسی چیست؟

کفپوش‌های اپوکسی برای پوشاندن کف زمین مورد استفاده قرار میگیرند که از چند لایه رنگ اپوکسی تشکیل شده‌اند و این لایه‌ها ضخامتی در محدوده بین 0.5 تا 3 میلیمتر دارند که حدود 5 درصد از فرمولاسیون نهایی آنها را پیگمنت تشکیل میدهد.

 رزین اپوکسی مایعی شیمیایی است که از طریق مخلوط شدن با ماده سخت کننده به نام هاردنر تبدیل به ماده‌ای سخت و پایدار میشود. در واقع به این دلیل است که مواد اپوکسی را یک ماده دو جزیی می‌نامند. این انواع پوششها را میتوان روی انواع سطوح مانند بتن، موزاییک، چوب و مانند اینها اجرا کرد.

 

تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای کفپوش اپوکسی

 

پیش از شروع کار باید وسایل و تجهیزات لازم را تهیه کنید تا بتوانید کار کف سازی را به سرعت و در کمترین زمان ممکن به سر انجام برسانید. دستگاه و تجهیزاتی که برای انجام این کار لازم است، شامل موارد زیر میشود:

  1. 1. دستگاه ساب.
  2. 2. دستگاه ایرلس.
  3. 3. میکسر.
  4. 4. ماله و لیسه.
  5. 5. ماله شانه‌ای.
  6. 6. غلطک حباب گیری.
  7. 7. کفش میخی.
  8. 8. ترازو.
  9. 9. جارو برقی صنعتی.

 

طریقه اجرای کفپوش اپوکسی

 

برای اعمال کفپوش اپوکسی باید مراحل زیر طی شود:

بررسی محیط:

سطحی که قرار است این کفپوش بر روی آن قرار داده شود باید کاملا صاف و سخت باشد. برای مثال سطح آسفالت نرم است و امکان اجرای این کفپوشها بر روی آنها وجود ندارد. همچنین در این مرحله باید میزان رطوبت و آلودگی محیط را مورد سنجش قرار داد. اگر رطوبت زمین از میزان حدودا دو دهم بیشتر باشد، باید در حین اجرا پرایمرهای خاصی را مورد استفاده قرار داد زیرا که رطوبت نباید به لایه‌های بالاتر نفوذ پیدا کند.

نظافت محیط:

پیش از شروع کار باید محیط را از هرگونه گرد و خاک، جرم، روغن و هر ماده اضافی که روی سطوح قرار داد، پاک کرد. برای نظافت و شستشو سطح میتوانید از آب استفاده کنید و در صورتی که نیاز به نظافت بیشتری دارید، میتوانید جوهر نمک را در آب رقیق کنید و توسط آن سطوح را به خوبی تمیز و آماده اجرای کفپوش کنید. توصیه میشود که برای رفع آلودگیهای سطوح از تینر فوری استفاده نکنید زیرا گاز تینر فوری در هوا سریعا پخش میشود و امکان آتش سوزی را بالا میبرد.

زیرسازی و ترمیم سطح:

پس از پاک سازی و خشک کردن سطح، پیشنهاد میشود که در صورت لزوم، زیرسازی و ترمیم‎های لازم انجام شود و سپس مراحل بعدی کار به ترتیب طی شود.

جهت همپوشانی شکاف‌ها و درزهایی که از اندازه 3 میلیمتر کمتر هستند، میتوان از بتونه اپوکسی استفاده کرد و برای ترکهایی که اندازه آنها از 3 میلیمتر بیشتر است، از گروت اپوکسی استفاده میشود.

ساب زدن سطح:

ساب زدن برای هم سطح کردن و زبر کردن سطوح انجام میشود. توجه داشته باشید که بعد از انجام این کار باید گرد و غبارهایی که ایجاد میشوند را به خوبی تمیز کنید زیرا در غیر این صورت مواد به خوبی روی سطح قرار نخواهند گرفت و کیفیت کار پایین خواهد آمد. بهترین راه پاک سازی در این مرحله، استفاده از آب است که پس از آن باید منتظر بمانیم تا سطح به خوبی خشک شود.

اجرای پرایمر:

پرایمرها که از جنس پلی آمید هستند را باید به کمک غلطک حوله‌ای روی سطح اجرا کنید و دقت کنید که این کار را کاملا یک دست انجام دهید. مزیت استفاده از پرایمر این است که چسبندگی را به میزان چشمگیری بالا میبرد و سبب میشود که لایه‌های اپوکسی به خوبی روی سطح قرار بگیرند.

اجرای لایه میانی:

لایه میانی قسمت بسیار مهمی است که هنگام اجرای آن باید نهایت دقت را داشته باشید زیرا هر گونه بی دقتی سبب میشود که اجرای کفپوش با مشکلاتی مواجه شود. وظیفه اصلی این لایه این است که مقاومت مکانیکی بسیار بالایی را به سطح میدهد که استقامت کف را افزایش میدهد.

اجرای لایه نهایی:

در انتها باید لایه نهایی را اجرا کرد که برای انجام این کار از سه روش: کاردک شانه‌ای، غلتکی و اسپری میتوان استفاده کرد. هر یک از این روشها ویژگیهای مخصوص به خود را دارند. اعمال لایه نهایی با کاردک، این امکان را فراهم میکند که بتوان ضخامتهای مختلفی را ایجاد کرد. به کار بردن غلتک، سطحی را به وجود می‌آورد که اصطلاحا به آن orange peel میگویند که طرفداران خود را دارد و اسپری کردن در مقایسه با دو روش قبلی از سرعت بالاتری برخوردار است، سطحی یکنواخت را ایجاد میکند اما به مصرف رنگ بیشتری نیاز دارد.

کاربردهای کفپوش اپوکسی

عمده‌ترین و مهمترین کاربردی که این انواع کفپوشها دارند این است که اجازه نمیدهند بتن دچار فرسایش شده و ذرات آن آزاد شوند. از دیگر موارد استفاده از آن در مواقعی است که زیبایی محیط مد نظر است.

از این کفپوشها در محیط‌های زیر میتوان استفاده کرد:

  • 1. بیمارستان.
  • 2. پل عابر پیاده.
  • 3. کارخانه‌های صنعتی.
  • 4. پارکینگهای عمومی و طبقاتی.
  • 5. فروشگاه‌ها و مرکزهای تجاری.
  • 6. هتلها.
  • 7. ورزشگاه‌ها.
  • 8. زمین‌های ورزشی.

مزیت استفاده از کفپوشهای اپوکسی

  • نظافت آسان: این کفپوشها فاقد درز هستند و همین امر سبب میشود که باکتریها مکانی برای رشد نداشته باشند در نتیجه نظافت آنها به سادگی انجام شده و گرد و غبار از سطح به سرعت پاک میشود.
  • زیبا کردن محیط: این کفپوشها را میتوان با انواع طرحها و رنگهای دلخواه پیاده سازی کرد.
  • افزایش ایمنی محیط: اپوکسی در مقابل لغزش مقاوم بوده و غیر قابل اشتعال است.
  • سازگار با محیط زیست: اپوکسی از جمله مصالح غیر سمی است که آسیبی به محیط زیست نخواهد زد.
  • تحمل وزن بالا: وزن بالای ماشینهای سنگین که در رفت و آمد هستند یا بارهای با وزن زیاد را به خوبی تحمل میکند.
  • مقاوم در برابر ضربه: در برابر برخورد ضربه کاملا مقاوم است و آسیبی نمی‌بیند.
  • صرفه اقتصادی داشتن: سطح ایجاد شده با کفپوش اپوکسی بسیار مقاوم و با دوام است که نیاز به نگهداری مداوم از آن را کاهش میدهد و در نتیجه هزینه‌ها را به میزان زیادی پایین خواهد آورد.
  • دارای مقاومت شیمیایی بالا به حلالها، بازها، اسیدها و نمکها است.
  • ضد باکتری است.
  • سرعت اجرای بسیار بالایی دارد. و در کمترین زمان میتوان آنها را پیاده سازی کرد.
  • کفپوش اپوکسی آب را به خود جذب نمیکند.
امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا