بهترین سوالاتی که می‌توانیم در مصاحبه شغلی از کارجو بپرسیم، کدامند؟

بهترین سوالاتی که می‌توانیم در مصاحبه شغلی از کارجو بپرسیم، کدامند؟

همانطور که می‌ دانید، بسیاری از شرکت‌ های دنیا برای استخدام افراد، سرمایه‌ گذاری‌های زیادی انجام می‌دهند و بودجه‌های فراوانی صرف این کار می‌شود. به‌همین دلیل، جذب و استخدام افراد نباید مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، زیرا هزینه زیادی صرف آن‌ها می‌شود. فرآیند جذب و استخدام افراد چه به‌صورت حضوری چه به صورت آنلاین، باید هوشمندانه و با تکنیک‌های خاص و معیارهای مناسب انجام شود.

همه این‌ها در جلسه مصاحبه قابل انجام است. بسیاری بر این باورند که مصاحبه‌ های شغلی منسوخ شده‌اند و ناکارآمد و بیهوده هستند. اما حرفه‌ای‌های حوزه منابع انسانی، از روش‌های جدیدی برای انجام مصاحبه‌ های شغلی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از طریق طرح پرسش‌های مناسب در مصاحبه شغلی، این فرآیند را بهبود بخشید.

• بهترین و مهمترین دستاورد شغلی شما چه بوده است؟

با طرح این سوال می‌توانید بفهمید کارجو چقدر در حرفه خود جدی است و چقدر این کار را فقط برای مسائل مالی انجام می‌دهد. اگر فردی به هیچ دستاورد چشمگیری نرسیده باشد، پس حتما علاقه‌ای به پیشرفت شغلی خود ندارد و این موضوع در رزومه آن‌ها مشخص است. به یاد داشته باشید که برای پیمودن پله‌های ترقی، باید به‌دنبال راه‌هایی برای رسیدن به موفقیت باشید.

• بزرگترین چالش شما در محیط کار چه بوده است؟

هنگامی که می‌خواهید مردان را از پسران و زنان را از دختران تفکیک کنید، باید این سوال را بپرسید. با طرح این سوال شخصیت فرد مشخص می‌شود و می‌توانید بفهمید طرف مقابل شما چقدر از چالش‌ها استقبال می‌کند و چطور می‌تواند موانع را کنار بزند. بهتر است بگوییم آیا آن‌ها خود را زیر میزکارشان پنهان می‌کنند یا تمام‌قد در برابر مشکلات می‌ایستند؟

• سبک کاری شما چیست؟

هر فردی، سبک کاری مختص خود را دارد. به طور کلی، پنج سبک کاری وجود دارد:

- تصویر بزرگ (فرد کاملا در جهت اهداف شرکت کار می‌کند.)
- منطقی (فرد از تحلیل و آمار برای انجام برنامه‌ها استفاده می‌کند.)
- سازمان یافته (فرد برای همه کارها برنامه‌ریزی دارد و بر روی جزئیات تمرکز می‌کند.)
- حامی (فرد به صورت گروهی کار می‌کند و از همکاری و مشارکت دیگران در انجام کارها استفاده می‌کند.)
- عدم احساس امنیت (فرد همه کارها را چندین بار چک می‌کند.)

البته شیوه‌های کاری افراد متفاوت است؛ برخی سحرخیز هستند و بعضی دیگر عصرها بازدهی بیشتری دارند. برخی باید در سکوت مطلق کار کنند و بعضی دیگر در شلوغی و هیاهو نیز می‌توانند فعالیت کنند. بعضی‌ها در محیط‌هایی با سرعت بالای کاری ترجیح می‌دهند کار کنند و بعضی دیگر محیط‌های آرام کاری را ترجیح می‌دهند.

• چه چیزی شما را به این موقعیت شغلی جذب کرده است؟

ممکن است شما جذب دستگاه قهوه‌ساز شرکت یا محیط رستوران آن شوید یا حقوق و مزایای آن برایتان جذابیت داشته باشد، یا در نهایت، به دلیل نوع صنعت یا چالش‌های کاری، به شغلی جذب شده باشید.

در نهایت، عوامل زیادی وجود دارد که منجر می‌شود افراد برای شرکتی خاص رزومه ارسال کنند. قطعا همه در وحله اول میزان حقوق پیشنهای یک شرکت برایشان جذابیت دارد.

• رابطه خوب با مدیرتان را چگونه توصیف می‌کنید؟

شما چه افرادی را ترجیح می‌دهید استخدام کنید؟ کارمندی که خودکار و مدیر خود باشد و به نظارت نیازی ندارد یا کارمندی که مدام باید وظایف و مسیر را برایش مشخص کرد؟ در هر دو حالت، با پرسیدن این سوال، انتظارات شما از فرد مصاحبه‌شونده مشخص می‌شود.

• سه کاری که به محض رسیدن به محل کار خود انجام می‌دهید، کدامند؟

در نخستین روزی کاری هنگامی که به شرکت می‌رسید، چه کارهایی اول انجام می‌دهید؟ با طرح این سوال دو نکته را متوجه خواهید شد: یکی میزان درک فرد از نوع کار و دومی اولویت‌ های فرد در محیط کار.

• سه مورد از مهمترین نقاط ضعف خود نام ببرید.

هیچ‌گاه در جواب سوال «بزرگترین نقطه ضعف شما چیست» نگویید زیاد کار می‌کنم، چون از نظر کارفرما جواب کاملا مسخره‌ ای است و همه آن‌ها این جواب را حفظ هستند. هیچ‌ گاه در پاسخ به این سوال از جواب‌ های کلیشه‌ای استفاده نکنید.

از طریق طرح این سوال، کارفرما متوجه می‌شود که فرد آیا از نقاط ضعف خود آگاهی دارد؟ آیا نقاط ضعف فرد روی نوع کارش تاثیر خواهد گذاشت؟ آیا فرد علاقه‌ای به بهبود مهارت‌ها و اصلاح ایرادات خود دارد؟ شاید این سوال، سنتی و منسوخ به‌نظر برسد اما کاملا مفید و کاربردی است.

• چرا در حال ترک شغل فعلی خود هستید؟

کارمندان معمولا دو دسته‌اند: یکی افرادی که نامه استعفای خود را نوشته‌اند و به‌دنبال کار می‌گردند و دیگری افرادی که منتظرند شغل بهتری پیدا کنند و سپس به کارفرمای خود اطلاع بدهند که می‌خواهند شرکت را ترک کنند. هنگامی که با کارجو صحبت می‌کنید، بسیار مهم است که دلیل ترک او را جویا شوید. آیا حقوق او کافی نبوده است؟ آیا چالش‌های لازم را نداشته‌ است؟ آیا شایعه شده که شرکت در حال تعدیل نیرو است؟

• در خارج از محیط کار، به انجام چه کارهایی علاقمند هستید؟

در همه مصاحبه‌های شغلی این سوال مطرح نمی‌شود، زیرا از نظر برخی ضرورتی ندارد و بعضی دیگر فکر می‌کنند ممکن است مصاحبه‌شونده برای پاسخ دادن به این سوال احساس راحتی نکند. این سوال فقط یک مسئله را نشان می‌دهد: این که شما یک انسان را استخدام می‌کنید نه یک ربات. شاید طرح این سوال ضروری نباشد، اما ممکن است متوجه مورد خاصی در فرد شوید؛ این که آن‌ها ممکن است در اوقات فراغت خود کارهای هنری مثل نقاشی روی تابلو کنند، یا آخر هفته‌ها در امور خیریه مشارکت کنند.

همه ما بیرون از محیط کارمان زندگی دیگری داریم، حتی اگر فقط روی مبل بنشینیم، تلویزیون تماشا کنیم و چیپس بخوریم تا خوابمان ببرد.

با شناخت انسان‌های مختلف می‌توانید تجربه‌های زیادی در مسیر زندگی بیاموزید.

شما از طریق مطرح کردن این سوال‌های سنتی هم می‌توانید فرآیند جذب و استخدام را پیش ببرید و بهترین کاندید را برای عنوان شغلی خاص انتخاب کنید؛ مهم این است که سوالات شما مرتبط و مناسب باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که پاسخ‌های طرف مقابل نیز باید منحصر‌بفرد و به دور از کلیشه باشد.

شما در انجام مصاحبه‌های شغلی چه سوالاتی را مطرح می‌کنید؟ در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا