مراحل بازیافت پلاستیک

مراحل بازیافت پلاستیک

بررسی صنعت بازیافت پلاستیک در ایران

این روزها پلاستیک‌ها در تمامی ابعاد زندگی بشر دیده می‌شوند، تقریباً در تمام صنایع و ساخت اکثر وسایلی که استفاده می‌کنیم از آنها استفاده شده است، هر یک از وسایل پلاستیکی که استفاده می‌کنیم طول عمری دارند که پس از پایان این دوره دور انداخته می‌شوند و به ضایعات پلاستیکی تبدیل می‌شوند، به عنوان مثال در سطح جهان روزانه چندین میلیون تن ضایعات پلاستیک از بسته بندی مواد غذایی و یا بطری‌های آب و نوشیدنی و... تولید می‌شود.


در ایران هم بخشی از ضایعات پلاستیکی ، به چرخه ی تولید باز میگردد اما این میزان از کشور های اروپایی به مراتب کمتر است. دلیل اصلی آن هم این است که فرآیند تفکیک از همان خانه در کشور های اروپایی صورت میگیرد.

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به بازیافت پلاستیک داشته باشیم ، بازیافت پلاستیک شامل مراحل زیر است:

جمع آوری و تفکیک ضایعات

آسیاب و خرد کردن 

شسشتو ضایعات پلاستیک

خشک کردن

تولید گرانول

 

نگاهی به بازار صنعت بازیافت پلاستیک در ایران

در بازیافت پلاستیک هدف اصلی تولید محصولاتی است که به عنوان ماده اولیه و جایگزین مواد پتروشیمی در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار گیرد، قیمت مواداولیه بازیافتی معمولا بین 50 الی 60 درصد ،  مواد پتروشیمی میباشد ، به همین دلیل بسیاری از فعالین صنعت پلاستیک در کشور ترجیح میدهند از مواد جایگزین بازیافتی برای تولید محصولات خود استفاده کنند. بنابراین بازار مصرف بسیار گسترده ای برای محصولات بازیافتی وجود دارد و اگر از ارزش محصول خود آگاهی داشته باشید ، فروش محصول کار خیلی سختی نیست.

اما برای فروش محصولات خود باید  انواع پلاستیک ها و موارد مصرف آن ها را بشناسید ، همچنین با انواع فرآیند های شکل دهی پلاستیک آشنایی داشته باشید.

پیشنهاد میکنم مقالات زیر را مطالعه کنید:

روش های ساخت محصولات پلاستیکی

کدام عوامل بر قیمت گرانول پلاستیک تاثیر گذارند؟

 

اما این فقط نیمه پر لیوان است!!!  سوالی که شاید برایتان پیش بیاید این است که با این اختلاف قابل توجه قیمت تمام شده مواد اولیه ، چرا خود تولید کنندگان محصولات پلاستیکی یک خط بازیافت راه اندازی نمیکنند و خودشان مواد اولیه خود را تولید نمیکنند؟؟!!

جواب ساده است : چون تجربه ندارند.

بازیافت پلاستیک ، یکی از پر سودترین مشاغل در صنعت پلاستیک میباشد ، اما در عین حال خطرناکترین شغل در این صنعت این به حساب می آید.

بسیاری از افراد هستند که وارد این کار شدند و با ضرر های هنگفت از این کار خارج شده اند.بسیاری هم هستند که در این کار وارد شده اند و پیشرفت چندانی نداشته اند. اما تعدادی هم هستند که توانسته اند به سود های چند صد میلیونی در ماه برسند.

اما براستی تفاوت این افراد در چیست؟

دلایل شکست افرادی که وارد این صنعت می شوند معمولا موارد زیر است:

عدم توانایی در تامین ضایعات

یکی از اصلی ترین چالش ها برای تولید کنندگان و فعالان صنعت بازیافت تامین بار یکدست و مستمر است. بسیاری تصور میکنند چون مصرف پلاستیک در کشور بالاست بنابراین ضایعاتش هم به وفور یافت میشود. این تصور کاملا غلط است!!! بسیاری از از ضایعات پلاستیک که در پسماندهای شهری وجود دارد عملا غیر قابل استفاده میشوند و بسیاری از آنها همراه با پسماند شهری دفن یا سوزانده میشوند. مابقی ضایعات پلاستیک هم توسط پیمانکاران شهرداری به صورت دستی و با نیروی انسانی تفکیک و جداسازی میشوند . بخاطر عدم استفاده یا استفاده محدود از ماشین آلات پیشرفته برای تفکیک و جداسازی ( که قیمت چند میلیون دلاری دارند) در ایران ، میزان ضایعات قابل استفاده برای بازیافت پلاستیک که از پسماند های شهری بدست می آید جوابگوی نیاز بازار نیست و بسیاری از ضایعات بدست آمده نیز کیفیت چندانی ندارند.

البته ضایعات پلاستیک فقط محدود به ضایعات شهری نمیباشد.ضایعات را میتوان به : ضایعات شهری ، ضایعات صنعتی ، ضایعات بخش کشاورزی ، تقسیم بندی کرد.

بسیاری از افراد با استناد به وعده و وعید هایی که دستگاه سازان در تامین بار و فروش محصول به آنها میدهند وارد این کار میشوند و متاسفانه شکست میخورند.

اما واقعا باید این سوال را از خودمان بپرسیم چرا برخی از سازندگان دستگاه که همچین وعده هایی را میدهند ، خودشان کار بازیافت را انجام نمیدهند؟؟؟ چرا کسانی که مدعی هستند در این کار ، در کوتاه مدت میتوان به سودهای چند صد میلیونی رسید، حاضرند این اطلاعات با ارزش را در قبال خرید دستگاه به ما بدهند؟؟!! 

خرید دستگاه بی کیفیت

بازیافت پلاستیک ، فرآیندی است که بشدت به دستگاه فشار می آورد و به سرعت دستگاه را مستهلک میکند. بنابراین دستگاهی مناسب است که علاوه بر طراحی درست از بهترین و با کیفیت ترین قطعات و آلیاژ ساخته شده باشد.دستگاه بی کیفیت می تواند تولیدی شما را زمین گیر کند.

اگر شما دستگاه را از سازنده به خاطر وعده هایی که در تامین بار ضایعات و فروش محصول به شما داده است خریداری کرده اید ، از همین جا به شما تسلیت میگم.

دستگاه ساز فقط تعهد دارد که یک دستگاه با کیفیت با ظرفیت تعیین شده ، با خدمات پس از فروش شده به شما تحویل دهد .نه کمتر نه بیشتر!

پراکنده کار کردن

اگر میخواهید در صنعت بازیافت پلاستیک پیشرفت کنید ، تخصصی کار کنید ، یک پلاستیک هدف مشخص کنید(پلاستیکی که در تامین ضایعاتش مشکل نداشته باشید). پراکنده کار کردن و تنوع دادن در تولیدات باعث میشود مشتری های خوب و با ارزش خود را به مرور زمان از دست بدهید. 

برای آشنایی بیشتر با صنعت بازیافت مقاله زیر را به شما پیشنهاد میکنم:

نکات طلایی صنعت بازیافت

جهت مشاوره در زمینه ی بازیافت پلاستیک با ما در تماس باشید: -09126481952

 

مراحل بازیافت پلاستیک

 

 

جدا سازی ضایعات پلاستیک

 

 

جداسازی و تفکیک ضایعات پلاستیک

به طور کلی 7 نوع پلاستیک عمومی و 4 پلاستیک تخصصی وجود دارد . هر کدام از این پلاستیک ها رفتار رئولوژیکی خاصی از خود نشان میدهند و همه ی آن ها به غیر از پلی اتیلن و پلی پروپیلن ، با هم دیگر ناهمگن هستند. یعنی قابلیت اختلاط با یکدیگر را ندارند.

از آنجایی که پلاستیک‌ها دارای انواع گوناگونی هستند روند بازیافت آنها با یکدیگر تفاوت دارد و باید انواع مختلف آنها را به صورت جداگانه بازیافت نمود به این دلیل که هر یک از مواد اولیه پلاستیک مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی آمید خواص ویژه خود را دارند، ترکیب و ذوب کردن آنها با یکدیگر ترکیب ناهمگونی را ایجاد خواهد کرد. پس از جمع آوری ضایعات باید آنها را برحسب مواد اولیه ساخت و سختی و نرمی جدا سازی نمود.


آسیاب و خرد کردن پلاستیک


در این مرحله باید پلاستیک‌های جدا شده را با استفاده از دستگاه آسیاب پلاستیک خرد کرد و به پرک‌های پلاستیک تبدیل نمود، اندازه پرک‌ها باید کمتر از دو و نیم سانتی متر باشد.

ضایعات بر اساس نوع و جنسشان برای خرد شدن به آسیاب های متفاوتی نیاز دازند ، به طور مثال ضایعات نایلون ، گونی ، سلفون و انواع فیلم به آسیاب شمشیری نیاز دارندو ضایعات چگال مانند بطری پت ، بطری های شیر و ... برای خرد شدن به آسیاب چکشی نیاز دازند.


شست و شو


در این مرحله باید مواد حاصل از عملیات آسیاب پلاستیک را تمیز کرد، تا هر گونه مواد فلزی، گرد و خاک و سنگ ریزه از آنها جدا شوند.برای شستشو ضایعات باید از خطوط مکانیزه استفاده کرد . 

یک خط شستشو باید شامل موارد زیر باشد:

کانوایر ، وان شستشو، سانتیریفیوژ 

 


خشک کردن


ضایعات آسیاب شده در این مرحله دارای رطوبت و آب هستند به همین جهت رطوبت زدایی از آنها ضروری است، به این دلیل که وجود رطوبت روی بار در مراحل بعدی کیفیت مواد تولیدی را کاهش خواهد داد. خشک کردن مواد آسیاب شده با استفاده از کانال های حرارتی انجام می‌پذیرد. در تصویر میتوانید مراحل تولید پرک های پلاستیکی را مشاهده کنید.

 

 


تولید گرانول بازیافتی


برای آماده سازی مواد آسیابی برای استفاده در فرایندهای بعدی و استفاده از آنها برای ساخت محصولات پلاستیکی، آنها را به شکل گرانول تبدیل می‌کنند، جهت تولید پرک‌های پلاستیکی به گرانول از دستگاه اکسترودر استفاده می‌شود، دستگاه گرانول ساز وظیفه ی ذوب پلاستیک و تبدیل آن به دانه های ریز عدسی یا استوانه ای شکل را دارد. با استفاده از این فرایند پرک‌ها به شکل قطعات ریز و یکدست کوچکی تبدیل می‌شوند.


برای تولید گرانول، در ابتدا پرک و ضایعات آسیاب شده را با استفاده از اکسترودر ذوب کرده و به شکل رشته‌های کوچکی در می‌آورند، در مرحله بعدی پلیمر ذوب شده را با استفاده از یک کاتر به قطعات کوچکی در می‌آورند، و درون یک وان آب می‌ریزند تا خشک شوند. این روش ساده‌ترین روش برای تولید گرانول در مقایسه با روش‌های دیگر است، و در ایران عموماً از این روش استفاده می‌شود.

بیشتر ببینیم:

محصولات مرتبط با بازیافت پلاستیک

 

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا