چگونه مشکلات خود را در محل کار حل کنیم؟

چگونه مشکلات خود را در محل کار حل کنیم؟

اگر شما بتوانید محیط کاری را پیدا کنید که در آن افراد مشکل‌ساز، کارمندان تنبل، کارکنان خودخواه، مدیرانی که راغب نیستند به پرسنل خود گوش کنند و افرادی که دائم در حال بدگویی از دیگران هستند، وجود نداشته باشد، به شما جایزه می‌دهیم.

صادقانه بخواهیم بگوییم همیشه آتشی برای خاموش کردن در هر دفتر کاری وجود دارد؛ مسبب اینگونه مشکلات می‌تواند محل کار یا درگیری کارمندان با یکدیگر باشد.

نکته اصلی این است که با کمک استراتژی‌های مناسب و درست، سعی کنید این مسائل را حل کنید؛ این استراتژی‌ها باید در لیست ده مهارتی باشد که حتما باید آن‌ها را داشته باشید. هرچه اینگونه مشکلات مدت زمان بیشتری باقی بمانند، حل کردن آن‌ها دشوارتر خواهد بود و در بهره‌وری سازمان شما اثرات مخربی خواهد داشت. شاید فکر کنید در مقابل همکارانتان همیشه باید خشم خود را کنترل کنید، اما در نهایت روزی این ناراحتی‌ها محیط کار را مانند سم آلوده می‌کند.

شما بعنوان یک کارمند باید بتوانید آنچه اشتباه است را تشخصی دهید. پس از آن، باید مهارت‌های حل مسئله را در خود تقویت کنید. در نهایت، بهتر است بدون این چالش‌ها و دردسرها از روز کاری آرام و مفید خود لذت ببرید. این‌ها تنها بخشی از مهارت‌های حرفه‌ای کلی شما هستند.

• اقدام کنید

متاسفانه، همیشه همکارانی وجود دارند که ذهنیت آن‌ها در حد دوران دبیرستان باقی مانده است. همواره ممکن است همکارانی داشته باشید که دیگران را با غیبت کردن و شایعه‌سازی آزار دهند و شما اصلا رغبت نکنید به محل کارتان برگردید. این مشکلات در تمامی محل‌های کار وجود دارد و مدیران، خیلی این مشکل را جدی نمی‌گیرند مگر این که مسئله حاد شود.

این نگرانی‌ها می‌تواند در مورد نحوه رفتار مشتریان با شما نیز وجود داشته باشد. بسیاری از مشتریان فکر می‌کنند می‌توانند از طرف مقابل خود سوء استفاده کنند. یک روش کارآمد برای مقابله با این مشکل این است:

• با مدیر و همکاران خود در مورد احساسات خود صداقت داشته باشید،
• به افرادی که فکر می‌کنند رفتار شما مناسب نیست، گوش کنید؛
• با منابع انسانی برای حل این مشکل همکاری کنید.

با به کارگیری استراتژی‌های حل مسئله و به کمک مهارت‌های ارتباطی می‌توانید مشکلات خود را در محل کار حل کنید و زمانی را که در محل کار خود هستید در آرامش سپری کنید.

• تشخیص موقعیت

بر اساس مطالعات انجام شده، نزدیک به یک سوم کارمندان در رسیدن به محل کار خود تاخیر دارند. دلایل آن‌ها برای دیر رسیدن معمولا تاخیر وسایل حمل و نقل عمومی، کار نکردن آلارم ساعت و ترافیک است. اگرچه زندگی همچنان جریان دارد، اما دیر رسیدن شما می‌تواند در مجموع روی کسب و کاری که در آن مشغول هستید، اثرگذار باشد، به یاد داشته باشید که وقت طلاست.

در این مواقع کارفریان معمولا علت تاخیرهای موردی را درک می‌کنند، اما اگر این مسئله ادامه‌دار شود، وارد عمل می‌شوند و حتی گاهی به اخراج کارمند نیز می‌انجامد.

برای جلوگیری از دیر رسیدن به محل کارتان می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

• چندین ساعت زنگ‌دار در خانه بگذارید،
• یک ساعت زودتر از همیشه بخوابید،
• زمان زیادی برای رسیدن به محل کارتان در نظر بگیرید،
• در مسیر رسیدن به محل کار به خرید یا صرف صبحانه نروید.

• خود را برای بدترین شرایط آماده کنید.

همیشه امیدتان به بهترین‌ها باشد، اما انتظار بدترین شرایط را نیز داشته باشید. همیشه از خودتان بپرسید:" در این شرایط بدترین اتفاقی که می‌توانست بیفتد چیست؟"

راه نجات از طوفان‌های کاری برای هر کارمندی این است که آمادگی بدترین اتفاق را در هر موقعیتی داشته باشد. شما از استراتژی‌های زیادی می‌توانید استفاده کنید، اما مهمترین تاکتیک این است که بدانید چگونه بر مشکلی غلبه کنید.

• بهترین راه حل را برای چالش‌هایتان انتخاب کنید.

شما روزانه در محل کارتان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستید که برخی از آ‌ن‌ها تازگی دارند و بعضی دیگر مثل همیشه هستند. اما وقتی مجبورید کار چند نفر را انجام دهید و یا زمان کافی برای انجام کاری را نداشته باشید، اوضاع سخت‌تر می‌شود.

در نهایت، هنگامی که با مسئله بزرگی روبرو می‌شوید، باید راه‌حل‌های گوناگونی را در نظر بگیرید و سپس نقاط قوت و ضعف آن راه‌حل را بسنجید. درست مثل بازی شطرنج، باید بدانید چند حرکت بعدی شما چه خواهد بود.

فراموش نکنید که باید بتوانید مرز بین راه‌حل‌های واقع‌بینانه و هدف ایده‌آل خود را مشخص کنید.

بعنوان مثال فرض کنید شما 23 سال در یک شرکت مشغول به کار بوده‌اید، شرکت در حال قدیمی شدن است و ممکن است نتوانید تمامی عمر خود را در آنجا کار کنید، در این صورت چندین گزینه پیش روی شماست:

• از شرکت بخواهید به شما ترفیع بدهد،
• قبل از این که دیر شود، به دنبال شغل جدیدی بگردید،
• کمی از خود خلاقیت به خرج دهید؛ مثلا مدل یک کسب و کار جدید و ایده‌های نو ارائه دهید و یا یک کمپین بازاریابی دیجیتال معرفی کنید،
• می‌توانید بازنشسته شوید و بقیه عمر خود را در سفر بگذرانید.

• پیشرفت شغلی خود را ارزیابی کنید

آیا تکنیک‌های حل مسئله کارساز هستند؟ تنها راه این که بدانیم استراتژی‌های حل مسئله در مورد ما کارساز هستند، ابتدا باید برای خود معیارهایی در نظر بگیریم.

چطور می‌توانیم موفقیت را اندازه‌گیری کنیم؟ هر شرکتی متدهای خاص خود را برای حل مسئله و برداشتن گام‌های صحیح دارد. بدون داشتن معیارهای اندازه‌گیری صحیح، نمی‌‌توانید پی ببرید که کارها درست پیش می‌رود و یا باید از روش دیگری برای حل مسائل استفاده کنید.

کارآفرینان، مدیران و کارمندانی که به دنبال پیشرفت هستند، باید مهارت‌های حل مسئله را در خود تقویت کنند تا مشکلات، مانع پیشرفت شغلی آن‌ها نشود. هنگام مواجه شدن با مشکلات روزانه، باید بهترین راه حل ممکن را به کار بگیرید.

شما چطور مشکلات خود را در محل کار حل می‌کنید؟ نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا