چطور با مشتریان خود روابط پایدار ایجاد کنیم؟ (بخش اول)

چطور با مشتریان خود روابط پایدار ایجاد کنیم؟ (بخش اول)

ایجاد روابط پایدار با مشتریان به‌ منظور بقای کسب وکار، باید در خط مقدم اهداف هر برند باشد. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و پیشرفت است، کسب وکارهای کوچک بدون داشتن مشتری‌ های وفادار شکست خواهند خورد. بنابراین، چگونه می‌توان از طریق تجربه مشتری یک کسب وکار موفق را حفظ کرد؟ در این بخش، به این پرسش پاسخ خواهیم داد و راه‌ کارهایی را برای بهبود و ایجاد رابطه مشتری ارائه خواهیم داد تا بتوانید بیش از پیش به مشتریان خود دسترسی داشته باشید.

• به طور شفاف با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

ارتباط شفاف می تواند شانس شما را برای ایجاد یک رابطه پایدار تقویت کند. اگر زمان لازم برای درک نگرانی‌های مشتری را ندارید، چطور می توانید یک راه حل منطقی پیشنهاد کنید؟ بنابراین، به جای این که صبر کنید تا ارتباط مشتری به یک مشکل اساسی تبدیل شود، از روز اول بر روی مشتریان خود سرمایه‌ گذاری کنید.

فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه لوازم زیبایی و آرایشی هستید. اگر زمان خود را صرف تجزیه و تحلیل مسائلی چون نوع پوست مشتری و محصولاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، کنید، در این صورت می‌توانید در مورد انتخاب محصولاتی که استفاده می‌کنند به آن‌ها مشاوره بدهید تا آن‌ها مشتری شما شوند و محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاه شما خریداری کنند. این نوع ارتباطات سبب می‌شود تا مشتریان دوباره به شما رجوع کنند، زیرا برای آن‌ها شما فقط یک فروشگاه نیستید، بلکه کارآفرینی هستید که نیازهای مشتری را درک و قدری زندگی آن‌ها را بهتر می‌کند.

• از حد انتظارات مشتریان فراتر بروید.

اشتباه بیشتر کسب و کارها این است که زیادی از حد قول می‌ دهند، اما در عمل، کم‌ فروشی می‌کنند. این مسئله در انواع مختلف صنایع وجود دارد؛ مثلا باتری دوربین قرار است 8 ساعت کار کند اما فقط 6 ساعت کار می‌کند، یا توری که می‌ خرید قرار است برای شما همراه با تجربه‌ ای فوق‌العاده باشد اما در عمل اینگونه نیست.

نکته این‌ جاست که شما نباید مدعی انجام کاری باشید مگر این که بتوانید از آنچه قول داده‌ اید بهتر عمل کنید. اگر چنین کاری بتوانید انجام دهید، با خدمات اضافه‌ای که ارائه می‌کنید می‌توانید مشتریان خود را غافلگیر کنید؛ مثلا به آن‌ها نمونه‌های رایگان از کالا یا خدمات خود یا شکلات هدیه بدهید.

• خدمات خود را سرموقع ارائه دهید.

اگر زمانی را برای ارائه کالا یا خدمات خود مشخص می‌کنید، لازم است که به آن پایبند باشید. به طور مثال، اگر متعهد هستید که کالای خود را ظرف 5 تا 7 روز کاری تحویل دهید، سعی کنید ارسال سفارش آن‌ها را ظرف 3 الی 4 روز کاری انجام دهید، در این صورت می‌توانید از رضایت‌مندی مشتریان خود اطمینان حاصل کنید.

اگر به تعهدات خود عمل نکنید، خاطره‌ ای تلخ در ذهن مشتریان خود به جای می‌گذارید و باید زمان و منابع بیشتری صرف کنید تا این خسارت را جبران کنید. برای کسب و کارهای بزرگ گذاشتن بودجه برای جلب رضایت مشتری ساده‌تر است، اما برای کسب و کارهای کوچک حل مشکلات کوچک این‌چنینی دشوارتر خواهد بود.

• نظرات مشتریان را بخواهید.

نظرات مشتریان می‌ تواند کسب و کار شما را تقویت کند و از طریق آن می‌‌توانید به راه‌کارهایی برای توسعه برند خود دست پیدا کنید. از طریق نظرات مشتریان، مشکلات کسب و کارتان شناسایی می‌شود و می‌توانید به راه‌حل‌هایی برای تغییر استراتژی خود برسید.

برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید این کار را از طریق ایجاد پرسشنامه، صندوق انتقادات و پیشنهادات یا در نظر گرفتن جایی برای نوشتن نظرات و دیدگاه‌ها انجام دهید. برای این که مشتریان تشویق به نظر دادن شوند، می‌توانید برای آن‌ها طرح‌ های تشویقی نظیر بن تخفیف در خریدهای بعدی، در نظر بگیرید. از این طریق می‌توانید مشکلاتی که از آن‌ها آگاهی نداشتید را شناسایی کنید و خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید.

• با مشتریان در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید.

شبکه‌ های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های جمع‎‌آوری دیدگاه‌ها و حفظ ارتباطات بلند مدت با مشتریان محسوب می‌شوند. شما باید همیشه بصورت آنلاین با مشتریان تعامل کنید و از آن‌ها بخاطر ثبت نظراتشان تشکر کنید؛ چه نظرات آن‌ها مثبت باشد چه منفی و به نگرانی‌های آن‌ها اهمیت بدهید.

شما می‌توانید از طریق حساب کاربری شبکه‌ها اجتماعی خود، مدیریت ارتباط با مشتری ایجاد کنید. به طور مثال، می‌توانید اخبار صنعت خود را به اشتراک بگذارید، یا محصولات جدید را در صفحه‌ تان تبلغی کنید، به سوالات مشتریان پاسخ بدهید و از طریق لایک و کامنت با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اگر همواره فعال و پاسخگو باشید، همانطور که در ابتدا شما زمان خود را برای خدمت‌ رسانی به آن‌ها سرمایه‌گذاری کردید، افراد بیشتری در برند شما سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

• قدردانی خود را نشان دهید.

یکی از بهترین راه‌ ها برای حفظ وفاداری مشتریان از طریق ایجاد برنامه‌ها و طرح‌های وفاداری است. این طرح‌ها موجب افزایش درآمد و نیز تقویت ارتباط با مشتری خواهد شد. همچنین می‌ توانید طرح‌هایی مشخص کنید که از طریق آن، مشتریان با خرید بیشتر بتوانند از مزایای بیشتری بهره‌ مند شوند.

شما می‌توانید این کار را از طریق دادن تخفیف و پیشنهادات شگفت‌ انگیز بر اساس نیاز مشتریان انجام دهید. به طور مثال، اگر فروشگاه آنلاین دارید و مشتریانی را می‌بینید که به سبد خود محصولاتی اضافه کرده‌اند اما آن‌ها را خریداری نکرده‌اند، می‌توانید به آن‌ها کد تخفیف بدهید تا تشویق به نهایی کردن سبد خرید خود و خرید از شما شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با سایر روش‌های ایجاد ارتباط پایدار و طولانی‌ مدت با مشتریان بیشتر آشنا کنیم. چنانچه درباره نحوه ایجاد ارتباط موثر با مشتری سوال یا نظری دارید، در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا