چگونه به یک کارآفرین تبدیل شویم؟ (بخش اول)

چگونه به یک کارآفرین تبدیل شویم؟ (بخش اول)

کارآفرین شدن شاید مثل یک رویا بنظر برسد. در این صورت دیگر کسی نیست که مدام به شما دستور بدهد و شما می‌توانید برنامه کاری خودتان را داشته باشید و بهترین مزیت آن این است که تمامی سود کسب و کار برای خود شما خواهد بود.

کارآفرین شدن به ظاهر شاید فوق‌ العاده بنظر برسد، اما رسیدن به این موقعیت از آنچه تصور می‌ کنید سخت‌ تر است. شما باید ساعت‌ های طولانی کار کنید و تمام زندگی خود را وقف ایده خود کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. در این بخش به چندین نکته برای کارآفرین شدن اشاره می‌کنیم.

• برای کسب و کار خود برنامه‌ ریزی کنید.

قبل از این که کسب و کار خود را راه‌ اندازی کنید، طرح کسب و کار مناسبی داشته باشید. اهداف، استراتژی‌ ها و پیش‌بینی‌ های مالی لازم را تعیین کنید تا سرمایه‌ گذاران بالقوه برای ارزیابی چشم‌ اندازهای کسب و کار بتوانند به آن رجوع کنند.

علاوه‌ بر این، شما باید ایده‌ هایی برای حل کردن مشکل مشتریان خود داشته باشید، مهم نیست که محصولی را قرار است بفروشید یا خدمتی را ارائه دهید، مهم این است که قدری زندگی مردم را راحت‌ تر کنید.

• تحقیقات بازار انجام دهید.

درست است که کسب و کار شما نباید مورد علاقه همه افراد دنیا باشد، اما انجام تحقیقات بازار بر روی بازار هدف‌ تان، بسیار حائز اهمیت است. ابتدا باید بدانید که آیا برای کالای شما تقاضا وجود دارد و قبل از راه‌ اندازی کسب و کارتان جایی از کار نیاز به بهبود و اصلاح دارد؟ اگر مطمئن نیستید که مشتریان شما چه افرادی خواهند بود، باید حتما کار خود را متوقف کنید و به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. مشتریان شما چه کسانی خواهند بود؟ آیا به خدمات شما روزانه نیاز خواهند داشت یا محصول یا خدمت شما چیزی نیست که مردم بدون آن نتوانند زندگی کنند؟ این سوالات به شما کمک می‌ کند که بدانید آیا می‌ توانید ایده خود را دنبال کنید.

• منابع مالی برای کسب و کار خود فراهم کنید.

برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق، به پول زیادی نیاز دارید. اگر پس‌ انداز شخصی برای این کار داشته باشید، مشکلی نخواهید داشت، اما اکثر کارآفرینان موفق پشتوانه مالی لازم را معمولا ندارند. برای این منظور باید گزینه‌ های خود را بشناسید. شما می‌توانید از طریق سرمایه‌ گذاران به کسب و کار خود سرمایه تزریق کنید و بخشی از سهام شرکت را به آن‌ها واگذار کنید یا می‌ توانید از بانک، وام‌ های خوداشتغالی دریافت کنید. در حالت دوم، به نرخ سود بانکی توجه کنید و ببینید آیا توان بازپرداخت آن را دارید.

اگر به‌دنبال سرمایه گذاران مالی هستید، باید پیش‌بینی‌ های شما واقع‌ بینانه باشد. اگر پیش‌بینی‌ های دور از واقعیت داشته باشید، سرمایه‌ گذاران شما را جدی نمی‌ گیرند.

• پروفایل مناسبی برای شرکت خود ایجاد کنید.

اگر قصد دارید برند ایجاد کنید، شرکت شما باید پروفایل قوی داشته باشد که از طریق آن مشتریان و سرمایه‌ گذاران بدانند داستان کسب و کار شما چیست، چرا شما منحصر به‌ فرد هستید، چگونه می‌توانید مشکل آنان را حل کنید یا چه خدماتی ارائه می‌دهید.

سبک نوشتن پروفایل کاربری باید به‌ گونه‌ای باشد که خواننده را جذب کند و بستگی به نوع کاربری آن دارد. به طور مثال، اگر درباره شرکت خود در وبسایت می‌ نویسید، نباید از آمار و ارقام بیش از حد صحبت کنید. اما اگر به‌ طور اختصاصی برای سرمایه‌ گذاران، پروفایل شرکت خود را می‌سازید، باید در آن از آمار، جوایز، دستاوردها و چشم‌ اندازهای کسب و کار خود سخن بگویید.

• بازاریابی کنید.

استراتژی بازاریابی خوب، برند شما را می‌ سازد و عدم داشتن استراتژی مناسب، به کسب و کار شما آسیب می‌ زند. وقتی به برند خود فکر می‌ کنید، باید بهترین و موثرترین استراتژی‌ های بازاریابی را در نظر بگیرید. اگر مخاطب کسب و کار شما جوان‌ ترها هستند بهتر است بر روی شبکه‌ های اجتماعی تمرکز کنید و اگر مخاطب شما بیشتر افراد مسن و بازنشسته هستند، تبلیغات بیلبورد و روزنامه تاثیر بیشتری خواهند داشت.

• ریسک‌ ها را تشخیص دهید.

وقتی روی کسب و کار خودتان سرمایه‌ گذاری می‌کنید، با ریسک‌ها و خطرات زیادی مواجه هستید؛ ممکن است درآمد کافی در ابتدا نداشته باشید، با شکست مواجه شوید و یا سلامتی شما به خاطر زمان زیادی که باید صرف کسب و کارتان می‌کنید، به خطر بیفتد.

در مقابل، اگر کسب و کار شما موفق شود، مزیت‌ های زیادی برای شما وجود دارد. قبل از این که تصمیم بگیرید کارآفرین شوید، در ابتدا باید بدانید چه چیزهایی می‌ خواهید و می‌توانید از دست بدهید.

• به دنبال شریک کاری باشید.

برای کاهش ریسک‌ های کسب و کار و داشتن یک فرد پشتیبان، بهتر است در هیئت مدیره شرکت با کسی شریک شوید. شریک شما می‌‌تواند شما را راهنمایی کند، نظرات جدیدی ارائه دهد و در انجام کسب و کار به شما کمک کند.

بیشتر شرکت‌ ها، شرکای خود را از میان افرادی انتخاب می‌ کنند که تخصص آن‌ها در زمینه‌ های دیگری باشد. داشتن افراد با تخصص و تجربه کاری در زمینه‌های مختلف، موجب رشد کسب و کار شما خواهد شد و به یک برند شناخته‌ شده تبدیل می‌شوید.

• خصوصیات شخصیتی یک کارآفرین را داشته باشید.

برای کارآفرین موفق ویژگی‌ های شخصیتی گوناگونی وجود دارد. شما باید مستقل و متکی به خود باشید، همچنین باید بتوانید دستاوردهای بزرگ را خودتان بدست بیاورید. اگر فکر می‌کنید در تیم بهتر کار می‌ کنید، بهتر است همان کارمندی را در پیش بگیرید.

بیشتر کارآفرینان، اهل پس‌انداز کردن هستند تا ولخرجی کردن؛ آن‌ها با همین پس‌ اندازها به جایگاه امروزی خود رسیده‌اند و اگر بخواهند در کسب و کار خود سرمایه‌ گذاری کنند می‌توانند به طور موثری بودجه‌ بندی کنند.

• بر روی آموزش خود سرمایه‌گذاری کنید.

خیلی‌ ها فکر می‌ کنند آموزش و دانش، برای شروع یک کسب و کار لازم نیست، اما همیشه این نظر درست نیست.

فرض کنید می‌خواهید سالن آرایشی افتتاح کنید، برای این که درک درستی از این کسب و کار داشته باشید حداقل باید یک مدرک یا گواهینامه در این زمینه داشته باشید.

داشتن دانش، تاثیر زیادی در مدیریت کسب و کار و رهبری سازمان دارد. در دوره‌ های لازم شرکت کنید تا مهارت‌ ها و اعتبار خود را بالا ببرید.

• فرهنگ سازمانی ایجاد کنید.

امروزه فرهنگ سازمانی بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است. جوان‌ ترها به‌دنبال حقوق و دستمزد بهتر و مزایایی هستند که شرکت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به طور مثال شرکت گوگل صبحانه رایگان، رستوران، ساعات کاری شناور، باشگاه، اتاق‌ های استراحت و تسهیلات درمانی و زیبایی دارد و به دلیل داشتن همین امکانات، یکی از بهترین شرکت‌ هایی است که هر کس آرزوی کار کردن در آن را دارد.

اگر می‌ خواهید یک کارآفرین موفق و معروف شوید، باید روی کارکنان شرکت سرمایه‌ گذاری کنید و فرهنگ سازمانی خود را داشته باشید. هرچه نباشد، تبلیغات کلامی (بازاریابی دهان به دهان)، موثرترین شیوه مارکتینگ است.

در بخش بعدی با ما همراه باشید تا شما را با دیگر نکات کارآفرین شدن بیشتر آشنا کنیم.

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا