چگونه به یک مدیر موفق تبدیل شویم – بخش دوم

چگونه به یک مدیر موفق تبدیل شویم – بخش دوم

در بخش اول "چگونه به یک مدیر موفق تبدیل شویم" به ویژگی‌های مدیران خوب و روش‌های تبدیل شدن به یک مدیر موفق پرداختیم. همچنین، به شیوه‌های تقویت مهارت‌های مدیریتی و بخشی از عادات مدیران موفق اشاره کردیم.

در این بخش به معرفی سایر عادات مدیران موفق خواهیم پرداخت؛ شما نیز می‌توانید با به کار گرفتن این عادات گام مهمی در جهت دستیابی به موفقیت و اهدافتان بردارید.

عادات مدیران موفق

• آن‌ها استراتژی مشخصی دارند.

رهبری استراتژیک نیازمند تحلیل، برنامه‌ریزی و اجرای حساب شده است. مدیران موفق بر روی زمان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در مورد سناریوهای مختلف فکر کنند و پیامدهای کارهایی را که قرار است انجام دهند در نظر می‌گیرند.

مدیر موفق

• آن‌ها نظرات دیگران را می‌خواهند.

موسس مدیریت مدرن، پیتر دراکر، در جایی می‌نویسد: " تنها راه شناخت نقاط قوت شما از طریق تحلیل نظرات است." مدیران موفق مرتب به دنبال گرفتن نظرات دیگران هستند تا عملکرد خود را بهبود بدهند و به طور پیوسته به موفقیت دست پیدا کنند.

 

مدیر موفق

• آن‌ها از دیگران مشورت می‌گیرند.

مدیران موفق برای گرفتن تصمیمات موثر همواره به دنبال مشورت گرفتن از سایرین هستند. مشورت‌های هوشمندانه به رهبر کمک می‌کند تا نقاط کور را شناسایی کند. راهنمایی گرفتن و پیشنهاد نقطه نظرات مختلف، روش رهبری یک مدیر را می‌تواند بهبود بخشد.

مدیر موفق

• آن‌ها به دیگران احترام می‌ گذارند.

اعتماد و احترام به دیگران لازمه مدیریت کارامد است. هیچ فردی دوست ندارد به او بی‌احترامی یا توهین شود. مدیران موفق در برابر دیگران ادب و احترام را رعایت می‌کنند. توجه حقیقی به دیگران موجب ایجاد حس وفاداری و احترام متقابل می‌شود.

مدیر موفق

• آن‌ها اشتباهات خود را می‌پذیرند.

اشتباه کردن بخشی از زندگی همه ماست. رهبری موثر به شفافیت و پاسخگویی نیاز دارد. بنابر این، مدیران موفق اشتباهات خود را می‌ پذیرند، از آن‌ها درس می‌گیرند و دفعه بعد بهتر عمل می‌کنند.

 

مدیر موفق

• آن‌ها از تیم‌های خود حمایت می‌کنند.

مدیران بدون حمایت تیم‌های خود موفق نخواهند شد. بهترین مدیران افرادی هستند که از طریق اختیار دادن به سایرین، به تیم‌های خود قدرت می‌بخشند. مدیران موفق تیم‌هایشان را تشویق می‌کنند و ابزارها و منابع لازم را برای انجام کارها در اختیار اعضای تیم قرار می‌دهند.

مدیر موفق

• آن‌ها متواضع هستند.

بهترین مدیران، افراد متواضع و فروتنی هستند. بسیاری از افراد ممکن است تواضع را با ضعف اشتباه بگیرند. اما، در حقیقت، تواضع، توانایی دستیابی به نقاط قوت و محدودیت‌های فردی است. ارزیابی فردی نیازمند قضاوت صحیح و اعتماد به‌نفس است. تواضع حقیقی یک ویژگی شخصیتی جذاب است و الهام‌بخش و ایجاد کننده محیطی برای صداقت و اعتماد است.

مدیر موفق

• آن ها حس همکاری را ترویج می‌دهند.

مدیریت موفق نیاز به درگیر کردن دیگران و ترغیب آن‌ها به سمت اهداف مشترک دارد. به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دعوت کردن دیگران به مشارکت در انجام کارها، موجب ایجاد اعتماد در تیم و حس مشترک درباره اهداف تیم می‌شود.

مدیر موفق

• آن ها قابل رویت هستند.

مدیران موفق قابل رویت هستند و فرصت‌های دیدار برای تیم‌های خود ایجاد می‌کنند. قابل رویت بودن، ارتباط با دیگران را راحت‌تر می‌کند، تعامل را تسهیل می‌کند و سکویی برای نشان دادن دستاوردها فراهم می‌کند.

مدیر موفق

• آن ها دستاوردهای تیم را ترویج می‌کنند.

همه می‌ خواهند بخشی از تیم برنده باشند. دادن اعتبار به دیگران و تصدیق دستاوردهای آن‌ها دو روشی است که مدیران موفق با استفاده از آن‌ها تیم‌هایی موفق می‌سازند. ترویج دستاوردهای تیم، اعضا را برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر تشویق می‌کند.

مدیر موفق

• آن‌ها اختلافات را مدیریت می کنند.

بروز اختلاف در محل کار اجتناب‌ناپذیر است. به جای دوری از تعارض، مدیران موفق در موقعیت‌های دشوار بصورت حرفه‌ای و محترمانه رفتار می‌کنند. آن‌ها در شرایط بحرانی نیز به گفتگو می‌پردازند، در پی زمینه‌های مشترک، رسیدن به تفاهم و حفظ روابط هستند.

مدیر موفق

 

• آن‌ها برای حفظ تعادل در زندگی تلاش می‌کنند.

حفظ فرهنگ کاری با عملکرد بالا نیازمند ایجاد تعادل بین زندگی و کار است. همه رهبران نیاز به زمانی برای استراحت دارند. به تعطیلات رفتن، ارتباط برقرار کردن با عزیزان و دنبال کردن علایق شخصی تاثیر به‌سزایی بر عملکرد کاری می‌ گذارد و سبب می‌شود مدیران هم همانند مردم عادی به‌نظر بیایند.

مدیر موفق

• آن‌ها شبکه‌ ای از افراد ایجاد می‌کنند.

روابط کاری خوب برای پیشرفت شغلی و شخصی مهم هستند. مدیران موفق در میان شبکه‌ ای از افراد کار می‌کنند که از اهداف شخصی و حرفه‌ ای‌شان حمایت می‌کنند. آن‌ها مدام در پی فرصت‌هایی برای ایجاد ارتباط واقعی با افراد در داخل و خارج از جامعه حرفه‌ای خود هستند.

مدیر موفق

• آن‌ها جایگاه آینده خود را تعیین می‌کنند.

در یک محیط کار در حال تغییر که به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر تکنولوژی و بازارهای جهانی قرار گرفته، حفظ و تعیین موقعیت خود در آینده جهت موفقیت شغلی و موفقیت تیم حیاتی است. مدیران موفق با خواندن نشریات دوره‌ای، شرکت در کنفرانس‌ها و شبکه‌های اجتماعی سعی دارند خود را در صدر روند رو به رشد صنعت حفظ کنند.‌ آن‌ها همچنین به دنبال فرصت‌هایی برای به اشتراک گذاشتن آموخته‌های جدید خود با اعضای تیم هستند و روش‌های جدیدی را در فرآیندهای کاری خود به کار می‌گیرند.

مدیر موفق

• آن‌ها سیاست‌های سازمان را پیش می‌برند.

مدیران موفق سیاست‌های سازمان را می‌پذیرند. آن ها درک می‌کنند که سیاست‌های سازمان، بخشی از واقعیت زندگی هستند. اما آن‌ها همچنین درک می‌کنند که پیش بردن سیاست‌های سازمان مستلزم آن نیست که آن‌ها ارزش‌های شخصی خود را نقض کنند. بلکه، آن‌ها به فرهنگ سازمان خود احترام می‌گذارند ، به طور استراتژیک شبکه خود را می‌سازند و تعاملی صادقانه با دیگران دارند تا به طور موثری روی آن‌ها تاثیر بگذارند.

مدیر موفق

• آن‌ها از دیگران تشکر می‌کنند.

در محیط‌های شغلی عملکرد محور، ابراز تشکر اغلب نادیده گرفته می‌شود. تشکر کردن از دیگران برای مشارکت آن‌ها سبب می‌شود اعضای تیم حس کنند از زحمات آن‌ها قدردانی شده و مدیران برای آن‌ها ارزش قائل شده‌اند. گفتن "سپاسگزارم" تنها چند ثانیه از وقتتان را می‌گیرد، اما تاثیر آن می‌تواند ابدی باشد.

مدیر موفق

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا