بحران روغن DOP و راه حل آن

بحران روغن DOP و راه حل آن

بحران روغن DOP و راه حل آن

 

به گزارش پلیمرمال و به نقل از اینپیا، روغن DOP که در صنایع مختلفی نظیر تولید سیم، کابل، کفش، شلنگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد، هفته‌هاست که قیمت آن دچار نوسانات شدیدی شده است. طبق اعلام کارشناسان، این مواد در حال حاضر در کشور ما قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با کشورهای همسایه دارد. بهای روغن DOP در مدت کمتر از یک ماه از 18 هزار تومان به بیش از 30 هزار تومان افزایش یافته است.

 

 

دلایل افزایش قیمت روغن DOP چه بوده است؟

 

  • نقش دلالان در افزایش قیمت الکل و روغن Dop

 به گفته برخی کارشناسان، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت الکل در بازار، عرضه‌های قطره چکانی این محصول توسط پتروشیمی شازند باشد، اما افزایش قیمت این مواد موجب تشدید سودجویی‌ها در بازار شده است و دلالان نیز نقش انکارنشدنی در بالاماندن قیمت این دو ماده اولیه داشته‌اند.

 

  • عدم تعادل عرضه و تقاضا

به دلیل این که عرضه این محصول نسبت به حجم تقاضا کمتر بوده است، مشتریان مجبورند برای تامین مواد اولیه، این ماده را در قیمت بالا رقابت کنند.

 

  • نوسانات قیمت الکل دی اتیل هگزانول

رقابت‌های بالا در بورس و عواملی از این دست موجب افزایش قیمت دی اتیل هگزانول در بازار شد. دی اتیل هگزانول را به طور انحصاری پتروشیمی شازند تولید می‌کند و چندین هفته است که قیمت آن دچار نوسانات شدید و بروز مشکلاتی شده است، تا جایی که معاملات هفته اول ماه جاری (اردیبهشت) به دلیل رقابت‌های شدید صورت گرفته در بورس کالا، باطل اعلام شد.

 

  • عدم نظارت دقیق

عدم کنترل ورودی و خروجی و نظارت دقیق بر روغن DOP موجب شده تا تولیدکنندگان نماها بتوانند با آزادی بیشتری اقدام به فروش سهمیه‌ها در بازار آزاد کنند. بر اساس گفته‌های کارشناسان، حدود 70 درصد تناژهای دی اتیل هگزانول به کارخانجات قم ارسال می‌شود.

 

 

 

  • صادرات روغن DOP

گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت DOP و ملتهب شدن بازار، صادرات بی‌رویه این ماده بوده است، از این رو چندین هفته است که صادرات این ماده ممنوع اعلام شده است، اما اعلام ممنوعیت صادرات نیز، همچنان تاثیری در ثبات قیمت‌ها نگذاشته است.

 

  • سودجویی تولیدکنندگان

بنابر شایعات، برخی تولیدکنندگان DOP نیز از افزایش قیمت دی اتیل هگزانول استقابل کرده‌اند، زیرا می‌توانند آن‌ها نیز قیمت روغن DOP را در پی این افزایش، بالا ببرند. همچنین شنیده شده است که برخی از خریداران الکل برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها، اقدام به ثبت رقابت‌های بسیار بالا در بورس کالا کرده‌اند، تا سبب ایجاد التهاب در بورس شوند. (مثلا در هفته اول اردیبهشت که معاملات باطل شد تا ۱۷۰ درصد رقابت صورت گرفته بود). اما باید اشاره کنیم که صحت این ادعاها و شایعات هنوز مشخص نشده است.

  • احتکار

از دیگر مواردی که گفته می‌شود موجب کم شدن عرضه و افزایش قیمت DOP شده است، انبار کردن این مواد توسط دلالان و انتظار آنان برای گران‌تر شدن آن است.

 

 

راه‌کارهایی برای تثبیت قیمت DOP

 

برخی کارشناسان برای ثبیت موقت قیمت DOP، راه‌حل‌هایی پیشنهاد کرده‌اند که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

  • ممنوع ماندن صادرات DOP
  • افزایش عرضه : افزایش عرضه الکل دی اتیل هگزانول را می‌توان تا رسیدن به ثبات قیمت و نظارت بررعایت کف عرضه‌ها ادامه داد.
  • بازگشت سقف رقابت حتی به صورت موقت
  • کم رنگ ساختن نقش دلالان و نظارت دقیق: نظارت اصولی و دقیق بر موادی که از بورس خارج می‌شود سبب می‌شود تا نقش دلالان را کمرنگ‌تر و دست آنان را از بازار کوتاه و کدهای تولیدکننده نماها را شناسایی کرد.
  • واردات الکل و DOP توسط نهادهای دولتی

به پیشنهاد کارشناسان بهتر است نهادهای دولتی و شرکت ملی پتروشیمی کشور، واردات الکل و DOP را بر عهده بگیرند، چرا که تولیدات دی اتیل هگزانول در حال حاضر به صورت انحصاری انجام می‌شود و به این ترتیب از شائبات مدیریت قیمت‌ها پس از واردات جلوگیری خواهد شد. شازند، تولید کننده انحصاری این محصول، می‌تواند با برهم زدن قیمت‌ها واردکننده را زمین بزند. نهادهای دولتی می‌توانند منابع مالی برای واردات این مواد را از محل‌هایی مانند رقابت‌های مواد اولیه در بورس کالا تامین نمایند.

امتیاز مقاله: 0

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا