نقاشی ساختمانی برای تازه کارها!

نقاشی ساختمانی برای تازه کارها!

مراحل انجام نقاشی ساختمانی

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که دوست دارند کارهای فنی را خودشان انجام دهند، حتماً یک باری دست به قلم برای انجام نقاشی ساختمانی شده‌ اید. در این حالت حتماً با خودتان گفته‌ اید: «من می‌ دانم چطور نقاشی ساختمانی کنم» یا «کاری ندارد که...»؛ اما واقعیت امر چیزی بیشتر از این صحبت‌ ها است. حلال‌ های و افزودنی‌ های رنگ یکی از پایه‌ ای‌ ترین بخش‌ های یک نقاشی موفق ساختمانی هستند و بهتر است راجع به این فرآیند بیشتر بدانید. رنگ های ساختمانی از پیگمنت ساخته شده اند، از همین رو قصد داریم تا در این مقاله به فرایند کامل یک نقاشی ساختمانی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

شروع کار؛ انتخاب رنگ و ساخت آن

برای شروع کار بهتر است ابتدا رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. این انتخاب شما می‌ تواند بر اساس هارمونی رنگ میان دیوارها و یا میان سقف و دیوار شکل بگیرد اما در بهترین حالت ممکن پیشنهاد می‌ کنیم تا میان سقف و دیوار حداقل یک پرده رنگی تمایز قائل شوید. همچنین در نقاشی ساختمان شست‌ و شو عاملی است که انتخاب نوع رنگ شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد. مثلاً اگر قصد دارید تا سقف سرویس‌ های بهداشتی یا آشپزخانه را رنگ کنید می‌ توانید به سراغ رنگ‌ های پلاستیکی بروید که نیاز به شست‌ و شوی آن‌ ها در بازه زمانی حداقل یک سال یک‌ بار است. یکی از مزیت‌ های هم که این شیوه رنگ‌ آمیزی می‌ تواند داشته باشد حفظ تفاوت یک پرده رنگی است که می‌ تواند نمای خوبی به کار شما بدهد.

در نقاشی دیوارها معمولاً به میزان نسبی از رنگ‌ های مات و براق استفاده می‌ کنند؛ اما میزان این نسبت را مکان استفاده تحت تاثیر قرار می‌ دهد. عواملی چون صاف یا ناصاف بودن سطح، نورگیری محیطی و غیره، همگی در این تصمیم‌ گیری مهم هستند و از همین رو اگر در محیطی نقاشی می‌ کنید که نیاز به شست‌ و شوی مکرر دارد حتماً نسبت رنگ براق را بیشتر از مات در نظر بگیرید. البته نکات دیگری هم وجود دارند که در انتخاب رنگ حتماً باید به آن‌ ها توجه کنید تا نتیجه نهایی مطلوب باشد.

نکته اول؛ تغییرات

اگرچند رنگ را باهم مخلوط کرده‌ اید توجه کنید که رنگ خیس دو پرده روشن‌ تر از حالت خشک‌ شده همان رنگ  است. از همین رو می‌ توانید یک‌ تکه فلز را همراه داشته باشد تا آزمایش‌ های اولیه خود را بر روی آن انجام دهید زیرا رنگ روی فلز سریع‌ تر خشک می‌ شود. همچنین به هنگام آزمایش هرگز حجم‌ های زیاد رنگ را با هم ترکیب نکنید تا مجبور به خرید دوباره رنگ نشوید. ترکیبات رنگ معمولاً برگشت‌ ناپذیر است و می‌ تواند بسیار هزینه‌ بر باشد.

نکته دوم؛ ترکیبات

وقتی‌ که از حجم رنگ مورد نظر خود اطمینان حاصل کردید برای حجم‌ های بیشتر از همان میزان رنگ و فرمول استفاده کنید.

نکته سوم؛ برنامه‌ ریزی

اگر قرار است محدوده بزرگی را رنگ‌ آمیزی کنید، می‌ توانید از کارخانه‌ های تولید رنگ، گالن‌ های سفارشی تحویل بگیرید. این گالن‌ ها شامل تمامی افزودنی‌ های رنگ مورد نیاز شما در حجم‌ های سفارشی هستند و می‌ توانند در تعداد بالا به شما تحویل داده شوند.

مرحله اول؛ انتخاب ابزار

روش‌ های زیادی برای رنگ‌ آمیزی سطوح داخلی وجود دارند اما به‌ طورکلی در 3 دسته قرار می‌ گیرند:

1- رنگ‌ آمیزی با قلم‌ مو
2- استفاده از غلتک
3- بهره‌ بری از پیستوله (برای پروژه‌ های بزرگ)

مرحله دوم؛ تمیزکاری

زمانی که رنگ و ابزار مورد نظر خود را انتخاب کردید، نوبت به رنگ‌ آمیزی می‌رسد. البته بهتر است قبل از انجام این کار ابتدا رنگ‌ ها را صاف کنید تا افزودنی‌ های رنگی شما بدون ناخالصی باشند. این مرحله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قرار است از محصولات باقی‌ مانده از نقاشی قبلی استفاده کنیم؛ چون مجاورت با هوا، ناخالصی‌ های بسیاری در رنگ‌ ها به وجود می‌ آورند. به‌ غیر از ابزار اولیه رنگ‌ کاری؛ وسایلی چون سمباده، برس، قلم‌ مو، حلال رنگ، کاردک و.. را نیز تهیه کنید چون در این مرحله به کمک شما می‌ آیند.

  • سمباده کشی:

سمباده کشی یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های کار شما به‌ حساب می‌آید چون باید سطح کار موردنظر را به‌ خوبی صاف و صیقلی کنید. بخش‌ هایی از دیوار که برجستگی‌ های کوچک دارند به‌ راحتی قابل برداشتن با سمباده هستند و سطوح ناصاف بزرگ‌ تر نیز با تیغه قابل صاف شدن هستند.

  • بتونه‌ کاری:

معمولی: این بتونه‌ ها برای دیوارهای پلاستیکی کاربرد دارند و برای ساخت آن باید مقداری پودر مل را روی سطحی صاف بریزیم. پس از تجمیع پودر، با ریختن آب روی آن شروع می‌ کنیم و آن‌ها را باهم مخلوط می‌ کنیم تا ترکیب بتونه آماده استفاده شود.

روغنی: برای ساخت بتونه روغنی، پودر الیف و مل را با هم مخلوط می‌ کنیم و پس ‌از آن رنگ ‌روغن را به آن اضافه می‌ کنیم. البته رنگ ‌روغن براق یکی از ملزومات بتونه روغنی است و بدونِ آن بتونه چروک می‌شود.

پس از ساخت کامل بتونه می‌ توانید با کاردک منافذ را پر کنید و پس ‌از آن به رنگ‌ آمیزی بپردازید.

مرحله سوم؛ آستر زدن

بعد از تمیزکاری دیوار نوبت می‌ رسد به آستر زدن که بخش مهمی از نقاشی ساختمانی است. آستر به رنگی گفته می‌ شود که پیش از رنگ اصلی به دیوار زده می‌ شود و باعث می‌ شود تا چسبندگی رنگ نهایی بهبود پیدا کند. معمولاً کوتاهی در نزدن آستر می‌ تواند به‌صورت کلی رنگ‌ آمیزی شما را با مشکل روبه‌ رو کند و مواردی چون شره کردن رنگ را هم پدید آورد. بعد از آن‌ هم نوبت می‌ رسد به لکه‌ گیری تا کیفیت نهایی نقاشی شما ارتقا پیدا کند.

مرحله چهارم؛ رنگ‌ آمیزی

رنگ‌ آمیزی دستی به دور روش رنگ‌ آمیزی با قلم‌ مو و یا غلتک صورت می‌ گیرد که بنا به استفاده می‌ توانید به سراغ یکی از آن‌ ها بروید.

  • قلم‌ مو: قبل از اینکه قلم‌ مو را وارد مخلوط رنگی کنید یک ‌بار آن را با انگشت رو به‌ جلو تکان دهید تا گرد و خاک‌ های اضافی از میان آن خارج شوند. قلم‌ مو را با زاویه دلخواه در دست بگیرید و نیمی از قسمت مویه را وارد رنگ کنید. به هنگام خروج قلم‌ مو آن را به ‌آرامی به کناره‌ های ظرف حامل بکشید و به رنگ زدن ادامه دهید. البته هر بار که می‌ خواهید قلم‌ مو خود را دوباره به رنگ آغشته کنید باید از حلال استفاده کنید تا قلمو قبل از ورود به ظرف تمیز باشد.
  • غلتک: قبل از هر چیز بهتر است غلتک با اهرم دسته تلسکوپی را تهیه کنید تا از کارهای اضافی و خستگی‌ در طول نقاشی اجتناب کنید. برای شروع هم می‌ توانید غلتک را به صورت طولی در نیمی از رنگ یا کمتر قرار دهید و رنگ‌ های اضافی را هم با تور در داخل ظرف تخلیه کنید. پس از رنگ گیری، به‌ صورت یکنواخت آن را روی دیوار حرکت دهید تا جهات بالا و پایین غلتک به‌ خوبی دیوار را پوشش دهند.

نکاتی که باید در نقاشی ساختمان بدانید:

• رنگ‌ روغن دوام بیشتری دارد و براق‌ نیز هست، اما نواقص ساختمانی را بیشتر نشان می‌ دهد.
• رنگ‌ های مات آلودگی‌ ها را جذب می‌ کنند و به‌ طور کلی رنگ‌ های روغنی دوام بیشتری دارند.
• قبل از نقاشی دیوارهای گچی که اصلاً رنگ نخورده‌ اند، حتماً از روغن الیف استفاده کنید تا گچ دیوار برای نقاشی آماده باشد.
• روغن الیف بد بو است و برای مدتی طولانی روی دیوار می‌ ماند. اگر می‌ خواهید از این معایب دور باشید می‌ توانید از پرایمرهای مخصوص استفاده کنید که بو نداشته و نیازی به رقیق کردن هم ندارند.
• رنگ‌ آمیزی برای یک نفر بسیار خسته‌ کننده و زیان‌ آور است. حتی‌ المقدور سعی کنید تا از بهترین ابزار و با کمک دیگران به کار ادامه دهید.
• سعی کنید تا شره، ترک‌ خوردگی و رد قلمو بر روی دیوار بر جای نگذارید.
• موج‌ دار بودن دیوار را خیلی به چشم نیاورید.
• از رنگ استاندارد و درجه ‌یک استفاده کنید.
• لایه‌ های رنگ را طوری انتخاب کنید که سایه‌های رنگ از زیر لایه‌های جدید دیده نشوند.

نقاشی ساختمان

امتیاز مقاله: 1

عضویـت در خبــرنامـه پلیمــر

از آخرین خبر ‌های ما مطلع باشید :

تمامی حقوق برای پلیمرمال محفوظ می باشد

طراحی توسط طراحی سایت ودیانا